Cine face legea pe piaţa de modă din România şi cu ce vin "newcomerii"

Autor: Cristina Roşca Postat la 11 februarie 2016 1349 afişări

Câteva zeci de branduri de modă au venit pe piaţa locală în ultimii ani în încercarea de a-i convinge pe români să cumpere mai mult, mai colorat şi mai curajos, şi pentru a cuceri o felie cât mai mare din piaţa de circa 3,6 miliarde de euro. Cele mai multe nume străine şi-au găsit o nişă şi au rămas, altele au luat cu asalt piaţa şi au ajuns lideri în doar câţiva ani. Câteva au decis să renunţe, însă în locul lor vin mereu nume noi. COS, Boggi, Forever 21 şi Tally Weijl sunt „newcomerii“ pieţei locale de modă. Cu ce vin nou?

Cine face legea pe piaţa de modă din România şi cu ce vin "newcomerii"

COS va intra pe piaţă în această primăvară, primul magazin urmând a fi deschis pe Calea Victoriei, principala arteră de shopping a României. „Primul magazin al mărcii va fi situat în inima Centrului Vechi, alături de magazine de modă de lux internaţionale şi locale. Clădirea va fi restaurată pentru a evi-den-ţia elementele de epocă şi va avea două etaje, care vor găzdui colecţii de îmbrăcăminte pentru bărbaţi, femei şi copii“, spun oficialii brandului.

Această marcă a fost lansată în anul 2007, la Londra, în Marea Britanie, iar de atunci COS a deschis magazine în întreaga Europă, în Asia, America de Nord şi în Orien-tul Mijlociu. Astăzi COS are 154 de ma-gazine în 29 de ţări, operaţiunile online fiind de ase-menea disponibile pe 19 pieţe. COS, care se adre-sează clienţilor cu venituri peste medie, este al doilea cel mai important brand pentru gru-pul suedez după cifra de afaceri şi numărul de magazine deschise, după cel fanion care dă şi numele întregului grup. Prin comparaţie, H&M are peste 3.600 de magazine dintr-un total de sub 3.900 de unităţi. Brandul fanion este de altfel prezent în aproape toate colţurile glo-bului.

Modelul de business al COS este diferit de cel al H&M, colecţiile minimaliste, cu o croială unitară, sunt mai degrabă elemente atemporale şi nu „fast-fashion“, haine care se demodează rapid. Această poziţionare diferită se vede şi în amplasarea magazinelor. În timp ce H&M s-a înghesuit în malluri şi zone cu trafic mare, COS merge pe Calea Victoriei, o zonă unde sunt prezente branduri premium şi de lux. Suedezii caută de circa doi ani spaţiu stradal pentru aducerea brandului numărul doi, însă nu găseau suprafaţa căutată, de peste 400 mp. Aceasta este politica internă a grupului, primul magazin trebuie deschis într-un spaţiu stradal, iar suedezii au decis că singura arteră potrivită ar fi Calea Victoriei. Deşi în ultimii ani zona a suferit din cauza perioadei dificile prin care trece industria de lux şi din cauza legii bulinei roşii, Calea Victoriei rămâne cea mai importantă stradă de cumpărături din România.

Ulterior, COS urmează a se extinde şi în centre comerciale, cum este cazul Băneasa Shopping City. Pe acelaşi segment de preţ cu COS pe piaţa locală activează Massimo Dutti, brandul Inditex. Acesta din urmă este pre-zent local cu şapte branduri, printre care şi Zara, Bershka sau Pull & Bear.

Fiecare brand este prezent pe un segment diferit de piaţă, cu competitori diferiţi. Cea mai mare aglomeraţie are loc însă pe segmentul preţurilor medii, acolo unde Bershka se bate deja cu giganţi precum H&M sau New Yorker. Loc mai este încă, astfel că alte două nume mari au intrat sau urmează să intre în hora modei locale. Americanii de la Forever 21 vor veni în acest an în mallul ParkLake ce se va deschide în cartierul dormitor Titan, iar elveţienii de la Tally Weijl s-au poziţionat deja în AFI Palace Cotroceni şi continuă expansiunea.

Piaţa se dezvoltă treptat cu branduri noi, cu malluri noi şi cu o poftă tot mai mare pentru modă. Cu toate că România a atras peste 100 de mărci de modă internaţionale şi alte câteva zeci locale, loc pentru nume noi încă mai este, mulţi giganţi internaţionali fiind încă străini de România. Nume precum Uniqlo, TopShop, Banana Republic sau Primark au cucerit pieţele dezvoltate din vest, astfel că privirile lor se vor îndrepta către est, iar România nu este doar una dintre cele mai populate ţări, ci şi una dintre cele mai pasionate de modă, şi cifrele o demonstrează.

Cu salarii de opt ori mai mici decât în Germania, dar cu preţuri similare la haine şi pantofi, românii ajung să aloce lunar cea mai mare pondere din venit pentru achiziţiile de modă.

Un român cheltuie lunar 17 dolari pentru achiziţia de haine şi pantofi, cu 30% mai puţin decât un ceh sau un polonez şi de cinci ori mai puţin decât un neamţ. Totuşi, românii alocă cea mai mare parte din salariul lunar, de 4,2%, situaţie ce con-firmă că piaţa locală este mai dis-pusă să cheltuie bani pe haine şi încăl-ţăminte. Astfel, este doar o chestiune de timp când vom vedea România pe harta celorlalţi giganţi ai modei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cine-face-legea-pe-piata-de-moda-din-romania-si-cu-ce-vin-newcomerii-15063387
15063387
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.