Lupta apriga la rafturile cu tigari
Cei trei mari producatori locali de tigari, British American Tobacco, Philip Morris si Japan Tobacco International, s-au angajat intr-o veritabila lupta. Razboiul preturilor in care s-au lansat are drept principal scop cota de piata. Pentru asta arunca in joc bugete de zeci de milioane de euro.
Acest fundal poate justifica in parte actualul razboi al preturilor, miza fiind foarte clara: castigarea procentelor de cota de piata. Iar evolutia poate fi dramatica, dupa cum arata experientele anterioare. In 2002 JTI era fruntas, urmat la mica distanta de BAT, iar PM ocupa pozitia a treia. In cateva luni clasamentul s-a schimbat radical: BAT a trecut pe primul loc, urmat de PM, iar JTI a ajuns pe ultima pozitie.
In urma cu sapte ani PM era liderul pietei, avand o cota de piata in valoare de 36%, urmat de BAT (34%). Acum lucrurile stau cu totul altfel. Liderul actual (BAT, 52,2% in valoare) are cat urmatorii doi competitori la un loc (22,9% PM si 23,2% JTI), castigand an de an tot mai multi clienti fideli. BAT a inregistrat in urma cu doi an o cifra de afaceri de peste un miliard de lire sterline (1,1 miliarde de euro), conform unor declaratii anterioare ale directorului general David Waterfield.
Industria tutunului este puternic reglementata, iar cresterea accelerata a accizei pana anul acesta a determinat concurentii sa scumpeasca produsele.
Piata tigaretelor, cu o valoare ce se plaseaza in jurul a trei miliarde de euro (incluzand si vanzarile ilegale), conform calculelor BUSINESS Magazin, este cea mai mare dintre toate vanzarile de bunuri de larg consum, iar BAT este compania cu cele mai mari venituri din zona bunurilor de larg consum. Este o piata de peste doua ori mai mare decat urmatoarea clasata, berea, si de sute de ori mai mare decat piata de ciocolata sau cea a sapunului.
In fapt, banii cheltuiti pe tigari inseamna peste 10% din comertul cu bunuri de larg consum, cu valoare estimata intre 25 si 30 de miliarde de euro. Si daca la alte capitole din listele de cumparaturi romanii s-au aratat dispusi sa migreze catre produse mai ieftine, pentru a economisi, in ce priveste tigarile nu urmeaza acelasi tipar. Dimpotriva: tot mai multi fumatori din Capitala si din orasele mari sunt tentati de segmentele superioare de pret. Poate si ca un simbol al statutului personal: romanilor le place sa tina pachetele de tigari pe masa, observa recent Sergei Slipchenko, managing director al Philip Morris Romania si Bulgaria.
Cu atat mai apriga este batalia pe buzunarul consumatorului cu cat gradul de loialitate pentru acest tip de produse este mai ridicat decat in cazul altor categorii, atata timp cat pretul nu este un factor decisiv. Mai cu seama ca in ultimii ani romanii sunt tot mai chivernisiti si mai atenti la bugetul de cumparaturi. In cazul preparatelor din carne, de pilda, multi cumparatori au migrat catre segmente inferioare de pret si cantitati mai mici, preferand mai degraba sa cumpere mai des.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro