De ce nu renunta romanii la fumat?

Postat la 23 august 2010 58 afişări

Numarul fumatorilor a scazut nesemnificativ in ultimii sase ani, desi tigarile s-au scumpit continuu. Fie ca a fost vorba de accize, taxe pe viciu sau imagini socante aplicate pe pachete, masurile de descurajare sau de penalizare fiscala a acestui obicei daunator au fost mereu mai slabe decat dorinta fumatorilor de a-si satisface pofta de tutun, inclusiv cu pretul apelului la piata neagra.

Vorbind despre perceptia fumatorului fata de pret, Gilda Lazar da exemplu o situatie pe care a intalnit-o recent: "<Cat de patriot poti sa fii, ca sa cumperi tigari cu zece lei, stiind ca opt se duc la stat? La urma urmei, nu exista tutun sanatos. Ce conteaza ce culoare de timbru are sau unde e fabricat?>, afirma o doamna care se aproviziona la liber din piata." Pretul este totusi doar al treilea motiv determinant in decizia oamenilor de a se lasa de fumat. E concluzia unui Eurobarometru realizat de Comisia Europeana la finele anului trecut si publicat in luna aprilie 2010. Grija fata de sanatatea personala (71%) si sfaturile prietenilor, ale familiei si ale partenerului (52%) stau in topul justificarilor celor ce doresc sa renunte la viciu.

Autoritatile au introdus in urma cu doi ani obligatia inscriptionarii pachetelor cu pictograme impresionante, de genul plamanilor afumati sau al simbolului impotentei, pe langa avertismentul scris "Fumatul poate sa ucida". Efectele nu au fost nici in acest caz cele scontate. Potrivit unui studiu al aceluiasi institut "Marius Nasta", o treime dintre fumatori au o senzatie de teama la vederea acestor imagini, tot atatia simt neliniste sau ingrijorare. Peste 26% dintre fumatorii intervievati au declarat ca acopera adesea imaginea de pe pachet atunci cand scot o tigara. In plus, 19% au declarat ca cer vanzatorului un pachet de tigari cu o anumita imagine, tocmai pentru a le evita pe cele mai agresive. Asadar, imaginile de pe pachetele de tigari nu-i lasa indiferenti pe fumatori si, desi nu ii determina sa renunte la viciu, cresc gradul de constientizare a efectelor fumatului si fac produsele mult mai putin atractive vizual.

"Pictogramele au starnit doua tipuri de reactii. Unii le-au considerat neverosimile, oribile, refuzand sa creada ca aceasta este imaginea reala a expresiei bolilor induse de fumat, iar pentru altii, imaginile au devenit un subiect de meditatie", remarca presedintele Societatii Romane de Pneumologie. Din punctul de vedere al studiilor facute in Australia si Canada, unde s-au analizat efectele acestor pictograme, se stiu deja urmatoarele: in primii ani dupa introducerea lor, numarul de persoane care se lasa de obicei este de 3-5%, iar 40-60% se gandesc serios la acest subiect; o parte din ei iau hotararea sa abandoneze viciul si simt nevoia sa caute sprijin la un cabinet de consiliere al fumatorului. Efectul se plafoneaza insa in timp daca nu este sustinut de alte tipuri de interventii, precum reclama antifumat la televiziune, campanii sau actiuni la nivel de vanzatori.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Comert,
tutun,
tigari,
fumatori,
descurajare
/analize/comert/de-ce-nu-renunta-romanii-la-fumat-6979928
6979928
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.