Reteta toamnei: Morcovi, cartofi si profit

Autor: Ioana Mihai Postat la 28 noiembrie 2010 662 afişări

Ferma familiei Stoian - tatal si fiul - este una dintre cele mai mari afaceri din domeniul productiei de legume din Romania. Cartofii, telina si morcovii lor inseamna anual vanzari de 4 milioane de euro, cu o profitabilitate de 3,5%. N-au sere, n-au preturi iesite din comun, dar au avut rabdare, fonduri europene si o marca proprie care sa sune romaneste.

Secretarul de stat Adrian Radulescu puncteaza ca aproape niciun agricultor din domeniul producerii de fructe si legume nu a inteles importanta unui depozit. "Pentru a lucra cu retelele de magazine, de exemplu, producatorii trebuie sa asigure constant livrari de marfa la anumite standarde, lucru care nu se poate face fara depozite", spune Radulescu. "Eu am fost si sunt un critic al retelelor de magazine, dar trebuie sa recunoastem ca avem si noi problemele noastre", adauga el: in primul rand, agricultorii trebuie sa-si schimbe dramatic mentalitatea, in sensul ca "nu se mai poate cu <las' ca merge si asa>". Radulescu da ca pilda faptul ca unii agricultori incearca si acum sa dea tepe clientilor, punand de exemplu pamant sau pietre in mijlocul sacilor cu cartofi, ca sa atarne mai greu la cantar.

Fata de alte afaceri in care antreprenorii s-au grabit sa-si ia autoturisme ca sa-si etaleze pozitia sociala, familia Stoian a preferat o alta tactica. Pana si birourile au fost trecute la urma listei de prioritati: "Abia in 2008

ne-am construit si birourile, in cladirea celui de-al doilea depozit. Pana atunci lucram sapte oameni intr-o incapere". Acum, firma are 28 de angajati permanenti si 40 de lucratori sezonieri cu contract.

Din zecile de mii de tone de legume pe care le produce Big Land, pentru o parte din productia de morcovi a incheiat un parteneriat cu reteaua de hipermarketuri Carrefour, prin programul "Filiera calitatii Carrefour" sub marca omonima. Morcovii vanduti sub acest nume se adauga produselor vandute sub marca Ferma Stoian - Legume Romanesti, iar firma se angajeaza sa fie nu doar furnizor, ci sa si livreze morcovii la standarde de calitate precise si cu supervizarea retailerului in toate fazele - de la insamantare, fertilizare si pana la depozitare si transport. "Am stabilit un caiet de sarcini care trebuie respectate in cultura morcovului", spune Monica Coliu, director Produse Proaspete al Carrefour, cea mai mare retea de hipermarketuri de pe piata in functie de cifra de afaceri (1,1 miliarde de euro in 2009). Este al treilea parteneriat de acest fel, dupa cele incheiate cu firma Marex pentru carnea de porc si cu Romavet pentru pastrav proaspat.

Prin noul contract, Big Land ar urma sa vanda anual prin intermediul Carrefour 600 de tone de morcovi. "Pretul la raft nu va fi mai mare decat pentru alte sortimente de morcovi", spune Coliu, desi costurile de productie sunt mai mari fata de celelalte culturi produse de Big Land, prin prisma analizelor suplimentare pe care trebuie sa le faca.

Carrefour are un cuvant de spus in alegerea sortimentelor de morcovi ce urmeaza sa fie plantati, are cerinte stricte de calitate pe parcursul intregului proces - de la cultura, recoltare, ambalare (pungi de 1 kg) si pana la tot procesul de depozitare si livrare. Spre exemplu, Carrefour supervizeaza procesele de fertilizare a solului, conservarea fara tratament dupa recoltare si rotirea culturilor, morcovii neputand fi cultivati doi ani consecutiv in acelasi spatiu.

Criza si-a spus destul de putin cuvantul in afacerea agricultorilor - "cel mai probabil, anul acesta o sa avem o cifra de afaceri similara celei de anul trecut", spune Florin Stoian - dar alti factori au fost potrivnici. Pe de o parte, ploile din primavara au afectat culturile, fiind prea abundente; apoi a fost o vara secetoasa si a trebuit sa irige culturile, iar costurile au explodat. Societatea se alimenteaza cu apa din circuitul destinat consumului pentru orasul Constanta, iar pe vreme de vara apometrele "vajaie". Ca urmare, facturile sunt "de ordinul miliardelor de lei vechi". Explicatia e ca totul creste sub cerul liber, in culturi de camp, fara sere - "pentru ca incalzirea serelor este foarte scumpa, iar eu nu pot avea preturi competitive, cand agricultorii ungari din Szeged au culturile pe un teren plasat deasupra unui lac subteran termal".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/agricultura/reteta-toamnei-morcovi-cartofi-si-profit-7752359
7752359
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.