Cum se mobileaza o defensiva

Postat la 07 octombrie 2008 255 afişări

Cresterea costurilor de productie, migratia fortei de munca, dar mai ales amenintarea marilor retaileri internationali le fac viata grea producatorilor romani de mobila. Sanse de a face fata cu succes situatiei par sa aiba doar cei mari, cei specializati si cei care stiu sa-si construiasca bine imaginea.

 

In acest context, adauga consultantul de la A. T. Kearney, producatorii romani ar trebui sa-si orienteze strategiile spre cresterea eficientei si spre investitia in inovatie, marketing, branding si pozitionare pe piata. Dar la capitolul brand, romanii nu stau foarte bine, sugereaza Aneta Bogdan, managing partner la agentia de consultanta de brand Brandient. “Producatorii romani au fost tentati de alte abordari in business decat cele care decurg din branding. Unii dintre ei au preferat, pur si simplu, sa produca sub alte marci decat propriile lor branduri sau sa exporte materie prima. Astfel, nu numai ca nu si-au cultivat talentele de design si inovatie, dar nici pe cele de vanzari, devenind in timp necompetitivi si incapabili de progres”, afirma Aneta Bogdan.

 

Exista exceptii notabile, precum Elvila, Class Living, recent rebranduit, sau Mobexpert, care detine un brand inca din 2005 la 35 de milioane de euro, in topul celor mai valoroase marci autohtone realizat de Brandient. Dar ele raman doar exceptii. De aceea, nu ar trebui sa mai mire pe nimeni faptul ca intr-un singur an, marca suedeza IKEA a devenit mai cunoscuta decat veterani ai industriei, si aceasta cu un singur magazin in Capitala. Sefa Brandient are si o explicatie pentru succesul suedezilor, si anume faptul ca au venit cu o experienta speciala de relationare cu clientii si de intelegere a nevoilor acestora, model de business de la care ar trebui sa invete producatorii romani. “IKEA poate sa ramana si cu un singur magazin, intrucat capacitatea acestui brand de a seduce si de a convinge va bate toti banii pentru media cheltuiti de jucatorii locali”, considera Bogdan.

 

Numai ca definirea strategiei de branding nu este nici pe departe cea mai mare grija a producatorilor romani, pentru care scumpirea, pe zi ce trece, a materiilor prime si, mai nou, incetinirea ritmului de crestere a pietei imobiliare isi pun amprenta asupra marjelor de profit. Aceste marje variaza acum intre 7% si 10%, in scadere drastica de la 40% in anii de glorie ai exportatorilor romani, de pana in 2004, cand industria de profil s-a dezvoltat intr-un ritm sustinut, impulsionata de piata imobiliara si de cresterea creditului de consum. “Dat fiind insa ca sectorul imobiliar si-a mai redus din avant, iar creditele sunt din ce in ce mai limitate, perspectivele in industria mobilei nu mai sunt la fel de optimiste ca in 2007, iar efecte negative mai puternice se vor resimti probabil abia anul viitor”, considera Belciu.

 

Primele semne au aparut deja. Lipsa unei oferte organizate de furnizare a materiei prime a grabit o serie de relocari sau chiar falimente, un exemplu recent fiind inchiderea singurei fabrici IKEA din tara, Swedwood din Siret.  

 

 


Cu mai putin personal

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cum-se-mobileaza-o-defensiva-3279699
3279699
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.