Cine mai investeste in comertul modern

Autor: Ioana Mihai Postat la 16 martie 2011 89 afişări

Comertul modern castiga tot mai mult teren in Romania, iar cele cateva zeci de companii care se bat pe banii cumparatorilor romani au deopotriva motive de ingrijorare, dar si de speranta. Cei care prefera sa mizeze pe jumatatea plina a paharului au bugetat pentru anul in curs investitii care se apropie, conform calculelor BUSINESS Magazin, de jumatate de miliard de euro.

De fapt, magazinele de dimensiuni mai reduse sunt exact cele care ar putea atrage cel mai mult atentia investitorilor. "Concentrarea va merge pe formate de mici si mijlocii, ca supermarketuri, magazine discount si magazine de proximitate, majoritatea in spatii existente inchiriate", spune Ciprian Moga, managing partner la firma de consultanta in retail iQuest Consulting. El precizeaza ca investitiile in aceste formate sunt relativ mici si pot avea un retur mai rapid pe capital decat investitiile in hipermarketuri.

Tocmai aceasta nisa este exploatata in prezent si de Metro Cash & Carry Romania, care a pariat anul trecut pe un nou format de magazin: Metro Punct. Conceptul este o noutate pentru comerciantul german, a fost lansat in aprilie 2010 la Satu Mare, iar spatii similare au fost deschide si la Piatra Neamt, Buzau si Targoviste.

"Ne dorim continuarea expansiunii cu magazinele Metro Punct", declara Adina Timplaru, Corporate Communications Manager, Metro Cash & Carry Romania (MCCR). Cheltuiala pentru deschiderea unui magazin de acest fel se plaseaza la circa un milion de euro, insa reprezentantii Metro nu au dezvaluit planurile concrete pentru anul in curs. MCCR este veteranul de pe piata romaneasca a comertului modern, primul magazin fiind deschis in 1996. De altfel reteaua si-a incheiat etapa de extindere agresiva inainte de explozia preturilor la terenuri, trecand ulterior la reglaje de finete ale afacerii. Anul trecut insa Metro a deschis si doua spatii de tip cash & carry, in Bucuresti (Pallady) si Braila.

Si Real, divizia de hipermarketuri a grupului Metro, sta tot cu gandul la extindere. "Avem in vedere toate oportunitatile oferite de piata pentru cresterea afacerii, fie printr-o expansiune sustinuta, fie prin achizitii", declara anterior Michel Lamoot, directorul general al retelei Real Romania. Francezul, care are o experienta de peste 20 de ani in comert in cinci tari, a preluat fraiele afacerii din Romania in toamna lui 2009. Conform lui, reteaua planuieste sa deschida un nou magazin in zona de nord a Capitalei, pe langa cele patru spatii pe care le mai are deja in Bucuresti. n opinia lui, in Capitala sunt zone neacoperite de hipermarketuri, pentru ca in ultimii ani preturile terenurilor au fost mari si, chiar daca nu s-au ieftinit dramatic, acum sunt mai accesibile. Real a avut anul trecut o evolutie considerata buna de Lamoot, care spune ca magazinele au inregistrat rezultate operationale pozitive si au castigat cota de piata.

Kaufland a deschis deja trei magazine, reteaua ajungand la 61 de spatii pe piata romaneasca. Investitiile pentru anul in curs s-ar putea ridica, conform unor estimari, la 100 de milioane de euro pentru deschiderea a 10 noi magazine. O alta retea de hipermarketuri, Auchan, care numara in prezent sapte magazine, a anuntat anterior ca planuieste sa ajunga la 12 unitati pana la finalul anului viitor, dintre care doua spatii ar urma sa fie deschise anul acesta. n bani, acest lucru se traduce in investitii de peste 40 milioane de euro pentru anul in curs.

Tot in comert a identificat si miliardarul Dinu Patriciu o nisa de exploatat: magazinele de proximitate, segment in care a pompat in jur de 100 de milioane de euro pentru deschiderea a peste 100 de Mic.ro. Pentru anul in curs bugetele de extindere sunt si mai mari, tinta nemaifiind doar Capitala, ci si alte orase din tara. Patriciu declara recent ca la sfarsitul lui 2011 reteaua de magazine operate de compania Mercadia va ajunge la 3.000 de spatii, cu vanzari cumulate de peste 1,5 miliarde de euro anual. n conditiile in care investitia medie pe magazin se plaseaza in jurul a 100.000 de euro, suma totala necesara se apropie de 300 de milioane de euro. Anul trecut, Mercadia a preluat si operatiunile Minimax Discount, spatii ce urmeaza sa fie rebranduite ca Mac.ro.

Planuri de extindere are si reteaua de magazine de tip discout Profi, detinuta de fondul de investitii Enterprise Investors, care a anuntat ca vrea sa deschida anul acesta 17 noi magazine, care ar aduce-o la peste 100 de spatii detinute. Investitia medie pentru un nou Profi se plaseaza intre 1 si 1,5 milioane de euro, asa ca bugetul pentru 2011 se plaseaza intre 17 si 25 de milioane de euro. Profi este al treilea discounter de pe piata in functie de numarul de magazine, dupa Penny Market si Plus, si a deschis anul trecut 15 spatii. "Dorim ca in decembrie 2011 reteaua Profi sa aiba peste 100 de magazine in Romania", declara recent pentru Ziarul Financiar Daniel Cirstea, purchasing si marketing manager in cadrul Profi, care nu exclude posibilitatea deschiderii de magazine de la zero, dar nici pe aceea a preluarii de magazine ale altor retele. "Totul tine de eficienta."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
companii,
investitii
/analize/comert/cine-mai-investeste-in-comertul-modern-8066688
8066688
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.