Tari ca fierul, scumpe ca otelul

Postat la 10 martie 2006 2 afişări

Anul 2004 le-a adus producatorilor de electrocasnice din Romania scumpirea materiilor prime, ceea ce le-a diminuat profiturile. Alt an, 2005, alta filosofie: ei isi vor scumpi produsele, desi otelul va ramane la acelasi pret.

Anul 2004 le-a adus producatorilor de electrocasnice din Romania scumpirea materiilor prime, ceea ce le-a diminuat profiturile. Alt an, 2005, alta filosofie: ei isi vor scumpi produsele, desi otelul va ramane la acelasi pret.

Cresterea din ultimul an a preturilor la otel, in primul rand, dar si a altor materii prime, a afectat afacerile fabricantilor de produse electrocasnice. Pentru a mentine, cat de cat, preturile de vanzare, ei au fost nevoiti sa-si reduca profiturile. Filosofia 2005 a producatorilor este total diferita: ei vor scumpi produsele finite, desi estimeaza ca tarifele de pe piata internationala a otelului nu vor mai creste. 

Ce-i drept, majorarile de pret vor fi limitate, deoarece competitia este foarte stransa. "Arctic este un jucator intr-o piata foarte competitiva, ceea ce ne impune o strategie de pret derivata nu atat din costurile de productie, cat mai degraba din pozitionarea marcii in piata in raport cu ceilalti jucatori", spune Monica Iavorschi, director de marketing si vanzari la Arctic, cel mai mare producator autohton de electrocasnice.

Reprezentantii grupului suedez Electrolux, care detine fabrica de aragazuri Samus de la Satu Mare, au decis, deja, scumpiri: "Din cauza preturilor mult mai mari la otel, vom mari preturile produselor in medie cu 5-10%. Cresterea variaza pe diferitele piete si este in decurs de implementare", a anuntat Electrolux. 

De altfel, de-a lungul anului trecut, suedezii au anuntat, in repetate randuri, diminuari ale profiturilor din cauza preturilor ridicate la tabla. Cu o situatie mai dificila se confrunta compania Tehnoton din Iasi, care nu are in spate suportul unui grup international. "Nu se poate sa iau din Cehia tabla mai ieftina decat din Romania", afirma Maricel Popa, proprietarul grupului de firme Omega, actionarul majoritar al Tehnoton.

Popa astepta o oarecare protectie de la Guvern, "pentru ca e o diferenta intre a vinde 1.000 de masini de spalat cu 20 de oameni si a vinde aceleasi obiecte, produse de 500 de oameni, pentru care se platesc impozite, taxe". E adevarat, importatorii au profitat de aprecierea leului in raport cu euro pentru a-si mai recupera din pierderi. Evolutia cursului valutar a facut ca electrocasnicele, chiar daca s-au scumpit in euro, sa aiba aproximativ acelasi pret pe rafturile magazinelor. 

Ce urmeaza? "Daca va exista un trend pozitiv al preturilor, il vom urma. Daca nu, vom fi in situatia unei descresteri a profitabilitatii", crede Monica Iavorschi. Avand in vedere pozitia Electrolux, este posibil ca si Arctic sa majoreze usor preturile. "Influenta cresterii pretului otelului in 2004 afecteaza costul de fabricatie cu 2%", considera directoarea de marketing a companiei. In schimb, patronul Tehnoton afirma ca ponderea materiilor prime in costurile de productie ajunge la 40%. 

Ce-i drept, nu doar pretul otelului a crescut in 2004, dar si cel al altor materii prime: energie, aluminiu, cupru, nichel, precum si toate produsele bazate pe petrol - plastic, poliuretan etc. Ceea ce a afectat costurile de productie cu 5% in cazul fabricii Arctic, potrivit lui Iavorschi. Daca preturile produselor nu pot fi majorate, solutia este, in opinia lui Maricel Popa, eficientizarea productiei. "Ne propunem pentru acest an o crestere a competitivitatii", spune Popa.

Aceasta solutie este determinanta in conditiile in care parerile specialistilor sunt inca impartite in ceea ce priveste evolutia din acest an a cotatiilor otelului pe piata internationala. Deocamdata, se cunoaste doar cererea tot mai mare de otel din partea Chinei, incepand din 2003. Si, in consecinta, dublarea, in multe cazuri, a preturilor la anumite produse. Numeroase combinate siderurgice au trecut de la situatii la limita supravietuirii la cresteri substantiale ale profiturilor. In acelasi timp, consumatorii de tabla sau tevi, nu numai producatorii de electrocasnice, ci si firmele de constructii sau companiile din industria auto, s-au vazut in fata unei alegeri dificile: cresterea tarifelor sau diminuarea profiturilor. 

Acum, desi cererea chineza nu pare a se linisti, exista si voci care anunta ca in acest an preturile se vor stabiliza, ba chiar vor scadea. Daca otelul se va ieftini, cum spun unii, sau se va scumpi, cum spun altii, ramane de vazut. Pana una alta, pentru producatorii autohtoni de electrocasnice urmeaza un moment dificil.  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tari ca fierul,
scumpe ca otelul
/actualitate/tari-ca-fierul-scumpe-ca-otelul-979774
979774
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.