Fara bule, dar cu profit

Postat la 08 septembrie 2009 185 afişări

Coca-Cola inchide fabrici, Pepsi deschide, iar alti jucatori incep sa simta efectul investitiilor din ultimii ani. Miza producatorilor de sucuri a devenit acum segmentul bauturilor necarbonatate, mai ferit de criza decat bauturile acidulate.

Una dintre cele mai dinamice categorii de bauturi necarbonatate este reprezentata de categoria ice tea (pe baza de ceaiuri). In primele cinci luni ale anului, vânzarile de bauturi pe baza de ceaiuri realizate in magazinele cu format modern (supermarketuri, hipermarketuri, etc.) au crescut in volum cu 52%, fata de perioada similara a anului trecut, totalizând 10 milioane de litri, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata AC Nielsen.

Ca valoare, au avansat cu 58% fata de 2008, pana la 30 mil. lei (peste 7 mil. euro), potrivit aceleiasi surse. Animate de ritmurile mari de crestere care se prefigureaza in acest segment, multinationalele isi dezvolta in prezent portofoliul de ceaiuri, sperând sa atenueze din scaderea vânzarilor de bauturi acidulate. Spre exemplu, Pepsi produce in prezent la Dragomiresti exclusiv Lipton Ice Tea, pe noua linie aseptica ce are o capacitate de 15 milioane de navete pe an si a marit volumul ambalajului PET in care este oferit acest produs la 2 litri, oferind 0,5 litri gratis, pentru a impulsiona consumul. Lipton Ice Tea impreuna cu Nestea (brandul Coca-Cola) detin 90% din piata de profil, potrivit unor declaratii anterioare ale oficialilor Pepsi. “Piata bauturilor racoritoare necarbonatate a crescut cu 10% in primul semestru in ciuda previziunilor pesimiste, reusind sa atinga, in perioada aprilie-mai 2009, volumul de 70 de milioane de litri”, precizeaza Mirela Bojina, brand manager al producatorului polonez de sucuri Tymbark Maspex.

Tymbark a inaugurat in iulie o a doua unitate de productie in Valenii de Munte, in care a investit 32 mil. euro pentru a putea face fata cererii din piata. Pe segmentul nectar (suc care contine mai mult de 25% fructe) piata este dominata de Tymbark Maspex, care detinea la inceputul anului o cota de 35%, conform companiei poloneze, care citeaza un studiu al AC Nielsen. In categoria de juice 100% (fructe stoarse, fara niciun adaos) liderul de piata la inceputul anului era Santal, brandul Parmalat, cu peste 20% din vânzari, potrivit filialei locale a grupului italian. In segmentul still drinks (bauturi fara acid, dar cu un continut de fruct mai mic de 25%) Coca-Cola si Pepsi se lupta prin brandurile Prigat si Cappy cu producatorul autohton Romaqua, a carei marca Giusto Natura detinea (in volum) 32,4% din piata in primele 3 luni, conform unui studiu al AC Nielsen. Iar una dintre caile de crestere pe care o vizeaza toti marii producatori este atragerea publicului foarte tanar.

PepsiAmericas, spre exemplu, a lansat o bautura necarbonatata din fructe pentru copii, Prigat ItsyBitsy, pentru a concura cu Tedi si Cappy Junior pe o piata a sucurilor pentru copii evaluata la 15 mil. euro in 2008. De pe lista niselor care ar putea aduce profituri importante in urmatorii ani nu pot lipsi bauturile energizante si cafeaua ready to drink. Aici, Mike Holmes de la Pepsi afirma ca nu are nimic in plan, cu toate ca portofoliul companiei nu include niciun produs in aceste segmente, unde Coca-Cola detine o pozitie importanta. Chiar si asa, americanul de la Pepsi pare linistit. “Aceasta fabrica ne creste capacitatea de productie cu 35%. Cred ca ne vom acoperi nevoile de productie pentru urmatorii 3-4 ani”, spune el.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/fara-bule-dar-cu-profit-4856716
4856716
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.