Cati romani fac cumparaturi pe internet ?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 25 martie 2011 664 afişări

Pana in 2015, jumatate dintre europeni vor face cumparaturi pe internet, iar unul din cinci va achizitiona inclusiv din magazine online prezente in alte tari din Uniunea Europeana. Dintre romani insa, putini cumpara deocamdata de pe internet si chiar mai putini au incredere in magazinele din strainatate.

Asa se face ca o buna parte dintre sumele platite cu cardul in magazinele online din Romania vin de fapt de la cumparatori din afara tarii, cel mai probabil romani care achizitioneaza produse pentru alti membri ai familiei aflati aici sau platesc facturi de telefonie si utilitati ori bilete de calatorie. In medie, magazinele online de electronice, electrocasnice si IT incaseaza 10% din vanzari prin plati cu card bancar, procent care la nivelul intregii piete ajunge la 15-20%, dupa cum apreciaza Daniel Nicolescu, directorul executiv al Gecad ePayment, companie care proceseaza aproape in totalitate astfel de plati facute in Romania, o piata de aproape 130 de milioane de euro in 2010. In prima jumatate a anului, aproape 70% din aceasta suma a fost platita magazinelor online din Romania de consumatori din afara tarii, conform unor statistici ale procesatorului in functie de IP-ul folosit, in timp ce in 2009 platile s-au impartit aproape in mod egal din acest punct de vedere.

"Practic, perceptia consumatorilor este ca plata la livrare este mai avantajoasa si mai sigura in ciuda eforturilor comerciantilor de a oferi sisteme cat mai sigure de plata cu cardul", observa Ghenea, cu mentiunea ca multe magazine online autohtone nici macar nu ofera cea de-a doua varianta.

Lucru care nu face decat sa impiedice si mai mult deschiderea cumparatorilor spre astfel de practici si spre cumparaturile din alte tari europene. Si nici comerciantii, nici bancile nu promoveaza foarte mult acest mod de plata. "Motivul magazinelor este comisionul pe care trebuie sa il plateasca, care poate ajunge si la 20% din marja de profit, dar si faptul ca plata cu cardul este considerata riscanta, o apreciere cat se poate de gresita", spunea recent Radu Apostolescu, fondatorul si directorul de dezvoltare al eMAG.

Piata este insa in crestere, spre deosebire de situatia comertului traditional, cel putin in cazul electronicelor, electrocasnicelor si produselor IT, un segment puternic afectat de criza si de scaderea puterii de cumparare a romanilor. La o privire de ansamblu, comertul online este in crestere in intreaga Europa, redresare clara fata de declinul din perioada de criza economica din ultimii doi ani. Cele mai multe tari si-au revenit la nivelurile inregistrate in 2008 si unele chiar au depasit acest prag, potrivit raportului Comisiei Europene.

Cresterile sunt vizibile si la noi, chiar daca ponderea consumatorilor care cumpara online este cea mai mica din toata Uniunea Europeana, depasita chiar si de Bulgaria, o piata mult mai mica, dar cu un nivel de penetrare al comertului online in randul consumatorilor cu cateva procente mai ridicat. Vanzarile online de electronice, electrocasnice si IT sunt asteptate sa creasca in acest an cu cel putin 15%, urmand sa ajunga dupa unele estimari la 250 de milioane de euro. Semn ca tot mai multi consumatori incep sa-si schimbe parerea despre cumparaturile pe internet.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
IT,
online
/analize/comert/cati-romani-fac-cumparaturi-pe-internet-8074190
8074190
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.