Antreprenorul care vrea să facă un milion de euro din cafele vândute la 5 lei

Autor: Ioana Matei Postat la 07 aprilie 2015 8173 afişări

În urmă cu trei luni au inaugurat prima cafenea, în zona Lahovari, iar recent au deschis-o pe a doua, pe bulevardul Pache Protoposescu. Acum se ocupă de amenajările pentru cea de a treia locaţie, în apropiere de Piaţa Unirii. „Căutăm locuri care să fie plăcute – spre exemplu, deschise până acum se află în case vechi.“ Savopol are o strategie bine definită în alegerea locului, ce implică atât bifarea unor zone ale oraşului, cât şi atenţia la celelalte afaceri care le înconjoară. „Am ales locuri prin care să nu ne asociem imaginea cu covrigării, patiserii, case de pariuri, vrem să ne diferenţiem de acest tip de afaceri.“ Chiar dacă nu are în vecinătate nicio astfel de afacere, în spaţiul de pe bulevardul Pache Protoposescu au mai existat şase mici businessuri – printre care o covrigărie, o spălătorie Nufărul sau un salon de tatuaje, după cum povesteşte amuzat Savopol.

Antreprenorul nu exclude din planul său de business zona de birouri şi deocamdată se află în tratative pentru obţinerea unui spaţiu în clădirea Pipera Plaza. „Există într-adevăr zeci de mii de angajaţi care lucrează în Pipera, dar o afacere în zona respectivă te îngrădeşte foarte mult. Vinzi cafea de luni până vineri, de la 8 la 17, sâmbăta şi duminica nu vinzi aproape de-loc şi, în plus, există valuri foarte mari de clienţi - dimineaţa, când vinzi sute de cafele, şi la prânz.“

După trei luni de activitate, cafenelele 5 to go au ajuns la aproximativ 175-200 de clienţi zilnici în locaţia din Lahovari, iar în cea de-a doua estimează că vor depăşi 300 de clienţi. Ei sunt atât din rândul celor care trec cu maşina spre ser-viciu şi se opresc să îşi ia cafea, cât şi din locuitorii cartierelor ce îşi fac plimbarea de după-amiază, de pildă.

În dezvoltarea conceptului colaborează cu câţiva furnizori principali pentru fiecare categorie de produse: lapte şi produse din lapte, patiserie şi sandvişuri, băuturi şi fructe.

Cafeaua, de tip medium spre premium, este furnizată de importatorul Bristot.

Fiecare nou 5 to go este gândit să funcţioneze cu trei angajaţi: unul dintre ei este trainer barista şi petrece câte o lună în fiecare cafenea pentru a-i pregăti pe ceilalţi doi, apoi se mută la următoarea cafenea inaugurată. Astfel, Savopol nu caută neapărat să angajeze personal cu experienţă, ci oameni cu deschidere spre trezitul de dimineaţă, ţinând cont că spaţiile 5 to go vor fi printre puţinele locuri din Capitală deschise începând cu ora 7, dar şi spre socializare cu clienţii, pe care ar trebui să îi fidelizeze învăţându-le până şi tipul de cafea preferat. „Nu vrem să funcţionăm pe baza rulajului de personal. Încercăm să îi fidelizăm, să rămână în companie, iar salariile lor să fie onorabile, pentru că, în general, oamenii pleacă din cauza salariilor mici.“

Radu Savopol mizează şi pe creşterea consumului de cafea per cap de locuitor, ce ne plasează în prezent printre ultimele locuri în Uniunea Europeană, cu un consum de 2,3 kg de cafea per capita anual, la un consum mediu la nivelul UE de 4 kg per capita, potrivit unui studiu publicat de compania de consultanţă şi audit PwC. Savopol observă că, spre deose-bire de alte pieţe europene, pe piaţa locală funcţionează încă bine conceptul de vending machines, care vând cafea solu-bilă cu preţuri de 1-2,5 lei. „Este un compromis care va persista câţiva ani de acum încolo, dar va veni şi vremea în care vor dispărea de pe piaţă. Se va întâmpla la fel ca în cazul dozatoarelor de suc sau al afacerilor de stradă cu gogoşi – au fost temporare, au avut un punct culminant, apoi au picat.“

Unul dintre motivele orientării spre acest tip de cafea sunt preţurile mai mari pentru cafea de pe piaţa locală, plasate la nivelul de circa 25 de euro pentru un kilogram de cafea de calitate, în timp ce, în alte ţări europene, acesta scade până la sub 20 de euro. Unul dintre motivele preţului ridicat este păstrarea accizei nearmonizate pentru cafea în România (împreună cu Danemarca, Germania, Croaţia, Belgia şi Letonia), potrivit PwC. Potrivit aceleiaşi surse, piaţa autohtonă de cafea este estimată la 420 de milioane de euro, dar un studiu concret despre modul cum este fragmentată piaţa, între retail şi HoReCa, nu există în prezent.

„Într-o cafenea nu mai găseşti cafea cu preţul de sub opt lei, este clar că produsul cafea generează profit pe segmen-tul de cafenele şi baruri. Până acum, proprietarii de astfel de locuri voiau să vândă cât mai multă cafea, cât mai scump pentru că se raportau la chirii“, explică antreprenorul. Reţeta pentru 5 to go este însă una diferită: „Este o altă atmosferă, nu este un business spectaculos pentru început, dar e promiţător pentru că mulţi se miră de componenta aceasta de fixed price. Piaţa ne-a educat spre concluzia că este mai bine să câştigăm mai puţin, dar pe termen lung; perioada de boomuri economice, deschis locaţii, stat un an de zile, luat banii şi plecat a apus. Trebuie gândit à la longue, cafeaua se bea de mii de ani şi se va bea încă mii de ani de acum încolo.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe Gandul.ro

/analize/comert/antreprenorul-care-vrea-sa-faca-un-milion-de-euro-din-cafele-vandute-la-5-lei-14105208
14105208
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.