Dupa doi ani de strans cureaua, ne-a revenit pofta de cheltuieli?

Autor: Ana Raduta Postat la 16 aprilie 2011 31 afişări

Doi ani in care s-au abtinut de la cumparaturi importante au fost suficienti pentru romani, asa ca pentru acest an au planuri sa cheltuiasca mai mult, desi nici salariile nu au crescut, nici economia n-a iesit din recesiune. Si nu sunt singurii: aceeasi tendinta o au si alti est-europeni.

O comparatie cu alti vestici arata rezultate similare - un italian crede ca aloca resurse financiare importante daca valoarea cumparaturii trece de 481 de euro, in timp ce la un rus pragul de la care o achizitie e considerata importanta este de 587 de euro. Totodata, daca pentru un german, o achizitie pentru utilarea locuintei este importanta atunci cand pretul depaseste 768 de euro, pentru un roman echivalentul psihologic este la doar 184 de euro.

Chiar daca in ultima perioada comerciantii s-au plans ca au intrat intr-un razboi nebun al preturilor si al promotiilor si ca le este aproape imposibil sa-si fidelizeze clientii, studiul arata ca romanii au cel mai ridicat grad de fidelitate dintre toate cele 13 tari ale sondajului Cetelem fata de marci. Aceasta tendinta se observa in special in cazul "seniorilor", asa cum ii denumesc realizatorii studiului, adica persoanele care depasesc varsta de 50 de ani - 34% dintre reprezentantii acestei categorii sunt fideli unor marci.

Media pe Europa este de 15%, iar cei mai "infideli" consumatori sunt nemtii (9%), ungurii (9%) si britanicii (10%).Gradul de fidelitate este mai redus la tineri, inclusiv in Romania, unde 23% dintre tinerii cu varsta de cel mult 30 de ani arata fidelitate fata de o anumita marca. Tinerii romani sunt insa, raportat la categoria lor de varsta, cei mai fideli fata de marci, urmati de tinerii belgieni (19%) si slovaci (18%). In acelasi timp, sunt sensibili la promotii si nu ezita sa compare preturile de la un magazin la altul si de la o marca la alta.

Vanatori fruntasi de promotii pe continent sunt tinerii portughezi, urmati de unguri, de slovaci si de romani. Pe ansamblu, peste 50% dintre europeni spun ca sunt mereu in cautare de promotii, cu exceptia Rusiei, unde procentele sunt sensibil mai mici - 40% in cazul tinerilor si doar 27% in cazul celor trecuti de 50 de ani. Pe fondul crizei, europenii au revenit la fundamentele consumului: o buna achizitie este, inainte de toate, un bun raport calitate-pret, iar cautarea unui pret bun presupune comparatii permanente. In aceste conditii, peste 59% dintre europeni compara cu atentie preturile, iar acest tip de comportament afecteaza toate generatiile, in toate tarile.

In Romania, peste 65% din populatie compara preturile inainte de a trece la achizitia propriu-zisa, procent ce se numara printre cele mai ridicate din Europa, alaturi de cele reiesite din sondajele facute in Belgia, Portugalia si Slovacia. Rusii sunt cei ce acorda cea mai mica importanta acestui aspect - in medie, doar 47% purced la o analiza comparativa a costurilor.

Studiul "Observatoire Cetelem" a fost realizat in decembrie 2010, pe un esantion reprezentativ de 8.700 de persoane cu varsta de peste 18 ani din 13 tari: Germania, Belgia, Spania, Franta, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Cehia, Romania, Marea Britanie, Rusia si Slovacia.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/dupa-doi-ani-de-strans-cureaua-ne-a-revenit-pofta-de-cheltuieli-8149948
8149948
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.