LIVE: EDIŢIE SPECIALĂ - MEET THE CEO - Care sunt motivele pentru care România este una dintre cele mai importante pieţe pentru BAT?

MANAGEMENT: Strategia de investitii a lui Sorin Stoica dupa vanzarea Dasimpex

Postat la 18 septembrie 2007 1 afişăre

Daca ar fi pokerist, despre Sorin Stoica s-ar putea spune ca este un jucator nu la doua, ci la sase capete. Dupa ce si-a vandut afacerea cu care a debutat, Stoica a inceput sa investeasca, pe banda rulanta in altele noi.

Daca ar fi pokerist, despre Sorin Stoica s-ar putea spune ca este un jucator nu la doua, ci la sase capete. Dupa ce si-a vandut afacerea cu care a debutat, Stoica a inceput sa investeasca, pe banda rulanta in altele noi.

 

Ceea ce incerc eu sa fac pe termen lung este sa devin un fel de «serial business maker», un fondator in serie de firme", zice Sorin Stoica - iar pe masura ce acestea se dezvolta suficient, sa le vanda ca "business la cheie" si sa inceapa altele noi. Sau, altfel spus, sa iasa din umbra afacerii de retail de telefoane mobile Dasimpex, pe care a vandut-o anul trecut fondului spaniol de investitii GED Capital,  pentru aproximativ 4,5 milioane de euro.

 

Primul pas a fost sa demisioneze in urma cu cateva luni din functia de director general, iar din iulie nu mai face parte nici din consiliul director al companiei. Astfel ca singurul lucru care-l mai leaga acum de Dasimpex este un pachet minoritar de actiuni.

 

Investitiile sale in start-up-uri se apropie acum de 2,5 milioane de euro. In imobiliare a plasat deja 1,5 milioane de euro si mai planuieste o investitie de jumatate de milion pana la sfarsitul acestui an. Iar pe langa banii pusi "la ciorap", Stoica a intrat si pe domeniul financiar, investind sume pe bursa si pe piata monetara. "Sumele sunt insa foarte mici momentan. Vorbim de  100.000 de euro plasati pe bursa, in SIF-uri, BRD si Banca Transilvania. Cat despre piata Forex, jocul de-abia incepe."

 

Numarul afacerilor pe care le detine a ajuns la cinci, iar la acestea ar mai urma sa se adauge inca vreo patru in urmatorii trei ani. Majoritatea sunt concentrate in Piatra-Neamt, spune Stoica. Planurile lui vizeaza, in toate cazurile, cresterea pe timp de trei sau patru ani, urmata de un exit.

 

1. Prima afacere, pornita in paralel cu Dasimpex, a fost o clinica medicala in Piatra-Neamt - Dasimed, deschisa in 2002. Investitia initiala este printre cele mai mari facute pana acum de Stoica - in jur de 250.000 de euro.

 

In prezent, clinica are cinci cabinete principale, in care functioneaza mai multe specializari, de la medicina de familie si stomatologie la ORL sau psihologie. Avantajul Dasimed este un contract important incheiat cu clinica Medicover, prin care asigura servicii medicale pentru aproape toate bancile din Piatra-Neamt, dar si pentru companii precum Transelectrica si in general filialele locale ale marilor companii cu sediul central la Bucuresti.

 

"Deocamdata este o clinica mica, dar planul meu, inca nu foarte bine conturat, este sa o aduc la un moment dat la dimensiuni mai mari, eventual si cu posibilitati de internare pentru pacienti", isi dezvaluie Stoica planurile. "Un alt lucru pe care as vrea sa-l dezvolt este partea de abonamente de sanatate, concept care nu a prins in provincie."

 

Cati bani ies din serviciile medicale? Putini. Este drept, afacerea nu a incheiat niciodata pe minus, pe fondul succesului pe care il au serviciile cu plata, precum stomatologia, oftalmologia sau ginecologia. Anul acesta, Dasimed va avea o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 de euro.

 

2. Dasino Advertising, compania de productie publicitara din portofoliul lui Sorin Stoica, a fost infiintata din nevoia acestuia de a reduce costurile Dasimpex. Ideea s-a dovedit corecta, avand in vedere ca acum cheltuielile pentru publicitate sunt mai mici cu 15-30% fata de situatia cand aceste servicii ar fi fost prestate de alte firme, explica omul de afaceri.

 

Compania a pornit cu 50.000 de euro, bani investiti in utilaje si materiale de lucru. Intre timp, a preluat clienti precum Dinasty, Hotel Central, Euroterm si mai nou Garanti Bank, de altfel si cel mai mare contract pentru Dasino Advertising. Si astfel au inceput sa creasca si incasarile. Anul acesta se vor situa la aproximativ 300.000 de euro, cifra care se va dubla cel putin inca doi ani, dupa estimarile lui Stoica.

