Piaţa de cafenele şi restaurante a căzut în picioare

Autor: Rosca Cristina Postat la 26 august 2011 1255 afişări

Cel puţin din punct de vedere statistic, piaţa de restaurante şi cafenele nu a avut aşa mari probleme în ultimii ani: chiar dacă multe unităţi s-au închis, numărul celor deschise a păstrat balanţa pozitivă. Deci, unde a fost criza?

Reţeaua de cafenele Gloria Jean's, prima reţea internaţională de cafenele intrată pe piaţa locală, va ajunge astfel, din nou, la 10 cafenele. De-a lungul timpului, de la intrarea pe piaţă, au fost deschise 12 cafenele. Businessul Gloria Jean's a fost aşadar afectat, cifra de afaceri a companiei urmând a fi în acest an de 1,5 milioane de euro, un nivel similar celui din 2010.

Cel mai bun an pentru companie a fost 2007, când, cu trei cafenele, reţeaua reuşea să facă afaceri de 1,5 milioane de euro, cât face acum cu şapte. Recent, a fost închisă şi unitatea din Plaza România, după expirarea contractului de închiriere, care nu a mai fost reînnoit. O altă cafenea, cea din Promenada Mall Brăila, a fost închisă în 2009 după ce francizatul a intrat în insolvenţă.

În acest caz, deşi mai mulţi antreprenori şi oameni de afaceri români privesc cu optimism anul 2012 şi chiar a doua jumătate a acestui an, Marinescu este pesimist. În ceea ce priveşte 2011, spune că este un an mai prost decât 2010, însă diferenţele nu sunt majore: "Nici pentru 2012 nu văd creşteri semnificative".

Comportamentul de consum s-a schimbat în ultimii ani: relaxarea specifică anilor de boom 2007-2008 a trecut, oamenii fiind reticenţi în a cheltui: "Criza financiară nu i-a făcut pe români să nu mai iasă în oraş, ci i-a făcut să vâneze promoţiile", spune Ali Capa. El explică faptul că numărul clienţilor nu s-a schimbat, ci valoarea bonului mediu, care este de fapt şi problema. "Tot sectorul de alimentaţie publică a fost afectat de criză. Dacă în anii de boom aveai nevoie de rezervare la restaurante, acum găseşti aproape mereu locuri libere", crede Marinescu.

Criza financiară a lovit puternic în special sectorul cafenelelor; în ultimii doi ani de pe harta locală au dispărut mai multe zeci de cafenele. Unele au intrat în insolvenţă (Costa Coffee sau Cup & Cino), iar altele şi-au redus considerabil numărul de unităţi (Turabo). Motivele care au dus la această situaţie au fost chiriile, preţurile mari practicate de proprietarii cafenelelor şi faptul că obiceiul de a bea cafea în oraş este abia la început, iar clienţii pot renunţa uşor la el, potrivit jucătorilor din piaţă şi analiştilor.

Dragoş Petrescu, proprietarul lanţului de restaurante City Grill şi administratorul Caru' cu Bere, care deţine şi cafenelele City Cafe, explică faptul că, dintre toate segmentele de pe piaţa restaurantelor, cafenelele au fost cel mai grav afectate de criza financiară. Motivul care stă în spatele acestei situaţii este faptul că este un segment mai uşor de evitat: dacă oamenii au de ales între a ieşi să ia masa la prânz şi a ieşi să bea o cafea şi să mănânce o prăjitură, este logic că vor renunţa la cafea sau la prăjitură.

Petrescu mai spune că unul dintre motivele care au îngreunat situaţia pentru jucătorii de pe piaţa cafenelelor este faptul că în anii de boom chiriile au fost stabilite la un nivel nesustenabil, iar preţurile produselor din cafenele au fost în consecinţă. Preţul mediu al unei cafe latte variază între 9 şi 15 lei, iar un espresso costă peste 5 lei, apropiindu-se de 10 lei în cele mai multe cafenele centrale. Petrescu mai spune că pentru acest an nu mai are în plan să deschidă nicio nouă cafenea, dar a inaugurat până acum două City Cafe (Bucureşti - Otopeni, Bucureşti - Sevastopol). La polul opus, lanţul de cafenele Turabo, unul dintre cele mai extinse de pe piaţa locală în perioada de boom, a rămas cu 12 unităţi, faţă de 44 în noiembrie 2009, când avea peste 40.

Motivele pentru care unii o duc mai bine şi alţii mai prost ţine acum, mai mult ca niciodată, de strategia oamenilor de afaceri din domeniu. Pentru că, până la urmă, clienţii vin şi pleacă, dar modul cum este condusă afacerea rămâne, caz în care rămâne şi restaurantul deschis. Piaţa se schimbă, a venit şi vremea comercianţilor să facă acelaşi lucru.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cafenele,
restaurante,
comert,
horeca,
afaceri,
investitii
/analize/comert/piata-de-cafenele-si-restaurante-a-cazut-in-picioare-8644514
8644514
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.