Cum să faci zeci de mii de euro după ce ieşi de la serviciu

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 03 august 2013 24648 afişări

Mai cu seamă de pe internet şi din cărţile pe care şi le cumpără din străinătate, pentru că nu a întâlnit mulţi oameni dornici să împărtăşească din secretele florilor. A aflat, de pildă, că lalelele mai cresc în vază, că principalul inamic este căldura pentru că favorizează dezvoltarea bacteriilor din apă, că unele flori se hidratează prin petale.

Povesteşte că, acum, cel mai greu îi este să facă un buchet atunci când aşteptările sunt foarte mari, atunci când clienţii îi spun „abia aştept să văd ce mai faci acum„. A avut, de pildă, o comandă dificilă, când aranjamentul, care costa 1.000 de lei, a avut o greutate de nu mai puţin de 3 kilograme, zeci de fire de flori fiind alăturate. Încasările lunare variază între 2.000 şi 5.000 de euro, iar marja de profitabilitate se plasează între 30 şi 40%.

DULCEAŢA UNUI HOBBY

„Îmi plac foarte mult dulciurile şi în copilărie nu-mi plăceau prăjiturile din cofetării„, spune Dana Toma, care a venit la interviu direct de la examenul de cofetari patiseri pe care l-a urmat pentru a avea „patalamaua„ necesară întemeierii unei firme.

De doi ani a început să facă „mai mult decât ca amuzament„ cupcakes, biscuiţi, macarons şi torturi, iar de un an şi jumătate a început să le vândă firmelor care le trimit clienţilor sau chiar celor care vor dulciuri altfel decât pot găsi pe piaţă. Adică din ingrediente naturale, fără aditivi, fără gelatină şi personalizate. Are deja un nume pentru brandul pe care vrea să-l dezvolte „Dulce by Dana Toma„ şi visează să facă, la un moment dat, un butic cu dulciurile sale. Butic şi nu o afacere de „linie„, punctează ea, povestind că la un moment dat un investitor i-a propus să o finanţeze, cu zeci de mii de euro, având ca ţintă să dezvolte, în câţiva ani, o reţea de cofetării. „Dar eu nu asta îmi doresc.„

La 32 de ani, Dana Toma este consilier financiar într-o bancă şi abia seara, după ora 18.00, îşi pune şorţul şi se apucă de gătit pentru comenzile pe care le are. De la opt seara până la 1 noaptea reuşeşte să facă 36 de brioşe pe care le vinde la 10 lei bucata, în condiţiile în care „în cofetăriile specializate preţurile se plasează între 12 şi 15 lei„. Sunt săptămâni în care coace dulciuri zilnic, dar şi perioade mai puţin încărcate. În lunile cu sărbători - Crăciun, Paşte, sau luna martie - încasările lunare pot ajunge la 2.000 de euro, însă marja de profit e mică, „pentru că vreau să fac cunoscut brandul„.

Visul ei este să aibă un laborator propriu, iar pentru utilarea cu echipamente profesionale bugetul ajunge la aproape 10.000 de euro. „Mi-a plăcut dintotdeauna să fac prăjituri, în casă la noi se găteşte mereu„, povesteşte ea despre înclinaţia pe care o are pentru prepararea dulciurilor. O dovadă în plus este chiar faptul că Dana Toma a participat la sezonul anterior al MasterChef, unde a trecut de două preselecţii. A primit şorţul, adică a trecut de primul filtru al selecţiei, cu un piept de pui în crustă de nucă, cu sos de ardei copt şi mentă, cu garnitură de ciuperci cu smântână şi mirodenii.

UN PAPION LA COMANDĂ

La 27 de ani, şi Irina Toma îşi monetizează pasiunea pentru accesoriile textile, fie ele papioane, jabouri, manşete, broşe sau coliere. A urmat cursurile Liceului de Artă din Capitală, a absolvit cursurile Facultăţii de Ştiinţe Politice, are un master în comunicare şi o sumedenie de alte cursuri. Lucrează într-o bancă şi, spune ea, slujba i-a dat „disciplină şi rigoare în activitate„; din familie a moştenit simţul artistic - mama ei pictează, una din bunici făcea ţesături, iar cealaltă bunică, modă de lux. Irina Toma a început prin a face un papion, în urmă cu mai bine de un an, pentru că a dorit să-şi cumpere un accesoriu aparte şi nu a găsit nimic care s-o mulţumească. Aşa că s-a gândit să facă ea însăşi ceea ce-şi dorea.

Apoi au urmat alte accesorii, pe care a început să le vândă după ce le posta pe Facebook. Acum are un site, un blog şi un nume pentru mica afacere: Duran Art, nume inspirat de unul din bunici, de care este foarte ataşată. Cumpără materialele - de pildă mătase, broderii, piele şi accesorii - pe care le foloseşte online din Olanda, UK, SUA sau Dubai şi le primeşte prin poştă.

Pentru o comandă obişnuită - de pildă un papion, care costă în jur de 60 de lei - lucrează 30-40 de minute, „dar dacă e ceva deosebit, cum ar fi accesorii personalizate pentru un botez, am nevoie de inspiraţie şi durează mai mult„. Irina Toma are nevoie de circa două ore pentru a face un jabou sau o pereche de manşete complicate, al căror preţ se învârte în jurul a 200 de lei. Una peste alta, în luna martie a avut în jur de 250 de comenzi

şi face planuri să facă un pas mare: să renunţe la job, să închirieze un spaţiu şi să crească afacerea; estimează că 20.000 de euro ar fi suficienţi pentru toate cheltuielile.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cum-sa-faci-zeci-de-mii-de-euro-dupa-ce-iesi-de-la-serviciu-11201396
11201396
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.