Cum se dezgheata piata electrocasnicelor

Autor: Roxana Cristea Postat la 25 mai 2011 155 afişări

In ultimii doi ani, piata de electrocasnice din Romania a trecut prin vremuri tulburi, cu scaderi de sute de milioane de euro. Se pare insa ca in primul trimestru al acestui an, pentru prima data de la inceperea crizei, a crescut. Sa fie acesta un semn ca isi revine consumul?

Pe de alta parte, Monica Iavorschi spune ca, fata de anii trecuti, in 2010 au avut loc niste schimbari importante in decizia cumparatorului roman de electrocasnice, decizie care continua si anul acesta. "Daca ne uitam strict la frigidere, este o schimbare in tot ceea ce inseamna cerinta de consum", a spus Iavorschi, precizand ca romanii au renuntat la frigiderele cu congelatorul compartimentat pentru varianta cea mai ieftina, aparatele care au congelatorul incorporat. Principalele motive pentru aceasta migrare a romanilor de la un produs la altul sunt bugetele mici si limitate la credite, rata mare a somajului si scumpirile tot mai mari ale alimentelor.

In plus, completeaza Iavorschi, au fost niste rasturnari si in segmentul de masini de spalat. 10% din totalul de achizitii de masini de spalat au fost acele produse semi-automate pe care nu le mai vedeam pe raft. O astfel de intorsatura mananca din businessul marilor producatori. "Aceste schimbari la nivelul consumatorilor categoric au influentat o intreaga industrie. Daca privim global, piata din 2010 nu a fost foarte diferita de cea din 2009", explica sefa Arctic.

Nu este clar cum va evolua piata de electronice mari in urmatoarele luni. Un lucru ramane insa sigur, si anume existenta unei sensibilitati a consumatorului fata de strategiile de pret, acesta dorindu-si un mix de produse cu specificatii mai bune la un pret accesibil.

"In cazul electrocasnicelor mici, vanzari in crestere s-au inregistrat pentru aparatele de tuns si coafat, aparatele de ras sau aparate de gatit de tipul blenderelor si robotilor de bucatarie", afirma Olteanu.

Piata de electrocasnice mici inregistreaza o crestere in primul trimestru al lui 2011 fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand o valoare de 23 milioane de euro, aceasta fiind prima crestere de la declansarea crizei economice. Tendinta pozitiva s-a mentinut pentru toate produsele din categoria electrocasnicelor mici, dar povestea de succes se refera in special la produsele ce au inregistrat cresteri de doua cifre precum: aparatele de coafat parul, aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparate de ras pentru barbati, aparatele de tuns si fierbatoarele.

In cazul aparatelor de coafat, ascensiunea remarcabila a fost indusa de moda: placile de indreptat parul, periile cu aer cald si ondulatoarele au inregistrat cresteri, potrivit datelor GfK. Vanzarile de placi de indreptat parul ocupa o pozitie importanta pe aceasta piata; aproximativ jumatate din banii cheltuiti de consumator pe aparate de aranjat parul se duce acum catre acest subsegment si trendul este unul crescator.

Performanta foarte buna a aparatelor pentru prepararea bauturilor calde este determinata de cresteri considerabile ale cererii pentru espressoare full automate, cu capsule si traditionale.

Cea mai importanta piata din cadrul electrocasnicelor mici, cea a aspiratoarelor, a avut un trimestru stabil in termeni de vanzari comparativ cu T1 2010. Mixerele nu mai reprezinta o preferinta pentru consumatorul roman, acesta orientandu-se spre blendere, blendere de mana si tocatoare electrice.

Principalii factori care declanseaza o crestere a vanzarilor sunt produsele cu o eficienta ridicata, care au un consum de energie scazut si care se bucura de reduceri de pret, conform raportului companiei de cercetare. Sectoare precum foto si electronicele de larg consum si-au confirmat evolutia incurajatoare de la sfarsitul anului trecut, in timp ce IT-ul a crescut cu peste 25%. "Piata ar trebui sa isi revina. Chiar daca avem intarziere de cativa ani, Romania s-a aliniat la Europa. Ba chiar in unele industrii suntem cu un pas inaintea altora. Cred ca daca puterea de cumparare isi revine si daca economia se reenergizeaza, piata ar trebui sa isi revina macar in punctul de unde a inceput scaderea, in 2007", spune Monica Iavorschi, precizand ca revenirea va avea loc in trei-cinci ani.

Si Adrian Olteanu este de aceeasi parere. "Asteptam o revenire sesizabila a consumului si a pietei in a doua jumatate a anului, mai exact in cel de-al patrulea trimestru", conchide directorul Flanco.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cum-se-dezgheata-piata-electrocasnicelor-8276564
8276564
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.