Pantofii made in Romania, prezenţi pe harta mondială înaintea celor de la Louboutin sau Jimmy Choo

Autor: Cristina Roşca Postat la 28 august 2013 4933 afişări

Guban, Pionierul sau Comart sunt câteva dintre numele care au pus România pe harta mondială a producătorilor de pantofi într-o perioadă când Louboutin sau Jimmy Choo nici nu apăruseră pe piaţă. Astăzi, într-o lume invadată de branduri străine, 57 de milioane de perechi de pantofi „made in Romania„, în valoare de 1,4 miliarde de dolari, iau drumul Italiei, Austriei şi Franţei.

Aceeaşi reţetă a unei fabrici proprii a ales şi grupul elveţian Riecker, a cărui fabrică din judeţul Timiş a produs pantofi de 270 mil. lei anul trecut cu mai puţin de 100 de angajaţi. Deşi realizează în judeţele Timiş şi Bihor pantofi, niciuna dintre aceste companii nu mai este prezentă direct pe piaţa locală de retail.

Raluca Pache este de părere că, până recent, România a fost cunoscută la nivel mondial pentru că producea în sistem lohn pentru branduri mari, însă în ultima perioadă mai multe fabrici au început să îşi creeze propriile branduri. Prod Comod Shoes, alături de alţi circa 50 de producători de încălţăminte, membri ai Sfera Factor, asociaţia producătorilor de încălţăminte, marochinărie şi alte articole din piele din România, au decis promovarea brandurilor proprii cu care să cucerească atât piaţa locală, cât şi pe cele externe. „Am participat la mai multe târguri din afară şi am găsit contracte în Marea Britanie, Belgia şi Nigeria, în fiecare din aceste ţări urmând să mergem cu brandul propriu PJ Shoes„.

La nivel naţional brandul este prezent în 70-80% din judeţele din România, compania având în plan să „cucerească„ şi pieţele unde încă nu a intrat. Astfel, pantofii PJ Shoes, care ajung pe rafturile magazinelor cu preţuri între 130 şi 200 de lei, sunt vânduţi în 40 de magazine partenere în România.

De asemenea, pantofii Condur by Alexandru, creaţi manual într-un atelier din Bucureşti cu 15 angajaţi, ajung în China şi Belgia. „În contextul în care magazinelor partenere din România le-au scăzut vânzările, am ales să participăm la târguri externe să găsim parteneri„, spune Mihaela Mihalache. Prima ieşire peste hotare a fost în decembrie 2012 şi de atunci compania a găsit deja clienţi. „Livrăm anual în China 1.000 de perechi de pantofi. Partenerii noştri plasează două comenzi pe an şi în lunile respective aproape întreaga noastră producţie merge către ei.„

În Belgia atelierul are contracte cu un designer care vine în România şi alege texturile şi culorile după propriile sale creaţii. „Un pantof este croit în câteva ore, în alte câteva este cusut şi apoi este tras pe calapod, unde trebuie să stea până la câteva zile să arate bine.„ În total, România a trimis la export 57 de milioane de perechi de pantofi, în valoare de circa 1,4 miliarde dolari în 2011 (ultimul an pentru care există date), cifre ce o poziţionează pe locul 14 în topul celor mai mari exportatori de încălţăminte.

Piaţa locală vine în urma unor state asiatice precum China, Hong Kong sau Vietnam, cunoscute pentru forţa de muncă foarte ieftină şi preţurile pe măsură, dar înaintea altor ţări cunoscute în domeniu, cum este cazul Braziliei. Acestea sunt primele date care ilustrează importanţa României pe harta producătorilor mondiali de încălţăminte, unde trebuie să se bată cu două tipuri de puteri: cele asiatice ieftine şi cele europene cu tradiţie, cunoscute pentru pantofii lor buni, dar cu preţuri peste medie, cum este cazul produselor de încălţăminte „made in Italia„.

Radu Jitaru, un antreprenor care deţine la Braşov o fabrică unde produce lunar 8.000-10.000 de perechi de pantofi, spunea recent că România este căutată şi cunoscută la nivel mondial pentru că produce pantofi buni şi are termene de livrare mici. Totuşi, la preţ nu ne putem bate cu China sau cu alte state din Asia. Piaţa locală este căutată însă de companiile care nu se uită doar la preţ.

Pantofii „made in Romania„ au un preţ mediu de 24,35 dolari (85 de lei), cifră ce ne situează în top cinci producători, aproape de Franţa (30 de dolari/ pereche). Liderul după preţul pantofilor produşi este Italia, cu 45 de dolari. La polul opus, o pereche produsă în China costă 3,87 dolari. Încălţămintea realizată pe piaţa locală ia drumul statelor din Occident - Italia, Austria, Franţa - unde puterea de cumpărare este mai mare. La polul opus, noi importăm pantofi în principal din China, acesta fiind încă un semn că preţul este argumentul suprem în decizia de cumpărare a românilor, care nu îşi permit să cheltuiască 50 sau 100 de euro pentru o pereche de pantofi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/pantofii-made-in-romania-prezenti-pe-harta-mondiala-inaintea-celor-de-la-louboutin-sau-jimmy-choo-11276741
11276741
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.