Antreprenor în Europa. Cât costă deschiderea unei afaceri dincolo de graniţe

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 03 iunie 2014 2918 afişări

Ideea de antreprenoriat este atrăgătoare pentru foarte mulţi români, însă o serie de factori precum mediul economic curent, sistemul fiscal apăsător şi birocraţia gândită parcă să încurce orice iniţiativă de a produce bani reprezintă obstacole ce par de neocolit. Afaceri se pot face însă oriunde şi o parte din oameni au înţeles acest lucru. Pentru ceilalţi, pentru micii antreprenori, ideea unui business în străinătate pare utopică. Cât este de complicată şi costisitoare, în realitate, pornirea unei afaceri peste graniţe?

Antreprenor în Europa. Cât costă deschiderea unei afaceri dincolo de graniţe

Cei care vor să pornească o afacere în Armenia vor descoperi că lucrurile se mişcă mult mai repede decât la noi. Pentru lansarea unei afaceri, procedurile legale durează doar două zile, după care mai sunt necesare alte două pentru obţinerea unei ştampile. Statul armean nu percepe niciun fel de taxe pentru înfiinţarea unei firme, însă firmele de consultanţă (doar la nivel european, deoarece niciun consultant contactat nu activează pe piaţa din Armenia) vor percepe un comision cuprins între 200 şi 500 de euro.

Bulgaria este cunoscută pentru măsurile adoptate în ultimii ani pentru atragerea a cât mai multe investiţii străine. Rezultatul a fost că foarte mulţi români au decis fie să îşi mute afacerea la sud de Dunăre, fie să închidă companiile de la noi şi să deschidă altele acolo. Costul pentru o societate este destul de mic, în jur de 250 de lei, însă companiile de consultanţă percep tarife cuprinse între 400 şi 750 de euro pentru întreaga procedură.

„Procedura de înfiinţare a unei firme în Bulgaria este asemănătoare cu cea din România, există însă ceva diferenţe. Capitalul social minim în România este de 200 de lei, iar în Bulgaria 2 leva, în jur de 1 euro. În Bulgaria se deosebesc firmele care au asociat unic de cele cu mai mulţi asociaţi”, remarcă Lucian Gherghiţă, directorul firmei de consultanţă Ghal Activ Business. „Ca şi în România, în Bulgaria procedura de înfiinţare respectă un număr de etape, iar tariful se ridică undeva pe la 500 de euro. Taxele şi impozitele sunt mai mici în Bulgaria; impozitul pe profit este de 10% iar cel pe dividente 5%, faţă de România unde este de 16%. Mai mult, impozitul în Bulgaria se plăteşte anual şi nu trimestrial ca la noi.” Aceşti factori, este de părere Gherghiţă, a convins numeroşi români în ultimii ani să-şi mute afacerea în Bulgaria.

Deschiderea unui business în Spania presupune costuri mult mai mari decât în celelalte cazuri analizate. Capitalul minim de pornire este de 3.000 de euro, iar taxele legale percepute se ridică la peste 1.000 de euro. În acest caz, nu este de mirare că firmele de consultanţă ajung să perceapă tarife şi de 5.000 de euro pentru românii care vor să demareze afaceri în Spania. În acest context se remarcă faptul că în România sunt înregistrate zeci de firme având ca asociaţi cetăţeni spanioli.

Marea Britanie este un loc potrivit pentru afaceri, iar oficialităţile engleze au adoptat, de-a lungul timpului, mai multe reforme pentru a reduce timpul necesar pentru a intra în posesia actelor finale. Astfel, procedura în Regatul Unit durează 12 zile, iar costurile legale sunt de 65 de lire sterline. Un aspect inedit este că tot procesul poate fi desfăşurat online, motiv pentru care firmele de consultanţă sunt apelate ceva mai rar. În România, specialiştii în domeniu percep între 900 şi 1.400 de euro pentru a intermedia procesul.

În Franţa, lucrurile merg chiar mai repede. Durează mai puţin de o săptămână să intraţi în posesia actelor, iar statul francez a redus capitalul minim, cu mai bine de zece ani în urmă, la doar un euro. O firmă de consultanţă va percepe un comision cuprins între 500 şi 800 de euro pentru a facilita procesul.

Germania este unul dintre statele cu o metodologie complicată atunci când vine vorba de deschiderea unei afaceri. Durata este de minim 15 zile, iar numărul de etape de asemenea ridicat - nouă. Acesta este şi motivul pentru care Banca Mondială şi IFC au poziţionat Germania pe locul 111 în clasamentul Doing Business 2014, în secţiunea destinată startului în antreprenoriat. Pentru o firmă în Germania, antreprenorii români trebuie să scoată din buzunar sume cuprinse între 2.000 şi 2.500 de euro.

Ca o concluzie, am putea spune că lansarea unui business peste hotare nu reprezintă neapărat un proces foarte complicat. Dificultăţile pot surveni atunci când se pune problema adaptării la necesităţile unei pieţe externe şi la regimul fiscat aferent.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenoriat,
afacere,
deschidere,
europa,
business
/analize/antreprenor-in-europa-cat-costa-deschiderea-unei-afaceri-dincolo-de-granite-12682933
12682933
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.