Tehnologie In EXCES

Postat la 17 ianuarie 2006 1 afişăre

Scena de la Consumer Electronics Show (CES) a fost, de-a lungul anilor, martora lansarii pe piata a unora dintre cele mai cunoscute echipamente din istoria digitala a lumii. Nimeni nu se asteapta la altceva pentru viitor.

Scena de la Consumer Electronics Show (CES) a fost, de-a lungul anilor, martora lansarii pe piata a unora dintre cele mai cunoscute echipamente din istoria digitala a lumii. Nimeni nu se asteapta la altceva pentru viitor.

Adevarata minune a tehnicii si obiect venerat pentru calitatile sale de liant social in anii din epoca Ceausescu, cand era singurul substitut al cinematografului liber, videocasetofonul a fost prezentat lumii in premiera la CES, in 1970. Tot acolo, in 1981, si-a facut debutul si CD playerul. Televiziunea de inalta definitie a fost prezentata pentru prima data pe aceeasi scena, in 1998. Iar trei ani mai tarziu, Microsoft isi lansa prima versiune a consolei de jocuri Xbox, unde altundeva decat la CES.

Probabil si pentru aceste motive, presa si specialistii il numesc "cel mai important targ de electronice din lume". CES nu s-a dezmintit nici la editia din acest an, recent incheiata la Las Vegas. Promisiunea facuta de mai marii industriei a fost ca 2006 va confirma faptul ca asistam la nasterea unui nou stil de viata, cel digital.

PC-ul, telefonul mobil si televizorul vor "strange randurile" si vor comunica mai bine intre ele, pentru ca e-mailurile, muzica, fotografiile si filmele personale sa poata fi accesate oricand, oriunde. Asta promit gigantii online - Google, Yahoo!, Microsoft. Computerele personale vor fi mai bine echipate pentru a face fata cerintelor multimedia ale livingului digital. Ne putem astepta la procesoare mai puternice si mai inteligente, spun producatorii Intel si AMD. Iar gadgeturile asezate in "vitrina" CES sunt o garantie a faptului ca rezervele de imaginatie ale inginerilor nu se vor epuiza prea curand.

Google si Yahoo! au anuntat noi servicii prin care vor sa transmita programe TV pe ecranele computerelor si ale telefoanelor mobile. Conceptul este mai mult decat interesant pentru o serie de producatori de echipamente si tehnologii precum Intel sau Nokia, dar si pentru operatorii de telefonie mobila si trusturile media, care s-au aliniat la coada pentru a incheia parteneriate care sa le garanteze ca vor lua si ei parte la noua revolutie digitala.Yahoo!, de pilda, a anuntat in cea de-a treia zi a show-ului de la Las Vegas un nou serviciu, numit "Go", despre care Financial Times a scris la scurt timp ca este cea mai ambitioasa incercare a unei companii din domeniul Internetului de a folosi televizorul si telefonul mobil pentru a-si atrage clienti. "Go" (http://go.yahoo.com) este un portal unde utilizatorii Yahoo! care detin telefoane mobile inteligente si televizoare care se pot conecta la PC (tehnologii nu atat de exclusiviste ca acum cativa ani) sunt invitati sa isi configureze setari personalizate pentru a putea accesa intreaga colectie de imagini, clipuri video, muzica, precum si pentru a putea comunica cu prietenii din lista de Yahoo Messenger de pe oricare dintre cele trei aparate: televizor, PC, telefon mobil.

Lansarea brandului "Go" pare a fi un atac direct la adresa Microsoft, avand in vedere ca software-ul, continutul si serviciile marca Yahoo! pot fi folosite direct pe desktop-ul computerului, fara a mai fi nevoie de un browser de Internet - piata pe care Microsoft o domina autoritar, al sau Internet Explorer fiind folosit de aproape 90% dintre internauti. In plus, serviciile Yahoo! intra in competitie cu software-ul si serviciile Microsoft, in principal cu platforma Windows Mobile (care se instaleaza pe dispozitive portabile pentru a permite rularea a diverse aplicatii software) si cu versiunea sistemului de operare optimizat pentru consumatorii de multimedia, Windows Media Center.

Presedintele Yahoo!, Terry S. Semel, co-fondatorul Google, Larry Page, precum si liderul Microsoft, Bill Gates, si-au facut cunoscute viziunile despre viitor in timpul "discursurilor esentiale" (key-notes), cum sunt numite speech-urile personalitatilor de mare rang din lumea IT-ului, oameni care ies la rampa cu discursuri de maximum doua-trei ori pe an.

Pe scena CES, presedintele Yahoo! a aratat ca gigantul media pe care il conduce si-a propus sa ofere legatura necesara intre diversele comunitati de oameni si totalitatea echipamentelor electronice pe care acestia le folosesc. O tinta extrem de ambitioasa, insa pentru asta au fost probabil inventate discursurile de la astfel de evenimente - in afara de valoarea pur informativa a prezentarii strategiei marilor jucatori, ele sunt si arme de marketing precum si dopaj spiritual pentru propriii angajati. "La Yahoo!, noi credem ca Internetul nu mai poate fi descris ca o colectie de pagini web sau de servicii si informatii care pot fi accesate numai de pe PC", a spus Semel. "A devenit o infrastructura si un vehicul de livrare a comunicatiilor si a divertismentului. Miza consta acum in a construi numai echipamente usor de utilizat si compatibile intre ele si cu Internetul".