 

Pentru urmatorii doi ani, planurile sunt deja trasate: extinderea portofoliului de clienti si intrarea pe segmentul de tiparituri de capacitate medie. Pentru aceasta mai este nevoie de aproximativ 100.000 de euro, la care se vor mai adauga si costurile cu inca doua utilaje, de 50.000 de euro.

 

3. Consultanta pentru afaceri este practic prima idee pe care Sorin Stoica a materializat-o dupa tranzactia cu GED Capital in vara anului trecut. Si probabil singura pe care nu are de gand sa o vanda, dupa spusele sale, pentru ca Oregano, cum se numeste compania, urmeaza sa fie nucleul de management pentru celelalte si sa asigure eventual pentru ele, ca si pentru restul companiilor client, servicii de resurse umane, marketing, vanzari, contabilitate sau IT. "Pentru o companie aflata in primii ani de functionare este mult mai simplu si mai putin costisitor sa pastreze aceste servicii in afara", explica Stoica.

 

Deocamdata insa, Oregano se concentreaza strict pe firmele aflate la inceput ale lui Stoica, urmand ca de la sfarsitul acestui an sa inceapa sa preia si clienti externi.

 

Sorin Stoica a investit in jur de 1,5 milioane de euro in aceasta companie, cea mai mare investitie pana in prezent, dintre care un milion reprezinta numai banii cheltuiti cu sediul din Piatra-Neamt. Recuperarea acestei investitii se va face probabil treptat, avand in vedere ca afacerile Oregano nu vor depasi 300.000 de euro anul acesta. "In 2008 vom vedea cel putin o dublare a veniturilor si probabil in 2009 vor fi acoperite investitiile."

 

4. Televiziunea online EvoTV, care emite exclusiv pe Internet, a debutat in aprilie cu 14 emisiuni orientate catre publicul tanar. Dupa o investitie de 150.000 de euro pana in prezent, studierea pietei si analizarea impactului, s-a ajuns la concluzia ca este nevoie de o repozitionare. De ce? "Pentru ca segmentul tanar este schimbator", motiveaza Stoica. Astfel ca emisiunile vor fi adresate de-acum unui alt tip de public, mai matur.

 

EvoTV s-a transformat intr-o televiziune asemanatoare celor traditionale. Dupa  recuperarea investitiei, moment estimat pentru inceputul lui 2008, exista posibilitatea sa se segmenteze continutul pe nise, cum ar fi de exemplu Evo Business sau Evo Health, spune Stoica. New Media Business, compania sub care functioneaza televiziunea online, este asteptata sa aduca anul viitor cel putin 250.000-300.000 de euro.

 

5. Sorin Stoica a plasat in imobiliare 2 milioane de euro, prin intermediul companiei sale Inteso Imobiliare. Ideea acestui business este de fapt consultanta in domeniul imobiliar. "Nu vreau sa fac o simpla agentie", precizeaza Stoica. Compania a incheiat deja contract cu BRD, pentru a oferi servicii de consiliere financiara clientilor. Totodata, vor exista contracte de colaborare cu agentii imobiliare atat din Romania, cat si din strainatate, prin intermediul celor straine urmand sa devina posibila vanzarea unor proprietati inclusiv "in locuri exotice, unde vrem sa vindem in special case de vacanta". Inteso Imobiliare a fost infiintata in iulie si va incepe activitatea in toamna, cand va fi lansata o aplicatie online unde clientii sa poata cauta serviciile de care au nevoie, de la posibilitati de finantare si pana la alegerea unei locuinte sau a unui teren.

 

6. Din toamna, Sorin Stoica va deschide o a sasea companie, Eturia, specializata in servicii de turism. Mai precis, este vorba despre o agentie de turism care se va concentra in cea mai mare parte pe vacantele "tailor-made" (cu destinatii la comanda clientului). Pentru a pune in practica ideea este nevoie insa de parteneriate cu turoperatori din strainatate, astfel incat sa fie acoperite un numar rezonabil de destinatii de atractie.

 

Pentru Eturia au fost investiti pana acum 100.000 de euro, suma ce va fi recuperata cel mai probabil pana la jumatatea anului viitor, conform estimarilor lui Stoica, dar intre timp se va mai face o investitie "destul de mare" in sediul de la Bucuresti care va fi inaugurat in primavara. "Pana la jumatatea anului viitor vom vinde vacante in valoare de un milion de euro", estimeaza Stoica.

 

O alta idee a lui Stoica este ServLine, o companie care sa se ocupe de dezvoltarea de aplicatii software. "De asemenea, nu este deloc exclus sa lansez un magazin de comert online, idee la care deja ma gandesc de ceva vreme", mai spune Stoica.

 

Lista companiilor ce vor fi lansate de acesta se incheie cu DasMusic, o casa de discuri. "Firma este inregistrata, dar nu am investit nimic deocamdata. Probabil ca asta va fi urmatoarea investitie majora pe care o voi face, de cateva sute de mii de euro."

Urmărește Business Magazin

/actualitate/management-strategia-de-investitii-a-lui-sorin-stoica-dupa-vanzarea-dasimpex-1010395
1010395
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.