Business sau o mişcare socială? Interviu cu Gabriela Gandel, managing director global al Impact Hub

Autor: Iuliana Roibu Postat la 04 februarie 2016 1951 afişări

Business sau o mişcare socială? Interviu cu Gabriela Gandel, managing director global al Impact Hub

Organizaţia a trecut prin nişte schimbări importante. Cum ai defini acum Impact Hub?

Impact Hub este o reţea internaţională şi nu o franciză sau o organizaţie globală. Asta înseamnă că un Impact Hub nu este deţinut de o organizaţie centrală, ci este un business de sine stătător fondat şi manageriat de o echipă de antreprenori locali. Această echipă intră în contact cu organizaţia globală Impact Hub şi, în urma unui proces de due diligence numit onboarding process, obţine licenţa de deschidere a unui Impact Hub în teritoriul respectiv. În momentul în care această echipă demonstrează competenţă în principalele arii necesare pentru a construi un Impact Hub de succes (de ex. crearea unei echipe de fondatori, crearea unei comunităţi, creşterea şi susţinerea businessurilor cu impact, crearea unui spaţiu inspiraţional şi funcţional, obţinerea de investiţii, plata fee-ului iniţial în funcţie de cifra de afaceri estimată etc.), echipa nu doar primeşte licenţa Impact Hub, dar devine un partener egal al tuturor celorlalte Impact Hub-uri, primeşte o cotă parte din drepturile către activele colective şi drept de vot egal în forumul decizional global. În acest fel, ei devin atât deţinători ai activelor colective, cât şi beneficiari ai acestora în teritoriul lor local. După ce un Impact Hub se deschide, el rămâne activ în reţea şi poate influenţa sau propune orice decizie globală. În acelaşi timp primeşte acces la toate resursele din reţea, cât şi la diversele oportunităţi de business şi colaborare cu parteneri şi cu alte Impact Hub-uri din lume, tot în schimbul unui procent foarte scăzut din veniturile locale care ajută să acopere o parte din activităţile de coordonare la nivel global. 

Cum funcţionează dezvoltarea Impact Hub? Cine si cum alege oraşele, cine şi cum alege managerii care conduc impact hub-urile, care sunt condiţiile de funcţionare pentru un nou sediu şi ce trebuie să plăteasca noul membru către organizaţia centrală?

Oraşele în care ne dezvoltăm vin din două surse – pe de o parte încurajăm o creştere organică, în sensul în care orice echipă de antreprenori care află despre Impact Hub şi este interesată să deschidă unul este binevenită să ne contacteze. În regiunile unde nu suntem încă foarte puternici sau care necesită mai multă atenţie şi inovaţie pentru a adapta modelul nostru de business, dezvoltăm programe regionale concentrate pe atragerea de antreprenori interesaţi în deschiderea de Impact Hub-uri si crearea unui ecosistem regional de susţinere prin intermediul programelor de dezvoltare de antreprenori si a parteneriatelor regionale. Decizia despre ce oraşe sunt în focus este propusă de echipa mea şi agreată cu Impact Hub-urile care deja există în regiunea respectivă. În plus, orice Impact Hub care intră în procesul nostru de onboarding trebuie să treacă prin două etape de selecţie în care reţeaua are puterea de a decide dacă îşi doreşte această echipă în cadrul comunităţii sau nu.

De ce crezi că Impact Hub a reuşit să se extindă atât de mult? Ce l-a diferenţiat de alte modele similare de business?

Sunt două diferenţe esenţiale, din punctul meu de vedere. În primul rând, businessul nostru central este dezvoltarea şi susţinerea de antreprenori de businessuri cu impact de la faza de iniţiere la cea de internaţionalizare şi scalare. Asta ne diferenţiază masiv de alte spaţii de lucru – o piaţă care este din ce în ce mai saturată – şi înseamnă că ne concentrăm mai ales pe programe, pe parteneriate şi pe platforme necesare antreprenorilor care sunt apoi susţinute şi amplificate de infrastructura noastră de spaţii de lucru şi de tehnologii de conectare a reţelei globale. Asta asigură nu numai dezvoltarea de noi idei şi creşterea lor, dar şi susţinerea lor zi de zi în cadrul spaţiilor de lucru şi comunităţii - un element esenţial pentru sustenabilitate şi succes pe termen lung. În al doilea rând, structura noastră de reţea este unică, prin faptul că noi inspirăm şi găsim antreprenori locali ca fondatori de Impact Hub care îşi construiesc propriul business ca Impact Hub şi nu doar angajăm manageri. Aceasta ne asigură că avem cunoştinţele fiecărei pieţe locale încorporate în modelul de business şi relaţii deja existente aduse în cadrul comunităţii iniţiale prin reţelele fondatorilor. În plus, majoritatea sistemelor de susţinere la nivel de reţea sunt bazate pe colaborare şi transfer de cunoştinţe între diversele Impact Hub-uri. Această metodă creează o reţea care este inteligentă şi nu doar dependentă de o organizaţie centrală.

Cât şi cum s-a schimbat Impact Hub în ultimii cinci ani, de când lucrezi acolo?

S-au schimbat foarte multe – acum 5 ani erau 23, iar acum există o reţea de 76 de Impact Hub-uri. Acum acoperim toate continentele cu cel puţin 3 Impact Hub-uri deschise în fiecare regiune, iar atunci eram prezenţi mai ales în Europa şi America de Nord, cu câteva Impact Hub-uri singulare în restul lumii. În plus avem peste 1.000 de angajaţi ca reţea şi peste 20 de colegi în echipa globală; la început eram doar 100 şi 3 angajaţi la nivel global. Avem o cifră de afaceri de peste 25 de milioane de euro anual, de 10 ori mai puternică. Mai ales, avem o activitate de colaborare ridicată la nivel de reţea pe diverse programe şi parteneriate – de exemplu, Impact Hub Scaling Program este concentrat pe creşterea de businessuri cu impact prin relaţii internaţionale care acum rulează în 8 Impact Hub-uri din Europa (inclusiv Impact Hub Bucureşti) sau programul educaţional cu Presencing Institute din MIT (U-lab – concentrat pe facilitarea de schimbare la nivel de sistem) care a rulat în 44 de Impact Hub-uri simultan.