Seful Yahoo! a prezentat si cateva "widget-uri" - mici programe software care se instaleaza pe PC pentru a face viata internautului mai usoara. Printre ele, un program care afiseaza continutul agendei de contacte, calendarul si rezultatele cautarilor online, precum si un panou lateral asemanator cu "sidebar-ul" lui Google, de unde poate fi accesata informatia dorita (precum stiri, bloguri, imagini) fara a mai deschide un browser de Internet. Rivalii lui Microsoft se grabesc sa faca anunturi despre noi oferte pentru a lua ochii internautilor in putinul timp care a mai ramas pana cand compania lui Bill Gates va iesi pe piata cu noul sistem de operare, Windows Vista, spun unii analisti. Asteptat in cursul acestui an, noul sistem de operare va oferi functii similare de comunicare si divertisment digital, insa daca consumatorii se obisnuiesc cu programele propuse de Google sau Yahoo!, ar putea urma zile grele pentru Microsoft.

Aflat la primul sau discurs la CES, Larry Page, cofondatorul Google, a prezentat cea mai noua gaselnita a companiei cu cel mai mare potential inovator din industria IT, cum este considerata de majoritatea analistilor. Este vorba de aceasta data de Video Store (http://video.google.com), un portal web unde oricine isi poate incarca filmulete pe care sa le puna in comun cu oricine altcineva. Cu doua conditii: filmuletele sa indeplineasca anumite standarde etice (fara pornografie, fara violenta extrema etc.) si, de asemenea, cel care le publica online sa detina drepturile de autor. Clipurile video pot avea orice lungime, iar autorii sunt incurajati sa le descrie in cateva cuvinte, pentru a putea fi mai usor regasite ulterior, prin cautari online dupa cuvinte cheie. Clipurile pot fi gratuite, dar autorii pot cere si bani in schimbul download-ului (de unde si denumirea de "store" - magazin). Tehnologia folosita de Google (streaming) permite vizualizarea filmelor pe masura ce se descarca, astfel ca, daca beneficiati de o conexiune rapida, puteti urmari in conditii bune chiar si filme de mai multe zeci de minute, fara a fi nevoie sa asteptati mai intai ca ele sa se descarce pe computerul propriu.

Printre primele filme care vor putea fi vizionate contra-cost vor fi unele episoade din seriale de televiziune precum "CSI" sau "Amazing Race" (2 dolari pe episod), dar si meciuri de baschet (4 dolari pe meci), pe care Google le va putea publica online in urma unor parteneriate, anuntate tot la CES, cu reteaua de televiziune CBS, cu asociatia organizatoare a campionatului de baschet masculin NBA, cu Sony BMG Music si cu alte organizatii media. Meciurile din NBA vor fi disponibile online la 24 de ore dupa disputarea lor, a spus Page.

De asemenea, clipurile care pot fi urmarite doar contra-cost vor permite vizionarea primelor 30 de secunde gratuit. Video Store este fara indoiala o replica la succesul fenomenal al magazinului iTunes, unde Apple vinde de zor muzica si, mai nou, clipuri video. Competitia in care se afla cu Apple nu i-a impiedicat insa pe cei de la Google sa permita ca filmele descarcate de pe site-ul lor sa poata fi mutate cu usurinta pe iPod Video sau pe consola Sony PSP, echipamente ale rivalilor. In timpul discursului sau, Page chiar a criticat conflictele pentru impunerea de diverse standarde tehnologice care mai mult tin industria pe loc decat s-o ajute sa avanseze (aluzie, probabil, la razboiul pentru standardul DVD al viitorului intre doua tabere conduse de Sony, respectiv Toshiba).

Dincolo de previziunile facute de cei doi "tineri" ai Internetului - Google si Yahoo! - la CES s-a profilat si umbra masiva a celui mai mare fabricant de software din lume. Gigantul Microsoft, reprezentat de fondatorul Bill Gates, nu a epuizat munitia in lupta pentru Internet. Ba dimpotriva, spune Gates, care a prezentat cateva din functiile noi ale sistemului de operare Windows Vista. Pe langa un design mult mai atragator, cu ferestre translucide si panouri de comanda care apar si dispar in functie de nevoile utilizatorului, Vista va prezenta cateva functii prin care muzica, imaginile si filmele vor fi organizate intr-un mod mai grafic si mai usor de urmarit, promite Gates.  "2006 va fi un an esential pentru stilul de viata digital", a spus el. "Software-ul inseamna putere pentru consumator, dar tot software-ul trebuie sa ofere si simplitate in utilizare". Gates a mai anuntat ca Microsoft si MTV au ajuns la un acord pentru lansarea unui magazin online de muzica, bazat pe viitoarea versiune a Windows Media Player. Clientii vor avea acces la 100 de radiouri online, cu semnal digital la calitate similara cu a CD-ului, precum si la o baza de date cu 2 milioane de melodii si clipuri video.

La CES, marii jucatori ai IT-ului mondial au pus pe masa tot ce au avut mai bun. Daca au reusit sau nu sa convinga utilizatorii, ramane de vazut. Insa dincolo de vorbe mari precum "stil de viata digital", "convergenta tehnologiilor", "mobilitate absoluta", anul 2006 ii va aduce probabil pe utilizatori mai aproape de idealul comunicational - acces la informatia personalizata oriunde si oricand. Si, probabil, ii va determina pe cei mai multi dintre ei sa aleaga in care sfera de influenta vor sa-si duca viata de internauti (Google, Microsoft sau Yahoo!), deblocand pozitia de "sah etern" in care se afla in prezent cei trei "mari".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie In EXCES
/business-hi-tech/tehnologie-in-exces-978491
978491
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.