Diavolii se îmbracă de la Prada. Românii preferă online-ul

Autor: Cristina Roşca Postat la 15 martie 2016 942 afişări

Patru din zece români care au făcut anul trecut shopping online au cumpărat haine, moda fiind segmentul cel mai important după numărul de cumpărători în hora cumpărăturilor de pe internet, o piaţă cu o miză de circa 150-200 de milioane de euro.

Diavolii se îmbracă de la Prada. Românii preferă online-ul

„În regiune, cehii sunt mai avansaţi în ceea ce priveşte e-commerce-ul, pentru că se simte influenţa Germaniei, care atrage Cehia şi Polonia. În Cehia vom întâlni pe ZOOT şi cliente de 55-60 de ani ce comandă haine, accesorii, produse pentru casă. La ei piaţa adresabilă de clienţi este mult mai mare, iar la noi este între 20 şi 40 de ani“, spune Robert Berza, country manager al ZOOT România. În Cehia şi Slovacia compania are vânzări de 21,5 milioane de euro la mai bine de cinci ani de la lansare. Populaţia celor două ţări este de aproape 16 milioane. În România, retailerul online de modă ZOOT, intrat pe piaţă la finalul lui 2015, estimează pentru acest an vânzări de 4 milioane de euro pe o piaţă care se dezvoltă continuu. Mai mult, compania cehă fondată de antreprenorii Ladislav Trpak şi Olda Bajer şi-a bugetat afaceri de 30 de milioane de euro în 2018 în România. ZOOT este unul dintre cei mai noi jucători din moda online alături de answear.com, ambele fiind companii regionale, din Cehia şi respectiv Polonia. Pe această piaţă însă cei doi retaileri se luptă atât cu magazinele online, cât şi cu branduri precum Zara sau H&M care au şi magazine fizice, dar şi operaţiuni online.

„Putem spune că publicul român preferă brandurile de top (cu preţuri peste medie). Aici ne referim la cele recunoscute internaţional”, spune şi Raluca Radu, country manager al answear.com România. Ea precizează că românii cumpără în principal bluze, geci scurte şi jeans, iar ca branduri cele mai populare sunt Tommy Hilfiger, Guess, Valentino Bags, Melissa, Levi’s şi Marciano by Guess. Answear.com, la fel ca şi ZOOT, sunt active pe formatul multibrand.

Cei doi jucători, la fel ca şi brandurile din offline, pariază pe apetitul românilor pentru modă. Un român cheltuie lunar 15 euro pentru achiziţia de haine şi pantofi, cu 30% mai puţin decât un ceh sau un polonez şi de cinci ori mai puţin decât un neamţ. Totuşi, românii alocă cea mai mare parte din salariul lunar, de 4,2%, situaţie ce confirmă astfel că piaţa locală este mai dispusă să cheltuie bani pe haine şi încălţăminte. Acesta este principalul motiv pentru care an de an nume noi intră în România, pe o piaţă dominată de giganţi precum Zara sau H&M.

„Cele mai mari diferenţe între români şi polonezi le observăm atunci când vine vorba despre hainele elegante, de seară sau pentru ocazii speciale. Românii preferă materiale şi accesorii preţioase pe când publicul polonez mizează pe un look minimalist şi pe simplitate. Putem spune că stilul românilor este apropiat de cel al francezilor, italienilor – în general al latinilor”, mai spune Raluca Radu. Ea estimează că până la finalul anului compania pe care o conduce va ajunge la vânzări de 3,6 milioane de euro.

Grupul polonez answear.com şi-a propus pentru 2017 să ajungă în top trei jucători din moda locală online, o piaţă de circa 150-200 milioane de euro, potrivit estimărilor existente. În prezent, piaţa locală de modă este condusă de retailerul Fashion Days, unul dintre primii jucători care au atacat comerţul online de profil. Dacă Fashion Days şi answear.com au pariat pe modelul clasic, exclusiv online, ZOOT a căutat un model hibrid.

Compania ZOOT este un mix între online şi offline. Astfel, cumpărătorul intră online şi comandă dintre cele 250 de branduri şi 300.000 de produse, iar apoi merge într‑unul dintre magazinele-showroom, unde probează hainele şi alege dacă le cumpără sau nu. Tot aici el le şi plăteşte. Compania a mizat atât pe branduri de nişă, mai puţin cunoscute, dar şi pe branduri cu notorietate mass market – Veromoda sau New Look – şi premium – Tommy Hilfiger. „Intrigaţi de modelul de business, consumatorii au comandat multiple mărimi, culori, modele, le‑au primit şi au plătit, în final, doar ceea ce le-a venit perfect. O surpriză pentru noi a fost debalansarea pe sexe, bărbaţii comandând într-un procent destul de mare, cu o valoare a coşului mult mai mare decât în cazul femeilor.“

Produsele comandate online ajung în aceste showroomuri în două zile lucrătoare. Cei care vor să comande acasă pot face şi acest lucru, cu posibilitatea de retur timp de 90 de zile. La domiciliu produsele ajung în trei zile lucrătoare. Depozitul companiei este în Praga, astfel că livrarea se face de acolo. În acest moment există cinci magazine-showroom (denumite Cabine de Fericire) – trei în Bucureşti şi două în Cluj. Expansiunea va continua atât pentru ZOOT, cât şi pentru pentru ceilalţi jucători din piaţă şi pentru comerţul de profil per ansamblu. România trebuie să prindă din urmă alte ţări din Europa – Danemarca, Luxemburg, Norvegia, Germania, Suedia, Olanda şi Finlanda – unde peste 70% din populaţia cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani obişnuieşte să folosească internetul pentru a face cumpărături. Pe piaţa locală ponderea abia depăşeşte două cifre.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/diavolii-se-imbraca-de-la-prada-romanii-prefera-online-ul-15106910
15106910
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.