Mai bea cineva lapte de dimineata?

Postat la 28 aprilie 2009 44 afişări

In pofida crizei, anul 2009 se anunta totusi cu sanse de crestere a afacerilor pentru procesatorii de lapte. Intre abundenta de oportunitati si riscurile care pandesc la tot pasul, putini sunt totusi cei care vor reusi sa profite.

 

Traian Simion, directorul general al Albalact, aduce in discutie o alta zona de mare interes pentru procesatorii de lapte, in lupta pentru consolidarea unei pozitii cat mai bune: investitiile in logistica. Albalact a profitat deja de sansa de a-si intari pozitia pe piata, prin preluarea firmei Raraul din Campulung Moldovenesc, in urma unei tranzactii evaluate la 3-4 milioane de euro. Prin aceasta miscare, Albalact a urmarit pe de o parte sa-si diversifice portofoliul de produse la capitolul branzeturilor, iar pe de alta parte sa-si scada costurile logistice pe zona Moldovei. In 2009, compania va continua investitiile in logistica pentru dezvoltarea distributiei, spune Traian Simion - “lucru esential in aceasta industrie, pentru ca in Romania exista foarte putini furnizori de logistica profesionisti in acest domeniu”. Majoritatea companiilor din industria lactatelor isi fac sau isi dezvolta propria retea de distributie. Albalact mai are in plan finalizarea investiilor incepute in 2008 pentru cresterea capacitatilor de productie a branzeturilor, dar si cheltuieli pentru strategia de brand si resursele umane.

 

Cum se arata insa planurile de achizitii? Delaco, una dintre cele mai dinamice firme din aceasta industrie, se anunta deja “la cumparaturi” de firme mai mici. Compania a marcat anul trecut o crestere de 55% a cifrei de afaceri, pana la 50 de milioane de euro, urcand spectaculos in clasamentul firmelor de profil. Pentru 2009, estimarile companiei vizeaza un plus de 40% fata de anul anterior. Cea mai importanta parte a cifrei de afaceri este insa realizata de importul si distributia lactatelor produse peste hotare. Pentru completarea portofoliului, Delaco si-a declarat interesul pentru achizitionarea unei unitati de productie pe plan local.

 

Cu ochii pe competitie sta si Shmulik Porre, de la Tnuva Romania: “Urmaresc orice oportunitate din piata si daca o preluare va insemna o afacere buna, nu o sa refuz”. El spune ca atunci cand o firma doreste sa inceapa discutii cu posibili investitori, trimite scrisori de intentie la mai multe companii. Fara sa precizeze un numar exact, Porre spune ca a primit cateva asemenea oferte de discutii, dar nu vrea sa dea si alte detalii despre o eventuala incepere a negocierilor. Tnuva are in portofoliu toate tipurile de lactate proaspete, dupa ce a intrat la inceputul anului si pe segmentul de lapte proaspat. Compania a amanat aceasta lansare pentru ca abia in 2008 a stabilit contacte cu mai multi fermieri care pot furniza o cantitate suficienta de materie prima pentru a sustine productia de lapte proaspat pe termen lung, declara Porre.

 

Pentru a-si asigura materia prima necesara, compania dezvolta parteneriate cu fermieri pe care ii sustine in obtinerea de fonduri necesare investitiilor, deoarece pentru a respecta normele europene, laptele trebuie sa fie colectat, depozitat si transportat la fabrica in conditii de maxima igiena. Or, gasirea unei solutii de cofinantare care sa sprijine proiectele ce tintesc banii europeni este acum cel mai mare obstacol nu doar pentru procesatori, ci si pentru fermieri. Ceea ce mai lipseste acum din oferta israelienilor sunt branzeturile, iar lansarile programate de companie pentru acest an nu vizeaza acest tip de produse. “Avem programate o multime de lansari pentru anul in curs, dar vizam extensii ale gamelor deja prezente pe piata”, a declarat Sagit Tzur Lahav, VP marketing la Tnuva Romania, care si-a anuntat saptamana trecuta demisia.

 

Un interes mai clar declarat pentru achizitii are in continuare fondul american de investitii SygmaBleyzer SouthEast Europe Fund IV (SBFIV), care urmareste posibile achizitii in industria de profil pe piata romaneasca, dar si la nivel regional. Fondul are deja in portofoliu trei firme de profil: Covalact, Primulact si Lactate Harghita, ale caror cifre de afaceri cumulate s-au apropiat anul trecut de valoarea de 30 de milioane de euro. Ultimele doua se afla acum intr-un proces de fuziune care va fi finalizat luna viitoare. Pentru anul in curs, Radu Bugica, reprezentantul filialei locale a SBFIV, spune ca se asteapta la o crestere de doua cifre pentru afacerile pe care fondul le are in domeniul lactatelor.

 

Investitiile bugetate pentru 2009 se plaseaza intre 1,7 si 2 milioane de euro, dar suma ar mai putea creste in functie de conditiile concrete din piata. Tinte pentru noi preluari in domeniul lactatelor mai sunt, spune Bugica, iar fondul ia in considerare investitii in proiecte de minim 7 milioane de euro, o valoare standard ce poate scadea insa. “Putem lua in calcul si achizitii de firme mai mici”, spune Bugica, adaugand ca in atentia fondului ajung saptamanal 2-3 oferte de preluare din partea producatorilor din toate domeniile, lucru care nu se intampla pana in urma cu cateva luni. Situatia s-a schimbat dramatic odata cu criza, din pricina accesului tot mai anevoios la finantari: cei mai multi dintre producatori nu au alta varianta decat atragerea unui investitor. Daca pana in 2008 fondurile de investitii convingeau cu greu antreprenorii sa incheie un parteneriat, in prezent situatia s-a schimbat la 180 de grade, iar producatorii sunt cei care ii cauta pe investitori. Cu toate acestea, “potentialul de tranzactii este mai scazut decat in alti ani”, declara Bugica, pentru ca, desi asteptarile antreprenorilor s-au ajustat, si cumparatorul e dispus sa plateasca mult mai putin decat in trecut.

 

Companiile mici din domeniul lactatelor, care acopera de regula suprafata unui judet, mai au o solutie, in viziunea presedintelui Tnuva Romania: consolidarea la nivel zonal. “Fidelitatea consumatorilor pentru produsele unei fabrici locale este foarte mare si firmele ar trebui sa profite de pe urma acestui avantaj”, spune Porre. Tnuva, ca si ceilalti mari procesatori care concureaza cu acesti mici furnizori locali, mizeaza, in schimb, tocmai pe disponibilitatea oamenilor de a incerca produse noi, iar aceasta explica si eforturile lor de innoire a ofertei, de la iaurturi cu piureuri sau bucati de fructe si pana la lapte cu tot soiul de arome. Evident, ceea ce conteaza insa pana la urma este ca dupa ce cumparatorul incearca un produs, sa-l aleaga si data viitoare.

 


Tara laptarilor

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/mai-bea-cineva-lapte-de-dimineata-4251520
4251520
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.