Exportatorii, pe urmele lui Marco Polo

Autor: Razvan Muresan Postat la 25 octombrie 2011 119 afişări

Creşterea cu o treime a exporturilor extracomunitare în primele opt luni arată că firmele româneşti se orientează mai mult către pieţele ceva mai ferite de criză. Cum cererea din Europa nu mai e ce-a fost, managerii au învăţat că trebuie să se uite înspre meleaguri altădată lăsate în planul al doilea.

Analistul economic Mircea Coşea vede fenomenul drept "o trezire la realitate", o ghidare după exemplul economiei poloneze, mai puţin afectate de criză graţie relaţiilor comerciale preponderent extracomunitare. "Strategia de orientare a României a fost deficitară de la început, iar pieţe precum Asia, Turcia şi Rusia au fost lăsate deoparte", spune Coşea. În viziunea sa, orientarea către afara Uniunii Europene este "conjuncturală", iar ipoteza păstrării relaţiilor cu aceste ţări după redresarea economiei europene poate fi adevărată "doar pe baza inerţiei". Dovada cea mai bună o reprezintă schimburile comerciale cu China, dintre cele mai mari în valoare în zona extracomunitară, deşi relaţia dintre cele două ţări a avut de suferit de pe urma conflictului la nivel diplomatic. România a numit de curând ambasadorul la Beijing, după zece luni în care postul a rămas neocupat.

Exporturile au crescut cu 45% în 2010, până la peste 300 de milioane de euro, însă investiţiile statului chinez în România lipsesc, iar promisiunile repetate ale autorităţilor de la Bucureşti legate de construcţia podului peste Dunăre de la Galaţi, a centurii Capitalei şi a modernizării reţelei de telefonie fixă nu s-au concretizat. Mai mult, şeful Camerei de Comerţ România-China susţine că circa un sfert din exporturi pleacă din România neprelucrate, dat fiind că valoarea adăugată lipseşte, iar o parte din produse pleacă la export în formă brută. "Recesiunea în România nu se va produce pentru că a plecat Nokia. Ea se va produce din cauza blocajului care există aici: criza morală este imensă şi duce la un blocaj al investiţiilor pentru că nimeni nu ştie la ce să se aştepte în ziua de mâine. Exporturile sunt importante, dar mai importante sunt investiţiile străine", rezumă Ghelmegeanu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
economie,
exportatori,
export,
extracomunitar
/analize/comert/exportatorii-pe-urmele-lui-marco-polo-8889866
8889866
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.