Margarina se zbate sa ia fata untului

Postat la 04 august 2008 399 afişări

Confruntata cu concurenta untului, preferat ca aliment mai sanatos, desi mai scump, margarina a pierdut teren in ultimii ani. Ce sanse mai are margarina de a supravietui pe piata? Cu campanii publicitare, arome exotice sau adaosuri de ingrediente simbolice pentru alimentatia sanatoasa, producatorii incearca sa recupereze cotele de piata pierdute.

Spre deosebire de piata margarinei, cea a untului este mult mai fragmentata. Principalii jucatori sunt Albalact (Alba Iulia) si Friesland Foods (Cluj Napoca), responsabili pentru jumatate din volumul total. Ceilalti producatori importanti sunt Covalact si Parametru, cele cinci companii cumuland 60,3% din piata in volum si 60,6% in valoare, conform MEMRB. Albalact detine o cota de piata de 24%, cunoscand o crestere de 100% in ceea ce priveste brandul Albalact in segmentul untului. “Untul Albalact este un produs traditional, fabricat de ani de zile, de aceea nu l-am rebranduit, nu am schimbat nici macar ambalajul si am ales sa nu il promovam”, afirma Traian Simion, director general al companiei.

La sfarsitul lui 2007, Albalact a deschis o noua fabrica la Oiejdea, una dintre cele mai moderne unitati de productie de lactate din UE. “Cred ca piata untului va creste datorita educatiei consumatorului, care se indreapta catre produse alimentare naturale, cu cat mai putine ingrediente obtinute artificial. Cresterea cotei untului depinde insa si de evolutia pretului la laptele materie prima”, adauga Traian Simion. Compania Friesland Foods Romania este prezenta pe piata de unt cu marcile Mili si Napolact. “Piata de unt din Romania are suficient potential pentru a fi tentanta pentru noi concurenti, atat autohtoni, cat si straini. Untul este un produs cu valoare adaugata mare, deci poate fi o sursa importanta de venituri si de profit”, comenteaza Daniela Dorca, brand manager la Friesland Foods.

In acest context, producatorii de margarina incearca sa joace cartea diversificarii. Zeci de noi sortimente de margarina au aparut, cu arome de legume sau fructe, de unt, iaurt sau branza. Unilever a lansat de curand Rama Olivio, cu ulei de masline, si Delma cu smantana. Orkla a relansat la inceputul anului trecut Wiesana, unul din primele branduri de pe piata, adaugandu-i sortimente cu lecitina si vitamine, cu aroma de rom, sau editii limitate, de genul margarinei Unirea pentru cozonac in editie limitata de Paste.

Diversificarea sortimentelor face parte din procesul de repozitionare si intinerire a brandului, afirma Adriana Dragomir, senior brand manager la Orkla Foods Romania. Pentru cei doi mari jucatori de pe piata margarinei, posibilitatile de reinventare sunt teoretic multiple, avand in vedere ca atat Orkla, cat si Unilever dispun de posibilitatea unor investitii considerabile in tehnologie si promovare. Pentru micii producatori insa, lucrurile nu stau deloc bine. La sfarsitul anului trecut, fabrica de margarina de la Bragadiru, aflata in proprietatea Marga Oil Production, producatorul marcii Remia, a fost inchisa. La momentul respectiv, explicatia oferita a fost scaderea consumului de margarina in Romania, care a dus la pierderea contractelor pentru platforma de la Bragadiru.

Unilever si Orkla se declara optimiste in ceea ce priveste soarta margarinei. “Margarina are in continuare o penetrare si o frecventa de utilizare ridicate. In majoritatea tarilor din Europa, consumul de margarina este mai ridicat decat la noi. Desi untul si margarina sunt categorii concurentiale, aceasta nu inseamna ca se exclud”, e de parere Adriana Dragomir de la Orkla Foods Romania. Reprezentantii ambelor companii care au in portofoliu branduri de margarina cred ca o diversificare continua a sortimentelor si o promovare agresiva a acestora ar fi cheia succesului, in timp ce producatorii de unt mizeaza pe tendinta intoarcerii la produsele naturale. Piata va decide care dintre ei vor fi avut dreptate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/margarina-se-zbate-sa-ia-fata-untului-2848844
2848844
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.