Ce este şi cum se măsoară sustenabilitatea unei afaceri

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 09 martie 2013 4116 afişări

Dincolo de vorbe şi declaraţii frumoase, sustenabilitatea are o latură financiară evidentă. Este vizibilă deopotrivă din perspectiva burselor, pentru că există un indice care urmăreşte cât de sustenabile sunt activităţile şi acţiunile a 2.500 de companii din întreaga lume. Şi este la fel de vizibilă atunci când reducerea greutăţii ambalajului, scurtarea rutelor de transport sau scăderea cantităţii de combustibil înseamnă economii de milioane de euro.

Ce este şi cum se măsoară sustenabilitatea unei afaceri

BANI EUROPENI. Marco Polo este un program de finanţare europeană pentru operatorii logistici care se angajează să transporte în mod sustenabil bunuri pe teritoriul Europei. Între 2003 şi 2009, peste 500 de companii au primit finanţare pentru proiecte, iar cel de-al doilea program Marco Polo se desfăşoară în perioada 2007 - 2013 cu un buget extins. Eficientizarea traficului este una dintre priorităţile cheie ale programului.

În 2011, Unilever a înregistrat o îmbunătăţire cu 8% a eficienţei emisiilor de CO2, faţă de 2010, pentru operaţiunile sale de transport. Interesul companiilor, mai cu seamă în ţările dezvoltate, pe marginea acestui subiect a găsit rezonanţă şi în România, unde Unilever a derulat un sondaj despre percepţia românilor asupra sustenabilităţii. „Consumatorii români declară că sunt interesaţi să achiziţioneze produse sustenabile în primul rând pentru a oferi familiei un stil de viaţă mai sănătos„, spune Jarek Malinowski, făcând referire la rezultatele sondajului. Cercetarea mai arată că românii consideră drept cele mai importante caracteristici ale produselor sustenabile, în ordine: diminuarea consumului casnic de apă şi energie (32,56%), existenţa unui ambalaj reciclabil (27,99%), procurarea materiilor prime din surse sustenabile (21,58%).

Şi pe agenda lui Stephane Batoux, director general al Coca-Cola HBC România, în lista priorităţilor pentru acest an se plasează „adresarea problemelor de mediu şi sustenabilitatea„. Conform raportului de sustenabilitate publicat anul trecut, compania a economisit, din 2008 până în prezent, 5.000 de tone de PET prin introducerea unor ambalaje mai uşoare, a reciclat în medie trei sferturi din ambalajele din fabricile de îmbuteliere şi 56,7% din ambalajele puse pe piaţă şi a evitat emiterea a peste 79 de tone de CO2 prin derularea unor programe interne.

În 2011, apa folosită în operaţiunile CCHBC România a provenit 100% din foraje proprii, în timp ce apa uzată din fabricile de la Timişoara şi Vatra Dornei a fost tratată în proporţie de 100%.

Însă nu prin toate acţiunile din programele de sustenabilitate se economisesc bani, unele sunt chiar consumatoare de bani. În cazul îmbuteliatorului Coca-Cola în România, de pildă, care în 2011 a raportat plantarea a 45.000 de copaci, 500 km de râu curăţaţi, 2.000 m3 de gunoi strâns, 10.000 de voluntari implicaţi, 500.000 de copii participanţi în proiecte, 200.000 de ore de training desfăşurate pentru comunităţile locale şi 1.200.000 litri de apă şi băuturi răcoritoare donaţi.

Preocuparea pentru mediu este vizibilă şi la alte companii, în rândul exemplelor aflându-se şi Metro Cash & Carry, care are o gamă de produse „verzi„, sau Philips, care a anunţat că vânzările de produse ecologice au ajuns anul trecut la 45% din total, respectiv 11,3 miliarde de euro, la nivel mondial.Fie că este vorba de reglementări internaţionale sau de interesul investitorilor, companiile caută în mod evident să se alinieze la modele de afaceri sustenabile. Până la urmă sunt mai profitabile, într-o formă sau alta.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe Gandul.ro

/analize/ce-este-si-cum-se-masoara-sustenabilitatea-unei-afaceri-10655674
10655674
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.