Cum a ajuns o apa, cunoscuta de pe vremea romanilor, cea mai vanduta marca de pe piata romaneasca?

Postat la 09 mai 2011 1833 afişări

Pe cartea de vizita a apelelor minerale Borsec stau deopotriva pozitia de lider de piata, investitii de sute de milioane de euro, 205 ani de imbuteliere industriala si studii intregi despre efectele curative ale izvoarelor din acea zona. Cum a ajuns o apa, cunoscuta de pe vremea romanilor, cea mai vanduta marca de pe piata romaneasca?

Datorita efectelor curative, apele minerale naturale de la Borsec erau imbuteliate in ulcioare de lut ars, puse in desagi pe spinarea cailor de munte si transportate in Transilvania, Moldova, Tara Romaneasca si Ungaria inca din secolul al XVIII-lea. Exista atestari documentare potrivit carora apa minerala de la Borsec era transportata cu carutele si in secolul al XVI-lea, in butoaie de stejar, la curtea domneasca de la Alba Iulia, pentru a fi folosite la tratament de Sigismund Bathory. Exemplul principelui Bathory a fost urmat in aceeasi perioada si de alti suverani si capetenii politice din Vest. Unul dintre cele mai vechi documente despre apele minerale de la Borsec este lucrarea lui Marco della Frata, aparuta la Venetia, in anul 1687.

In secolul al XVIII-lea Borsecul devine renumit ca statiune balneo-climaterica datorita proprietatilor curative ale apelor sale minerale. Insemnari din 1767 descriu Borsecul ca fiind "locul unde bolnavii disperati din tara si din strainatate se aduna pe timpul verii". In acea perioada s-au construit in Borsec casute, cabane si cateva bai publice.

Vestea capacitatii de vindecare miraculoasa a apelor Borsecului s-a raspandit apoi prin toata Europa. Scrieri vechi vorbesc despre "ape acidulate tamaduitoare in Borsec care sunt folosite in azilul de boli nervoase, cunoscute de localnici si pelerini" (Budapesta, 1767); "izvorul tamaduitor de la Borsec, descris de catre un medic practicant" (Viena, 1825); "dupa cum le era starea si punga treceau muntii spre mantuitorul Borsec" (Bucuresti, 1939).

In a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, Borsec era deja o cunoscuta statiune balneara, dotata cu cabane din lemn construite in stil venetian si bai practicabile. Bolnavi din toate partile Europei veneau aici sa-si vindece suferintele. De-a lungul vremii, afacerea cu ape minerale Borsec a trecut prin mainile mai multor intreprinzatori pana la nationalizarea sa in 1948. Abia o jumatate de secol mai tarziu a trecut din nou in administrarea investitorilor privati.

BALNEO CONTEMPORAN

Numele celei mai vandute marci de apa minerala are corespondent si in tratamentele balneo-climaterice. Statiunea, care si-a pierdut insa stralucirea din trecut, este pe lista de planuri a Romaqua Group, care doreste sa ridice din temelii un hotel modern in locul celui pe care l-a cumparat si vor sa-l darame. "Este un hotel vechi, cu camere de 11-12 mp si este mai scump sa-l modificam decat sa-l daramam si sa ridicam altul in locul lui", spune Nicolae Palfi. Tot el a spus ca actionarii prefera sa analizeze cativa ani un domeniu nou inainte de a investi, dar ca se asteapta la un numar mare de turisti de peste hotare, in momentul in care investitia va fi finalizata.

Grupul are acum activitati in domeniul apelor minerale (Borsec fiind lider de piata cu o cota de 36% in volum), in productia de bauturi racoritoare (ca Giusto Brifcor, Cico), in bere (ca Albacher, Dorfer) si cafea (Metropolitan). Vicepresedintele Romaqua spune ca inainte de lansarea bauturilor racoritoare (in 2004), firma a studiat patru ani domeniul, iar in cazul berii, lansata in 2008, a durat chiar mai mult - cinci ani.

Un argument ce atarna greu in favoarea acestei investitii sunt chiar puterile tamaduitoare ale apelor minerale, cunoscute de secole. "La Borsec exista peste 30 de surse intr-un stabiliment balnear cu o istorie de peste doua secole", spune Lucian Mirescu, cercetator principal in cadrul Institutului National de Recuperare, Medicina Fizica si Balneologie. Conform lui, curele externe si interne cu ape minerale Borsec sunt utile in tratarea unei serii de boli ce includ afectiunile cardio vasculare, gastrice, biliare, ale functiilor tiroidiene si paratiroidiene, diabet. Cu o asa carte de vizita, statiunea al carei nume se leaga de o lunga istorie a apelor tamaduitoare, ar putea sa atraga iar, ca un magnet, turisti din toata lumea.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
fmcg,
Borsec,
Romaqua Group,
apa minerala,
planuri
/analize/comert/cum-a-ajuns-o-apa-cunoscuta-de-pe-vremea-romanilor-cea-mai-vanduta-marca-de-pe-piata-romaneasca-8240225
8240225
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.