Cristi Minculescu pleacă de la Iris. Povestea trupei care nu a crezut niciodată în „take the money and run“

Postat la 28 august 2012 42 afişări

Intr-o lume artistica unde conceptul de baza a devenit „take the money and run“, iar statutul de vedeta atrage de cele mai multe si o mica afacere, intemeiata de regula in culmea gloriei generate de un slagar de-o vara, formatia Iris a preferat sa se mentina intr-un soi de boema: membrii ei s-au ferit atat de aparatele paparazzilor, cat si de activitatile care i-ar fi indepartat de albume si de concerte. Nu e un cult al saraciei, asa cum a fost el propovaduit la un moment dat, ci o abordare pragmatica, oricat de necapitalist ar suna asta, a vietii de artist.

Muzica si marketing

Producatorul muzical Mihai Godoroja sustine ca se poate trai din muzica in Romania, cu conditia sa intelegi regulile showbizului: „Daca esti artist si nu ai inteles ca reprezinti o afacere, atunci esti pierdut“.

BUSINESS Magazin: Ce inseamna marketing muzical? Care este proportia intre sunet, imagine si promovare, pentru a plasa si a mentine un grup in atentia publicului?

Mihai Godoroja: Pentru a plasa si a mentine un grup in atentia publicului este nevoie sa se stabileasca urmatoarele: este artistul un produs „fast food“? Daca da, atunci imaginea, moda, promovarea cu orice mijloace, precum si interventia unui producator muzical cu experienta sunt determinante. Daca nu, atunci reusita depinde in mare masura de artist, cat de bine trece acesta in constiinta publicului, cat de mult si adanc se plaseaza in sufletul publicului la nivelul unei perceptii inteligente. In privinta publicului, acesta nu poate obosi, insa isi poate comuta atentia catre alt artist la un moment dat, daca nu faci o munca de „intretinere“. Aceasta „intretinere“ este partea cea mai grea si mai insuportabila din cariera unui artist.

Cum definiti succesul de care se bucura Iris? Pe ce se bazeaza?

In viata unui artist exista cu siguranta o stea norocoasa. Oricat de bine ai fi de pregatit sau oricat de grozav ar fi spectacolul tau, acea stea norocoasa determina, in mod absolut subiectiv, ca un anumit artist sa „treaca rampa“ si altul sa nu aiba parte de succes. Relatia intre succes si „plan de afaceri“ in muzica de tip „fast food“ este determinanta si unic necesara, dar in arta aceasta relatie nu este singura cheie in reusita, mai intervine steaua norocoasa a artistului. Iris are parte de aceasta stea.

Formatia a avut de-a lungul timpului o serie de proiecte inedite, in premiera pentru Romania - DVD-uri, albumul cvadruplu, etc. Cum au contribuit acestea la cariera grupului?

Publicul din Romania nu cumpara discuri oficiale intr-un raport avantajos pentru artist fata de piraterie; in general publicul nu vrea sa cumpere muzica de vreme ce stie sau a auzit cel putin ca pot exista variante ieftine sau gratis, cum ar fi internetul. Intr-o statistica recenta, am fost definitiv dezamagit de cat de putin investeste romanul in muzica care se vinde „oficial“. Neexistand vanzari oficiale la nivelul interesului pentru muzica Iris ca atare, este creat un dezechilibru major intre casa de discuri si artist. Nu sunt bugete pentru productii de calitate cel putin europeana si totul depinde de optiunea artistului, care propune albume catre casa de discuri pentru a starni interesul presei, al radiourilor si al televiziunii, pentru a face promotie formatiei, care astfel obtine de fapt angajamente de concerte mai banoase si mai multe. Asadar exact invers decat se procedeaza in lumea normala a showbiz-ului muzical, unde concertele sunt doar motivatia pentru a sustine vanzarea de discuri, care de fapt reprezinta afacerea artistului.

Are Romania o piata muzicala educata? Cum se vinde rock-ul?

Exista piata muzicala in Romania, caci altfel nu ar functiona artistii profesionisti. Rock-ul actual se vinde mai prost decat se intampla in anii '70, dar formatiile rock de legenda sunt o atractie speciala si se pot vinde pe ele insele foarte bine.

Cat si cum a ajutat colaborarea cu numele mari din industrie, cum a fost cea cu Uriah Heep?

A ajutat enorm in formarea constiintei publicului. Daca ai succes in strainatate sau te asociezi cu nume notorii de afara, atunci publicul din Romania reactioneaza imediat, in sensul recunoasterii muncii tale.

Se poate trai exclusiv din muzica in Romania?

Se poate trai din muzica in Romania, dar raportul dintre notorietatea artistului si veniturile sale este altul decat in lumea civilizata a showbiz-ului. Daca nu faci parte dintr-un grup de legenda, care functioneaza din plin, atunci sansele tale ca artist se reduc substantial daca nu recurgi la sistemul „fast food“, singurul care beneficiaza de promovare reala in media.

Un cantaret ar trebui, ar putea sau este obligatoriu sa fie si om de afaceri?

Daca esti artist si nu ai inteles ca reprezinti o afacere, atunci esti pierdut. Nu trebuie sa fie artistul in acelasi timp si omul de afaceri, dar trebuie sa aiba clare principiile de vanzare ale muncii sale.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Iris,
muzica,
vedete,
afaceri
/actualitate/cristi-minculescu-pleaca-de-la-iris-povestea-trupei-care-nu-a-crezut-niciodata-in-take-the-money-and-run-9988839
9988839
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.