2011 in comert: un an mai bun, cel putin ca investitii

Autor: Ioana Mihai Postat la 14 iunie 2011 48 afişări

O artimetica simpla arata ca, desi piata de retail a scazut anul trecut cu circa 10%, previziunile de crestere sunt optimiste. Pana in 2020, retailul ar urma sa creasca pana la 26 de miliarde de euro, adica un plus de aproape doua treimi fata de nivelul actual. Asa ca retelele planuiesc sa deschida anul acesta in jur de 150 de magazine, mai multe decat anul trecut.

Daca anul trecut lanturile comerciale din domeniul alimentar au inaugurat 132 de noi spatii, anul acesta, previziunile sunt chiar mai optimiste, referindu-se la deschiderea a circa 150 de magazine. Planuri cat se poate de concrete de extindere are reteaua de hipermarketuri Cora, de pilda, care a anuntat ca vrea sa deschida in urmatorii ani peste 10 noi spatii, pentru care trebuie sa cheltuiasca cateva sute de milioane de euro. Si francezii de la Carrefour au pregatite sume cu multe zerouri pentru a deschide noi magazine. Numai pentru anul in curs sunt planificate doua noi spatii: unul in Bucuresti (in septembrie), iar altul in Botosani (in octombrie). Hipermarketul din Bucuresti, al optulea spatiu Carrefour din acest oras, este inclus in cadrul celui mai mare centru comercial din Europa: Colosseum.

Conform planurilor, Colosseum va fi cel mai mare mall din Europa si va include, pe o suprafata totala de 190.000 mp, un centru comercial si un parc de retail autonom, cu 480 de magazine si peste 10.000 locuri de parcare.

Cladit in zona de nord a Capitalei, Colosseum are un buget de investitii dedicat de peste 350 milioane de euro si va crea peste 5.000 de locuri de munca. Reprezentantii Carrefour nu au precizat care sunt sumele alocate pentru noile spatii din Botosani si Bucuresti, dar, conform informatiilor din piata, investitia medie pe magazin se plaseaza in jurul a 20 de milioane de euro. Cu acesti noi pasi, Carrefour Romania va ajunge la 25 de hipermarketuri.

Starul investitiilor din comert este totusi compania Mercadia, controlata de miliardarul Dinu Patriciu. Mercadia opereaza reteaua de magazine de proximitate Mic.ro si spatiile Mac.ro, fostele Minimax Discount. Numai pentru extinderea parcului auto de bacanii mobile, Mercadia va cumpara 500 de utilitare Mercedes Benz Sprinter, o tranzactie evaluata de Ziarul Financiar la circa 25 de milioane de euro. Patriciu a anuntat recent ca intentioneaza sa investeasca anul acesta intre 150 si 200 de milioane de euro numai in reteaua Mac.ro, magazine de tip discount, pentru a ajunge la finalul anului la 150 de spatii. In prezent, Mercadia opereaza 53 de magazine Mac.ro.

Doi sunt principalii piloni care vor sustine cresterea pietei de retail si in urmatorii ani: cresterea puterii de cumparare si dezvoltarea retailului modern. Pentru a-si asigura un teritoriu cat mai prielnic pentru vanzari, retelele comerciale vor miza deopotriva pe cresterea numarului de magazine, dar si pe dezvoltarea marcilor private.

Investitiile in comert s-au mentinut si in ultimi ani la cote destul de ridicate, plasandu-se intre domeniile care au alocat cele mai mari sume pentru dezvoltare. Si in anii urmatori bugetele vor fi cu multe zerouri, in euro, pentru ca in lupta pentru banii cumparatorilor sunt importante nu numai preturile si oferta, ci, mai ales, spatiile.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
companii,
investitii,
previziuni
/analize/comert/2011-in-comert-un-an-mai-bun-cel-putin-ca-investitii-8337984
8337984
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.