Cat de adanca este criza Ultra Pro

Postat la 06 aprilie 2009 79 afişări

Restructurare este cuvantul care pare sa descrie cel mai bine situatia in care se afla acum majoritatea lanturilor de retail de electronice si IT din Romania. Cat de dura trebuie sa fie insa aceasta restructurare asa incat cei cativa pasi dintre supravietuire si faliment sa poata fi evitati?

Finalul de an nu a fost insa bun pentru nimeni. Majoritatea comerciantilor de IT s-au vazut nevoiti sa-si ajusteze asteptarile de vanzari, stabilite pe baza experientei anilor trecuti, cand luna decembrie aducea mai mult de 15% din afacerile obtinute pe tot parcursul anului, iar ultimul trimestru era unul de crestere in forta. Romsoft, spre exemplu, compania care opereaza lantul de magazine Depozitul de Calculatoare, admite ca anul 2008 a fost incheiat sub asteptarile initiale de 58 de milioane de euro, fara a inainta insa cifre exacte. Totusi, spre deosebire de Ultra Pro, Romsoft a reusit sa reduca din cheltuieli suficient incat sa nu se confrunte cu dificultati financiare, odata cu inchiderea a 12 magazine din luna octombrie a anului trecut. Reteaua Depozitul de Calculatoare a fost redusa de la 105 unitati, cate numara Romsoft la jumatatea anului trecut, pana la 71.

Compania a renuntat in mare parte la magazinele deschise anul trecut si care nu ajunsesera la maturitate, continuarea operatiunilor in acele spatii fiind o decizie neprofitabila, dupa cum spune Adrian Furnica, directorul companiei. Omul de afaceri a creionat o serie de masuri la care va apela anul acesta pentru a traversa perioada economica dificila. Astfel, inchiderea de magazine ar putea fi inlocuita anul acesta de relocarea sau redimensionarea spatiilor deja existente, ceea ce ar atrage probabil dupa sine si o diminuare a numarului de angajati. Este luata in calcul si reducerea bugetelor alocate cheltuielilor lunare, precum cele pentru comunicatii sau cele cu salariile, atat timp cat ajustarea este acceptabila si va fi aplicata numai pana cand Romsoft ar depasi varful crizei.

La randul sau, Tornado Sistems, a renuntat la cinci dintre magazinele Twister, reteaua ajungand la 30 de spatii comerciale, desi compania anunta anul trecut planuri de extindere a retelei pana la 100 de magazine in sistem de franciza si afaceri de 25 de milioane de euro in 2009. Iar Flamingo a renuntat la inceputul anului la 15 magazine de mici dimensiuni si “este putin probabil sa mai deschidem vreun alt magazin in contextul economic actual”, dupa cum spune Dragos Simion, presedintele consiliului administrativ al Flamingo, compania luand in calcul o scadere cu 20% a afacerilor in acest an. Singura posibilitate prin care Flamingo ar putea sa inaugureze alte spatii comerciale, cel mult doua, conform lui Simion, depinde de termenul la care vor fi finalizate proiectele comerciale in care urmeaza sa fie localizate, contracte semnate de companie in cursul anului trecut.

Inchiderea de magazine nu ar trebui deci sa mai fie o surpriza intr-un an 2009 in care comertul are in general de suferit, iar in particular cel de electronice si IT isi cauta o noua directie. Aceste produse nu mai sunt o prioritate pentru consumatorii romani, iar cand vine vorba despre calculatoare, spre exemplu, este preferata imbunatatirea sistemelor deja cumparate si nu achizitionarea unui computer nou.

Cu atat mai mult, modelul de business cu magazine de suprafata mica, specializate strict pe produse IT, nu pare sa mai fie suficient. «Putinele lanturi de magazine din Romania care au ramas concentrate pe comertul IT nu vor mai rezista foarte multa vreme in formatul actual, fiind nevoite sa se orienteze spre noi nise de piata”, apreciaza Felix Enescu, consultant principal si partener al companiei de cercetare de piata Gartner in Romania.

Flamingo a simtit inca de acum trei ani nevoia acuta de a redesena modelul, optand pentru spatii mari unde sa fie disponibile nu doar produse IT, ci si electrocasnice sau GSM, dupa cum spune Dragos Simion, care crede ca, desi cerere pentru componentele de computere continua sa existe, marjele de profit au ajuns infime – 1-2%, ceea ce nu mai justifica sustinerea unui business concentrat pe astfel de produse. La fel au gandit si hipermaketurile cand au adaugat pe rafturi si televizoare, si telefoane, si calculatoare. Ultra Pro Computers a pastrat insa aceeasi linie de specializare, iar aceasta decizie isi vadeste acum efectele.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cat-de-adanca-este-criza-ultra-pro-4166396
4166396
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.