A fost odata El Dorado

Postat la 10 noiembrie 2009 32 afişări

Comertul scade pentru prima data in 13 ani: Metro si Carrefour au anuntat minusuri in rezultatele la noua luni. Daca altadata era suficient sa deschizi un magazin ca sa fie automat luat cu asalt de clienti, acum lucrurile s-au schimbat.

Grupul german - primul operator ce a intrat pe piata romaneasca, in 1996 - are doua divizii: Metro Cash & Carry si hipermarketurile Real. Divizia de hipermarketuri este si cea mai activa la capitolul deschideri pe segmentul sau, cu trei noi magazine planificate pentru anul in curs. Principalul sau concurent, lantul Carrefour, a bifat pana acum mai multe premiere. Le-a facut romanilor cunostinta cu formatul de hipermarket (1998), a fost prima retea de profil care a atins pragul de vanzari de un miliard de euro (2007) si tot Carrefour a fost cel ce a inchis primul hipermarket (2009) pe motiv ca intreaga galerie comerciala si-a inchis portile. Francezii au bifat un esec macar prin prisma alegerii ñ gresite - a locului unde si-au plasat magazinul. Un pas mai departe, se pune insa intrebarea daca nu cumva si alte spatii sufera de aceeasi boala. Surse din piata sustin ca si alte trei magazine sunt acum in atentia retelei, urmand ca o decizie - in sensul inchiderii sau al pastrarii lor - sa fie luata cat de curand.

Ani in sir, retailerul francez a urmarit extinderea agresiva, iar acoperirea teritoriala a fost prioritara. Reteaua, care are acum 23 de magazine, a deschis nu mai putin de 12 noi spatii in perioada martie 2008 - martie 2009. Astfel, la nivelul anului trecut, Carrefour a avut cel mai agresiv ritm de expansiune, cu investitii de peste 240 de milioane de euro numai pentru noile inaugurari. Suma totala cheltuita pentru expansiune plaseaza compania in topul investitorilor din comert, cu un volum total estimat la 535 de milioane de euro, suma ce cuprinde investitiile pentru deschiderea magazinelor, preluarea retelei Artima, bugetele pentru rebranduirea supermarketurilor cumparate in Carrefour Express. Totul foarte firesc, intr-o tara unde sunt doar cativa ani de cand la deschiderea unui nou magazin politia trebuia sa stavileasca multimile ce luau cu asalt o noua reduta pentru cumparatorii avizi. Calculele pe care le faceau cu doar doi ani in urma companiile din comert relevau ca abia prin 2012 ar putea fi incheiata expansiunea si doar atunci ar urma sa apara adevaratele presiuni ale concurentei.

A venit insa recesiunea, ce a adus cu ea scaderea consumului si fluctuatiile cursului euro/leu. In bilantul Carrefour pe piata autohtona, aceasta se traduce prin vanzari ce au ajuns la 809 milioane de euro in primele noua luni ale anului, in scadere de la 819 milioane in aceeasi perioada din 2008. La un curs de schimb constant, vanzarile din Romania au avansat cu 14,9% in perioada ianuarie-septembrie, respectiv cu 5,2% in trimestrul al treilea, potrivit rezultatelor financiare ale grupului.

Metro si Carrefour sunt insa cele mai puternice nume de pe piata; daca ele se pot baza pe sprijinul unui umar puternic in tara de origine, nu acelasi lucru se poate spune despre alte afaceri de profil. Spar este primul mare retailer alimentar care a intrat in insolventa, in urma cu circa patru luni. Aproape 400 de companii, banci si institutii ale statului s-au inscris pe lista creditorilor retelei controlate de fratii Ioan si Floare Cuc, cerand peste 32 de milioane de euro. Interex, care opereaza 12 magazine, si-a redus drastic numarul de angajati, pastrand doar atat personal cat sa asigure continuitatea afacerii, iar reteaua de supermarketuri Primavara detinuta de omul de afaceri Ion Avram a inchis un recent magazin din cele noua ale retelei. La finalul lunii trecute, si lantul Ethos, dezvoltat de Ioan Soloman, a fost asaltat de creditori care cer insolventa. Fostul El Dorado al comertului a ajuns un camp de lupta pentru supravietuire.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
scadere,
Metro,
Carrefour,
magazine,
clienti
/analize/comert/a-fost-odata-el-dorado-5086926
5086926
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.