Cum arată antreprenorul care porneşte de la Impact Hub şi cum arată datele despre impactul global efectiv al Impact hub?

Comunitatea noastră numără peste 11.000 de membri, peste 70% dintre ei fiind antreprenori. Ariile de focus ale businessurilor cu care lucrăm sunt diverse, cu o densitate relativ mai mare pe teme ca educaţia, probleme de comunitate şi incluziune socială, finanţe şi dezvoltare de business, probleme de mediu şi tehnologie. Majoritatea acestor iniţiative antreprenoriale sunt în faza de dezvoltare şi creştere, Impact Hub fiind un ingredient esenţial în a le aduce în această fază, mulţi dintre antreprenori fiind orientaţi către o creştere internaţională sau globală. În plus, peste 80% din membri văd impactul social al afacerilor dezvoltate la fel de important ca şi cel financiar. Anual, comunitatea noastră creează peste 4.600 de locuri de muncă (în FTE) şi impactează peste un miliard de oameni la nivel global. 

Peste 1.500 de noi afaceri cu impact sunt dezvoltate pe an şi ajutate de echipele Impact Hub (peste 1.000 de oameni), dar şi de ceilalţi membri ai comunităţii (cu peste 600.000 de ore de mentoring donate de către membri către alţi membri – în esenţă echivalentul a peste 300 de angajaţi). Impact Hub inspiră, conectează şi susţine dezvoltarea membrilor - aceste trei categorii fiind cotate cu o importanţă şi satisfacţie ridicată. În 2015, net promoter score a fost peste 46% - peste cel al unora dintre cele mai respectate companii globale.

Care sunt principalele proiecte la care ai lucrat în aceşti cinci ani? Care (crezi că) este principala ta contribuţie la dezvoltarea globală a Impact Hub?

Principalele proiecte au fost foarte diverse în aceşti cinci ani, pentru că până acum şi noi, la nivel de reţea, am fost într-o fază de start-up. La început am fost trei managing directors şi noi am fost echipa de conducere esenţială pentru a atinge rezultatele menţionate mai sus. Dintre cele mai importante contribuţii şi proiecte aş enumera: 1. dezvoltarea identităţii iniţiale a reţelei – inclusiv a modului cum ne definim şi cum aceasta se translatează în brandul nostru global; 2. crearea sistemelor de susţinere şi dezvoltare pentru membrii reţelei care sunt modul principal prin care aceştia accesează valoarea reţelei; 3. crearea unei platforme interne de identificare, iniţiere şi scalare de idei inovative de business şi parteneriate de reţea. În ultimul an, am preluat şi funcţia de creştere a reţelei în locaţii noi, programul de dezvoltare din Africa şi cel care este în derulare în America Latină. În plus, rolul meu principal este şi a fost să aduc comunitatea laolaltă şi sa facilitez unitatea şi conexiunea către o viziune comună.

Ai un mandat pe durată limitată?

La momentul acesta am un contract pe durată nelimitată. Iniţial a fost pe durată limitată, însă, în urma rezultatelor pozitive, anul acesta atât eu, cât şi colegul meu managing director business development am tranziţionat la un contract permanent.

Care sunt planurile de dezvoltare ale Impact Hub pentru următorii cinci ani?

În următorii 5 ani suntem foarte concentraţi pe a ne stabiliza amprenta în regiuni emergente din Africa, Asia, America Latină şi Orentul Mijlociu şi a creşte conectivitatea membrilor noştri la nivel global cu intenţia de a atinge peste 100.000 de membri. În plus, ne vom concentra pe creşterea impactului activităţilor noastre prin creştere continuă a programelor transnaţionale, a parteneriatelor şi oportunităţilor în accesarea de capital pentru membri pe problemele sociale şi de mediu pe care le vom agrea ca prioritare.

Tu unde te vezi în următorii cinci ani? Dar în următorii zece?

Mă văd mai ales într-o familie fericită alături de soţul, fiul meu şi părinţii noştri. În partea de carieră cred că voi rămâne mereu în companii sau organizaţii globale, care au atât un model de business, cât şi o agendă de impact social. Şi mai ales mă văd continuând în a construi organizaţii democratice, bazate pe o viziune puternică şi care folosesc modele de reţea. Am fost şi voi rămâne încântată de rolul de a conduce oameni şi organizaţii, mai ales în procese de transformare şi schimbare. Şi, ca întotdeauna, voi menţine multe alte proiecte personale fie în România sau în alte organizaţii şi ţări concentrate pe crearea de impact local.

Ţi-ai dori să devii antreprenor? Ai avut vreodată un business/proiect pe care să îl finanţezi şi să îl susţii?

Într-un fel cred că am fost un antreprenor (un individ care caută şi face schimbarea către ceva mai bun/mai de impact) în toată cariera mea – de la AIESEC la Future Considerations şi Impact Hub. Toate rolurile pe care le-am avut şi proiectele pe care le-am creat sau condus au presupus un mindset şi set de abilităţi antreprenoriale. În paralel, am dezvoltat şi un business personal concentrat pe dezvoltare personală pentru diverşi lideri care mă inspiră şi au nevoie de susţinere.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/business-sau-o-miscare-sociala-interviu-cu-gabriela-gandel-managing-director-global-al-impact-hub-15031930
15031930
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.