Ce branduri de modă au părăsit definitiv Romania

Autor: Roşca Postat la 24 ianuarie 2012 7495 afişări

Nu se mai ştie care a fost primul, însă cu siguranţă se ştie care au fost ultimele. Esprit, Etam şi Celio se înscriu în rândul ultimelor branduri de modă care au părăsit piaţa locală. Nu sunt singurele, dar sunt cele mai recente care au tras obloanele peste toate planurile de viitor în România.

În 2008, când criza nu ajunsese încă în România, care se bucura încă de boomul economic, Zorzolan spunea că va deschide 21 de magazine Peacocks şi Cortefiel, 15 Esprit şi 16 magazine pentru fiecare dintre brandurile Springfield şi Women'Secret. În cazul primelor două, la momentul respectiv, Zorzolan se afla în discuţii avansate pentru preluarea celor două francize.

Tot la acel moment, Zorzolan mai spunea că şi-a bugetat afaceri de 20 de milioane de euro în 2008 şi ţinteşte venituri de până la 100 de milioane de euro în 2011 pe baza extinderii reţelei de branduri din portofoliu. Piaţa totală de fashion - îmbrăcăminte - din România a fost anul trecut de circa 1,9 miliarde de euro, iar cel mai mare jucător a fost Inditex, cu afaceri de circa 150 de milioane de euro, potrivit estimărilor BUSINESS Magazin. Inditex deţine pe piaţa locală 72 de magazine sub brandurile Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Zara Home, Oysho şi Massimo Dutti.

Planuri măreţe anunţa şi Octavian Radu, al cărui business în fashion s-a redus acum la două branduri - Debenhams şi Aldo, faţă de zece în urmă cu doar câţiva ani. Fashion Retail Group (FRG), compania deţinută de omul de afaceri Octavian Radu, care administra peste zece branduri de fashion cu afaceri de 15,7 milioane de euro în 2009, este acum la un pas de faliment, după ce creditorii au aprobat deschiderea acestei proceduri, iar Alpha Bank şi alţi 40 de creditori au puţine şanse să mai recupereze 9,3 milioane de euro.

În 2009, FRG avea în portofoliu branduri precum Aldo, Debenhams, Mandarina Duck, Kipling, Olsen, Roeckl, Fratelli Rosetti sau Sacoor Brothers. În momentul intrării în insolvenţă, în iulie 2010, Aldo şi Debenhams nu mai figurau pe această companie, pentru aceste două branduri fiind create două entităţi separate. De altfel, FRG nu mai operează niciun magazin şi a renunţat la franciza pentru branduri precum Olsen sau Mandarina Duck. Radu a pus această situaţie pe seama contextului economic.

Octavian Radu a transferat încă din 2009 magazinele Aldo şi Debenhams pe două companii distincte, respectiv Aldro Retail (Aldo) şi Debro Retail (Debenhams), încercând astfel să salveze brandurile "sănătoase" ale afacerii din fashion. Magazinele celor două branduri generau în 2009 mai bine de 90% din veniturile FRG. În 2010 Aldro Retail a avut venituri de 5,6 mil. lei (1,33 mil. euro) şi pierderi de 2 mil. lei (0,47 mil. euro). Afacerile Debro Retail nu au fost anunţate pentru 2010 la Ministerul de Finanţe.

Situaţia nu este la fel de dramatică în cazul altor branduri, cum este cazul Lee Cooper. Producătorul britanic de blugi Lee Cooper şi-a făcut în toamnă intrarea pe piaţa locală a doua oară după ce prima s-a soldat cu o insolvenţă. Planurile pentru această nouă încercare cuprind multe cifre: 30 de magazine, 4.000 de euro venituri pe metru pătrat şi 60-70 de euro bonul mediu de casă.

Acţionarii Kenvelo, unul dintre cele mai vechi şi mai cunoscute branduri de pe piaţa locală de fashion, au câştigat franciza Lee Cooper pentru Europa Centrală şi de Est şi vor deschide aici 60 de magazine. Jumătate dintre acestea vor fi în România. Lee Cooper urmează să se "bată" pe piaţa locală cu Little Big, Colin's şi Levi's.

Situaţia nu este unicat pentru modă. Modelul se repetă. Întâi a fost Univers'all, apoi a venit rândul Pic şi după ele au urmat Artima, Albinuţa, Ethos sau Carrefour Express. Retailul modern autohton a pierdut în ultimii ani mai multe branduri. Intrate în faliment, vândute sau pur şi simplu eliminate din motive strategice, mai multe branduri de supermarketuri sau hipermarketuri au dispărut de pe piaţa locală. Ultimul nume pe listă a fost Red Market, brand din portofoliul Mega Image.

Multe branduri au fost de-a lungul timpului, însă multe au şi rămas, în condiţiile în care pe piaţă vin constant noi nume. Moda este însă cel mai concludent şi mai agitat exemplu. În 2011 au venit pe piaţă H&M, New Look, Tom Tailor şi Valentino, printre altele. Şi loc mai este, pentru că piaţa mai are unde creşte: până la urmă, un român cheltuie lunar doar 7,5 euro pe haine.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
retail,
branuri,
retail,
colectii
/analize/comert/ce-branduri-de-moda-au-parasit-definitiv-romania-9169513
9169513
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.