De ce pleacă din România retailerii de haine ieftine

Autor: Cristina Roşca Postat la 07 august 2012 1366 afişări

În decurs de doar două luni, doi retaileri străini de haine şi-au anunţat planurile de vânzare a operaţiunilor din România. Kiabi este un comerciant deţinut de una dintre cele mai bogate familii din Franţa. Sprider a venit pe piaţa locală din Grecia, unde deţine prima poziţie în retailul de modă. Ce au în comun cele două companii? Ambele se adresează persoanelor cu venituri medii şi sub medie.

Retailerul, deţinut de familia Mulliez, proprietară a hipermarketurilor Auchan, a reţelei de articole sportive Decathlon, precum şi a lanţului de magazine de bricolaj Leroy Merlin, nu a publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe rezultatele aferente anului 2011. În 2010 magazinele Kiabi, administrate de compania Roumaki Distribution, au realizat o cifră de afaceri de 47 mil. lei (11 mil. euro) şi pierderi de circa un milion de euro.

Kiabi a intrat pe piaţa locală în 2009, primul an în care economia a fost afectată de criza financiară. Francezii au mizat însă pe politica de discount a magazinelor care vindeau haine la preţuri medii şi sub medie; în acelaşi timp, piaţa traversa o perioadă în care preţul ajunsese argumentul suprem în achiziţiile de orice produse. Totuşi, după trei ani de prezenţă grupul a decis să se retragă. "Magazinul nostru mai stă deschis până pe 31 august. Celelalte magazine se închid înaintea noastră, noi suntem ultimii care vom trage obloanele", spune un reprezentant al Kiabi Orhideea. Francezii au investit circa 3 milioane de euro în cele şase magazine deschise, iar planurile companiei vizau dezvoltarea a 20 de unităţi pe piaţa locală până la sfârşitul anului 2014.

O soartă similară aşteaptă şi magazinele Sprider. În urmă cu circa o săptămână, grecii au anunţat vânzarea operaţiunilor din România. Sprider Stores, la fel ca şi Kiabi, avea o politică de discount, vânzând produse cu preţuri medii şi sub medie.Grecii au decis să vândă subsidiara locală Sprider Stores SRL către Naqua Investments, companie înregistrată în Cipru specializată în retailul de îmbrăcăminte în Europa de Est, pentru 640.000 de euro.

Magazinele din România au generat anul trecut pierderi de 3,2 milioane de euro grupului elen, la vânzări de 5,95 milioane de euro. Recesiunea din Grecia, criza de lichidităţi şi procesul de reorganizare a reţelei de vânzări, împreună cu pierderile continue ale subsidiarei din România, au determinat managementul să ia decizia retragerii, socotită benefică pentru grup. Acesta ar putea astfel să se concentreze pe Grecia, cea mai importantă piaţă a sa.

Potrivit site-ului companiei, Sprider deţine în România 17 magazine, cele mai multe, patru, fiind în Capitală. Grecii şi-au extins reţeaua atât în oraşele mari - Cluj sau Timişoara, dar şi în localităţi ceva mai mici, Buzău sau Târgu-Mureş, acestea din urmă fiind ocolite de numele mari precum Zara sau H&M.Cei mai mari cinci jucători străini din moda locală, care controlează 220 de magazine cu afaceri de peste 220 de milioane de euro, şi-au propus pentru cea de-a doua jumătate a anului să deschidă peste 25 de unităţi noi, majoritatea în oraşe din provincie.

C&A, New Yorker, H&M şi Kenvelo se uită însă şi la Bucureşti, încercând să acopere centrele comerciale în care nu sunt încă prezenţi. Cei cinci au deschis de la începutul anului 30 de magazine noi şi şi-au propus ca la finele lui 2012 numărul de magazine noi să depăşească 50. Cele mai ambiţioase planuri de expansiune le are, ca în fiecare din ultimii ani, liderul Inditex, care a deschis până acum 12 unităţi şi până la finele lui 2012 sunt planificate cel puţin alte şase.

În ultimii trei ani consumul a scăzut cumulat cu aproape 20%. În aceeaşi perioadă afacerile grupului Inditex - care cuprinde brandurile Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Massimo Dutti - au urcat de la 75 la peste 120 de milioane de euro. Situaţia este similară şi pentru alte nume, precum New Yorker sau H&M, care a deschis până acum 16 magazine. Cei cinci crai se bat pentru cele două miliarde de euro pe care le cheltuiesc anual consumatorii români pe haine şi pantofi, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Euromonitor. Cine câştigă?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
vânzare,
Kiabi,
operaţiuni
/analize/comert/de-ce-pleaca-din-romania-retailerii-de-haine-ieftine-9918998
9918998
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.