Cine castiga de pe urma spitalelor private

Postat la 10 august 2009 160 afişări

Care este limita superioara a banilor pe care un pacient ii poate cheltui pe sanatate intr-un an? Investitorii din domeniu si-au dat seama ca nu isi pot raspunde la aceasta intrebare pana nu ii vor oferi pacientului toate serviciile de care ar putea avea nevoie. De la diagnostic si tratament la tot pasul pana la servicii de chirurgie estetica si spitale din ce in ce mai complexe.

“Spitalul este o investitie foarte complexa, necesita fonduri serioase si un management sanatos al investitiei si nu ne putem avanta cu o noua investitie atata vreme cat in Romania sfera sistemului privat inca este in crestere si inca nu vedem o definitivare clara a sistemului de sanatate public”, considera Catalin Popa, director general al Euroclinic, spital detinut de grupul Eureko. Popa estimeaza piata asigurarilor medicale private la aproape 10 milioane de euro si crede ca potentialul pietei de abonamente medicale ar putea fi de sapte-opt ori mare decat aceasta. In ultimii ani, cea mai mare crestere pentru serviciile medicale a venit din segmentul corporate.

Anul acesta insa, majoritatea companiilor au scazut bugetele, iar zona beneficiilor medicale a fost si ea afectata. Catalin Popa estimeaza insa ca Euroclinic va inchide anul fara a avea pierderi, pe zero, deoarece retailul aduce inca venituri importante, chiar daca exista o descrestere in zona corporate. Segmentul abonamentelor si al asigurarilor medicale reprezinta cam 27-30% din volumul lunar de pacienti al Euroclinic, iar pana la jumatatea anului viitor se urmareste o crestere de pana la 40%. Aceste estimari sunt sustinute prin dezvoltarea retelei de clinici, care din aceasta toamna va mai cuprinde doua unitati in Bucuresti, una de pediatrie si cealalta de medicina generala, in urma unei investitii totale de aproximativ 1 milion de euro. O noua clinica ar putea fi deschisa in Bucuresti in primul trimestru al lui 2010, pentru care au fost alocati aproape 800.000 de euro. Daca pe termen mediu sunt pe macheta doua proiecte de spitale pentru Bucuresti, pe termen mai lung planurile vizeaza si alte orase din tara. In urmatorii cinci ani, ar putea aparea pe piata cele patru spitale anuntate anul trecut de MedLife.

Compania, care are deja o unitate in Bucuresti, sustine ca planurile de extindere in Iasi, Constanta, Brasov si Timisoara nu au fost abandonate. Decalajul este totusi considerabil, avand in vedere ca, la jumatatea anului trecut, MedLife viza dezvoltarea acestora pana in 2010. Intre timp a venit criza, iar compania prefera sa isi extinda reteaua de clinici, mult mai eficiente sub raportul costurilor si al recuperarii investitiei. Anul acesta, Medlife a extins clinica din Piata Unirii pentru o unitate de dexa (masurarea densitatii osoase) si pregateste, catre sfarsitul anului, deschiderea unei noi clinici in zona Obor-Iancului, dupa cum precizeaza Dorin Preda, membru al consiliului de administratie al MedLife. Dezvoltarea clinicilor este considerata de investitorii in domeniu esentiala pentru consolidarea unei baze de clienti, in conditiile in care fluxul de pacienti care apeleaza la sistemul medical privat este in usoara crestere. Acum, cei mai multi dintre pacienti aleg plata pe loc, abonamentele si asigurarile private de sanatate reprezentand inca un segment destul de mic.

Doua treimi din incasarile totale ale Medlife sunt contracte de tip fee-for-service (taxa pentru serviciu), iar abonamentele corporate reprezinta cam 35%, pondere generata de cele 1.500 de contracte, care insumeaza 140.000 de abonati. “Asigurarile ar trebui sa detina ponderea cea mai mare, insa aici va trebui sa isi spuna cuvantul guvernul, prin facilitarea asigurarii private. Abonamentele sunt in continuare o sursa de venituri pentru zona privata, dar se afla si ele sub efectul crizei, pentru ca mai toti angajatorii, in incercarea lor de a taia diferite costuri, se uita si in zona abonamentelor medicale, pe care le considera permanent renegociabile”, dupa cum spune Florin Andronescu. Si in cazul Sanador cei mai multi pacienti platesc pe loc, existand si un segment mic de asigurati, de sub 5%. Toti investitorii spera insa ca piata se va maturiza si pacientul va alege varianta asigurarilor, care pot duce, pe termen lung, la costuri anuale mai mici pentru sanatate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/cine-castiga-de-pe-urma-spitalelor-private-4728136
4728136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.