Care este profilul datornicului român

Autor: Florin Casota Postat la 31 ianuarie 2017 665 afişări

Drumurile la o bancă sau alte instituţii financiare pentru a obţine un împrumut sunt implicite în mai toate cazurile în care un client îşi doreşte să cumpere o maşină, o locuinţă, să pornească sau să extindă o afacere. Nu toţi reuşesc să-şi plătească datoriile, iar în peisaj intră firmele de recuperare a creanţeor. Cine este debitorul român, cum arată el şi cum se comportă?

Care este profilul datornicului român

„Dialogul este cel mai important pentru a găsi o soluţie. Începem negocieri pentru găsirea unei soluţii. Nu ne dorim să ajungem în instanţă cu debitorii“, susţine Neagu.

El adaugă că IFN-urile, spre deosebire de bănci, externalizează mult mai repede serviciile de recuperare, iar rata de contactare a debitorilor este mult mai mare decât în cazul băncilor. Astfel, rata de succes pentru recuperare este aproape de 90% pentru datoriile proaspete (1-21 de zile).

Piaţa românească a tranzacţiilor cu credite neperformante (NPL‑uri) va continua să crească, iar în următorii doi ani va ajunge la aproximativ 3 miliarde de euro, consideră Cătălin Neagu. „Rata creditelor neperformante in Europa este mai mică sau mai mare în funcţie de ţară. Media creanţelor neîncasate este de 4-5% în ţările nordice şi mult mai mari în ţări ca Grecia, Italia, Spania. România este în zona de mijloc“, spune fondatorul Top Factoring.

Anul trecut, băncile au vândut credite neperformante în valoare de circa 1,3 miliarde de euro, un nivel mult mai mic faţă de 2015, când tranzacţiile cu NPL‑uri au avut o valoare cumulată de aproximativ 2,5 miliarde de euro.

În toamna anului trecut a intrat în vigoare ordonanţa de urgenţă 52/2016, care limitează „hărţuirea“ debitorilor de către firmele de recuperare de creanţe. Printre prevederile ordonanţei se numără cea care interzice contactarea datornicului în intervalul 20:00 - 09:00; la fel, prevederile interzic contactarea debitorului la locul de muncă. Cătălin Neagu spune că aceste reglementări au făcut mai grea munca recuperatorilor de creanţe; fondatorul firmei de recuperare estima în toamnă că preţurile creanţelor neîncasate vor scădea cu aproximativ 15%.

Compania are 240 de angajaţi, majoritatea (100) lucrând în callcenter; perioada medie de angajare este de trei ani. „În această industrie rata de turnover de personal în call center este destul de mare, în jurul a 30-35%. Au fost perioade când procentul a crescut destul de mult. Încercăm să păstrăm angajaţii oferindu-le salarii atractive, bonus calculat în funcţie de performanţă şi alte beneficii“, declară Neagu.

Pe lângă negocierea telefonică, compania condusă de Neagu dispune şi de negociatori care se deplasează la locuinţele debitorilor pentru o discuţii faţă în faţă. Şeful companiei admite totuşi că rata de succes a colectării pe teren este mică, de 10%, în contrast cu rata foarte mare de succes din ţările estice precum Rusia, Ucraina sau Bulgaria (70%). „Sunt unii clienţi cu care nu reuşim să intrăm în dialog: neavând proprietăţi sau venituri, nu se poate face nimic, iar după trei ani se invocă termenul de prescripţie a creditelor. Noi putem încerca să facem o înţelegere amiabilă pentru ca acesta să-şi îmbunătăţească scorul pentru credit“, spune Neagu.

Top Factoring este în top patru al companiilor de profil, cu o cifră de afaceri de 5,6 de milioane de euro în 2015, în creştere cu peste 30% faţă de 2014 (4,2 milioane de euro) şi cu o cotă de piaţă de 8%. Pentru 2016 compania încă nu şi-a făcut publice rezultatele, dar cifra de afaceri estimată pentru anul trecut este de 5,8 milioane de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.