Fotoreportaj: Reteta turcilor de iesire din recesiune

Postat la 24 noiembrie 2009 35 afişări

Luna trecuta, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a revizuit prognoza de crestere economica a Turciei in crestere, la 3,5%, pentru anul 2010, ceea ce ar face din Turcia una dintre primele economii emergente care vor depasi criza.

Statul a jucat un rol important in stimularea consumului populatiei, ca solutie pentru iesirea din criza. "Fata de alte crize traversate in trecut, Turcia a fost capabila sa aplice acum politici fiscale si monetare aciclice, pentru a stabiliza economia, fara a declansa o depreciere a monedei", conchide un raport al agentiei de rating Fitch.

Pe langa faptul ca a coborat taxele la achizitia de automobile, ceea ce a impiedicat prabusirea sectorului auto - parte vitala a economiei, statul a initiat campanii adresate populatiei pentru a creste consumul. Spre exemplu, a rulat la televizor o reclama care incuraja populatia sa cumpere o floare, pentru ca banii care ii revin floraresei vor fi folositi pentru a isi procura alimente de la magazin, magazinul la randul sau va putea sa isi plateasca angajatii, iar angajatii vor avea o sursa de venit si vor ajuta economia.

Un avantaj al Turciei este reprezentat de gradul scazut de dependenta fata de exporturi - acestea reprezinta doar 16% din PIB, comparativ cu Polonia, de pilda, cu 33%, sau Slovacia, cu 78%. Piata interna, formata din 72 milioane de consumatori, este suficient de mare pentru a oferi profituri marilor companii locale.

Sentimentele nationaliste ale turcilor ii ajuta pe producatorii locali sa faca fata competitiei internationale, chiar si atunci cand este vorba de jucatori de talie mondiala. Spre exemplu, departamentul de marketing al companiei Ulker a exploatat resentimentul anti-american al populatiei in urma retinerii unor militari turci la granita cu Irakul prin clipuri publicitare, pentru a-si mari vanzarile de bauturi racoritoare. Astfel, noua bautura racoritoare Cola Turka a reusit sa devanseze brandul american Pepsi si sa atinga o cota de piata de 24% in doar o luna de la lansare.

Intreaga economie se bazeaza insa pe industria manufacturiera, ceea ce ar putea sa fie calcaiul lui Ahile pentru Turcia, deoarece este vorba de un sector ciclic. Cat despre pretul stimulentelor economice si fiscale initiate de stat spre a combate criza, acesta nu e deloc neglijabil. In primele cinci luni ale anului, deficitul bugetar a urcat la 14 miliarde de dolari, de zece ori mai mare decat in perioada corespunzatoare a anului trecut. Pentru sfarsitul anului, prognozele indica un deficit de 32,7 miliarde de dolari, de patru ori si jumatate mai mare decat in 2008. Economia Turciei este asteptata sa se contracte cu 5,5% in 2009, dupa sase ani de crestere cu ritmuri de peste 6%.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
macroeconomie,
Turcia,
criza,
Ulker
/analize/comert/fotoreportaj-reteta-turcilor-de-iesire-din-recesiune-5121491
5121491
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.