Cum s-a deşteptat consumatorul român după criză

Autor: Ioana Matei Postat la 04 septembrie 2013 2386 afişări

Schimbarea comportamentului de consum s-a accentuat pe măsură ce condiţiile economice au devenit mai dificile. Jucătorii din piaţa bunurilor de larg consum se arată optimişti şi preferă să spună că nu se confruntă cu o scădere, ci cu o reajustare a bugetelor din partea unei noi categorii de client: cel deştept.

Cum s-a deşteptat consumatorul român după criză

Această schimbare se vede în valul de promoţii şi de oferte speciale din ultimii ani ce îi are drept target pe consumatorii care au devenit mai atenţi nu doar pe termen scurt, dar şi pe termen mediu. Conceptul de „smart shopper" (cumpărătorul deştept, n.r.) este cel care defineşte comportamentul consumatorilor pe timp de criză: el pleacă de acasă cu lista de cumpărături, ştie care sunt promoţiile dinainte de intrarea în magazin pentru că se informează din pliantele primite sau din online, urmăreşte brandurile preferate şi ofertele speciale propuse de acestea. Iar acest lucru este văzut de Oprescu ca o „reajustare„ a bugetelor: a dispărut surplusul, iar lumea este mai echilibrată. „Nu aş spune că a scăzut cheltuiala, ci că arată altfel coşul de cumpărături, iar numărul de vizite la magazin a crescut.„ O altă modificare observată de Oprescu în rândul consumatorilor este orientarea spre supermarketuri, unde a identificat o creştere de 20%.

„Dacă pleci la supermarket, pleci cu mai puţini bani, poţi spune că a scăzut valoarea sau consumul. Dar dacă te duci la cumpărături de două ori pe săptămână, s-ar putea să constatăm că nu a scăzut foarte mult. Diferenţele apar şi în funcţie de specificitatea fiecărui domeniu. Portofoliul Unilever este format pe piaţa autohtonă din 19 branduri din zona produselor de îngrijire a casei şi a detergenţilor, cea de îngrijire personală şi de alimente şi propune produse pe toate nivelurile de preţ, de la cele economice până la cele din zona premium. Printre cele mai cunoscute, se numără brandurile locale Napoca, Dero şi Delikat, Domestos sau Dove. Dero a fost anul trecut cel mai vândut detergent din România din punctul de vedere al volumelor, concurat de Ariel, al gigantului Procter&Gamble, care a dominat din punctul de vedere al valorii. Analizând aceste segmente, Oprescu a observat că, în ce priveşte detergenţii, clienţii sunt orientaţi spre cantitate, iar activităţile de marketing nu vizează exclusiv activitatea promoţională, ci şi inovaţiile, datorită unui segment de consumatori deschis la noutăţi.

În cadrul produselor de îngrijire personală, pentru care românii alocă circa 15% din venituri, promovarea este orientată mai ales pe timpul petrecut la raft, aici consumatorii fiind mai atenţi la texturi şi la mirosuri. Totuşi, clienţii sunt vizaţi şi de campanii integrate, demarate în zone neconvenţionale, cu abordare de 360 de grade, cu componente offline sau cele care includ  concursuri cu premii.

În segmentul produselor alimentare, care reprezintă 40% din afacerea Unilever în România şi care este axat deopotrivă şi pe divizia de HoReCa, strategia de marketing vizează sustenabilitatea, pentru că „din ce în ce mai mulţi clienţi citesc etichete şi sunt preocupaţi să mănânce sănătos„. Astfel, în planul Unilever, un obiectiv este ca, până în 2020, 100% din ingrediente să fie din materii prime agricole din resurse sustenabile.

Dan Oprescu este angrenat în planurile de marketing ale Unilever pentru 2014, pentru care un obiectiv principal îl reprezintă integrarea brandurilor de la producătorul Bochemie din România şi Bulgaria, prezente pe piaţa autohtonă prin 20 de branduri, printre care Savo, Biolit şi Diffusil. „Ne propunem să le integrăm în portofoliu, iar procesul, aflat în desfăşurare, urmează să fie finalizat până la jumătatea anului viitor.„ Integrarea producătorului ceh Bochemie ar urma să aducă o creştere de o cifră pentru companie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
consum,
romania,
clienti,
comportament,
conditii
/analize/comert/cum-s-a-desteptat-consumatorul-roman-dupa-criza-11292197
11292197
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.