Mai tineti minte ceaiurile Plafar?

Postat la 10 februarie 2009 788 afişări

Cu doi ani in urma, Plafar si-a vandut poate cea mai de pret proprietate - marca - retelei farmaceutice Centrofarm, care are acum o dubla misiune: revitalizarea marcii si monetizarea ei. Cat priveste vechiul Plafar, acesta incearca, pur si simplu, sa supravietuiasca.

Desi tara pare impanzita de cele peste 200 de magazine “de tip plafar” (in ciuda faptului ca marca “Plafar” a fost inregistrata in 2001 la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si cumparata apoi de Centrofarm), piata ceaiurilor, estimata la 5-10 milioane de euro, este dominata de doar cateva companii mari, ca Lipton, Plafar, Fares, Celmar, Medica si Belin.

Deocamdata, consumatorul roman nu cheltuieste prea mult pe produsele naturiste, dupa cum releva un studiu al Centrofarm ce sustine ca valoarea medie a unui bon de cumparaturi pentru astfel de produse este de doar 24-25 de lei. Chiar si in aceste conditii, Centrofarm mizeaza pe afacerea cu produse naturiste, si asta ca urmare a tendintei consumatorilor spre un stil de viata mai sanatos.

Ideea de a achizitiona brandul Plafar apartine actionarului majoritar al retailerului farmaceutic, omul de afaceri portughez Alain Bonte, care detine in tara natala un lant de magazine cu acelasi profil numit “Em Forma”. Bonte a mai investit in Romania, impreuna cu fiul sau Alexis Bonte, in industria online (respectiv in reteaua Trilulilu, unde fiul a devenit actionar majoritar anul trecut, precum si in jocul online Erepublik).

Centrofarm si-a propus sa revitalizeze marca romaneasca, printr-un proces de rebranding care sa schimbe vechea imagine a “plafarelor”. Acestea sunt gandite ca fiind complementare farmaciilor, astfel incat sunt amplasate in apropiere de ele, perete in perete; in acest mod, nu numai ca se reduc costurile logistice, dar se urmareste atat atragerea clientilor tineri, mai atenti la tendintele de lifestyle modern, cat si a celor mai varstnici, clienti fideli ai farmaciilor.

De unde interesul Centrofarm pentru un brand peste care s-a cam asezat praful? “Daca acum inca nu este o tendinta consumul de produse naturiste, sunt convins ca, intr- un an-doi, romanii vor consuma produse naturiste intr-o proportie semnificativa, urmand exemplul vesticilor”, argumenteaza Catana, adaugand ca un Plafar reimprospatat ar veni in intampinarea acestei evolutii a consumului.

Deocamdata, reteaua numara 15 magazine raspandite in tara, iar strategia de dezvoltare tinteste deschiderea a 15-20 de magazine in acest an, pentru o mai buna acoperire la nivel national. Deocamdata, reteaua numara 19 magazine raspandite in tara, dintre care opt deschise anul trecut, dar strategia pentru 2009 inca nu a fost bine conturata.

“Inca nu stim cate magazine Plafar vor fi deschise in 2009 pentru ca in fiecare saptamana au loc amanari ale proiectelor imobiliare. Vrem sa inauguram, in continuare, magazine noi, dar nu stim cand si cate”, spune seful Centrofarm. In principiu, fiecare magazin intra pe profit abia dupa mai bine de un an, dar conducerea Centrofarm considera ca adevarata provocare nu e atat de ordin financiar, cat de a diferentia magazinele Plafar fata de celelalte care si-au insusit acest nume.

“Nici inainte, cand marca apartinea statului, nu s-a facut nimic impotriva acestor operatori care se foloseau pe nedrept de rezonanta numelui Plafar. Nici Centrofarm nu a facut nimic pana acum”, recunoaste Catana. In apararea sa, seful Plafar spune insa ca de-a lungul timpului s-au facut o serie de sesizari atat la OSIM, cat si la Protectia Consumatorului sau la Consiliul Concurentei, dar fara rezultat, iar singura solutie ar fi fost actionarea in instanta a proprietarilor magazinelor in cauza, care insa oricum erau prea multi.

Destinul Plafar pare, asadar, separat pentru totdeauna de cel al marcii cunoscute in Romania timp de sase decenii. Acum, societatea asteapta petitori, in speranta ca inca mai este suficient de atractiva prin activitatea sa si nu numai prin spatiile pe care le detine. Anul acesta poate fi decisiv, atat pentru vechile si reluatele planuri de privatizare a Plafar, cat si pentru Centrofarm, care ar trebui acum sa dezvolte si sa profite de notorietatea unei marci net mai puternice decat compania care l-a creat.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/mai-tineti-minte-ceaiurile-plafar-3891596
3891596
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.