Calin Dragan: Cum se vede Coca-Cola dupa sase ani de mandat

Postat la 28 septembrie 2010 191 afişări

De cand Calin Dragan a preluat carma Coca-Cola in Romania, in 2004, filiala romaneasca a urcat de pe locul al cincilea pe al patrulea, dupa volumul de vanzari, intre cele 28 de tari unde este prezent grupul elen. Dragan explica strategia pe care a mizat in acesti ani ca sa dezvolte businessul.

Dupa cinci ani de crestere sustinuta, reversul medaliei a venit in 2009, cand CCHBC a raportat o reducere de 12% a volumelor vandute, iar cifra de afaceri a fost cu 20% mai mica fata de 2008. A fost primul an de scadere pentru toata piata bauturilor racoritoare. Afacerile PepsiCo in Romania, principalul competitor, au ajuns anul trecut la 160 de milioane de euro, fata de 202 milioane de euro in 2008. In acelasi interval, profitul PepsiCo, care are pe piata romaneasca activitati pe piata de bauturi racoritoare si snacks-uri, a scazut cu mai mult de 50%, de la 37 milioane de euro in 2008 la 16,8 milioane de euro anul trecut.

Totusi, mizand pe cresterea pietei de racoritoare pe termen lung, Pepsi a inaugurat anul trecut prima sa fabrica construita de la zero, in urma unor investitii de 85 de milioane de euro. Compania poloneza Tymbark Maspex a fost mai norocoasa anul trecut, cu o scadere usoara a cifrei de afaceri, ajungand la 54,3 milioane de euro fata de 58,4 milioane de euro in 2008. Piata bauturilor racoritoare, ce cuprinde si apele minerale, se plaseaza, conform unor estimari, in jurul valorii de un miliard de euro.

Managerul nu se asteapta la "schimbari majore in urmatorii trei ani", fiind mai degraba pesimist pentru evolutia economiei si a consumului in perioada imediat urmatoare, pe fondul masurilor de austeritate luate de Guvern. Comentariul lui pe marginea cifrelor - "am facut ceea ce este mai bine in vremuri dificile, iar compania intelege acest lucru" - se refera la faptul ca rezultatele de pana la criza au venit intr-un context de crestere a economiei, dar si la evolutia sa rapida in cariera, pornind de jos, ca sef de depozit la Timisoara in urma cu peste 17 ani, si ajungand la statutul de primul roman ce ocupa functia de sef al unei filiale nationale in cadrul CCHBC Romania.

Pentru el, decizia care a atarnat cel mai greu in balanta a fost, ca proaspat absolvent al Universitatii Politehnice din Timisoara (1992), sa renunte la meseria de baza de inginer, pentru care oportunitatile de angajare erau prea putine, si sa vina la Coca-Cola, care atunci facea angajari in oras.

"A fost o decizie definitorie, luata poate si cu un grad de inconstienta si fortat de imprejurari", spune el acum. Spre deosebire de acest moment, toate celelalte decizii din cariera sa au fost luate dupa ce "am pus in balanta riscurile si oportunitatile", spune Dragan. Spre exemplu, atunci cand a ales o functie peste hotare, ca director comercial al filialei din Italia, era de mai multi ani in companie si "am putut sa evaluez impactul". Mandatul sau peste hotare a fost insa mai scurt de un an, iar la sfarsitul lui 2004 i-a fost propusa functia de conducere pentru operatiunile din tara natala.

"Ma asteptam sa-mi fie propusa o astfel de functie, dar intr-o piata mai mica", spune Dragan. In urma cu sase ani, Romania ocupa deja pozitia a cincea, in functie de volumul de vanzari, intre cele 28 de tari unde opereaza grupul de origine elena. Acum e pe locul al patrulea.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
fmcg,
Coca Cola,
Calin Dragan,
restructurare
/analize/comert/calin-dragan-cum-se-vede-coca-cola-dupa-sase-ani-de-mandat-7419250
7419250
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.