Bilanţ la final de mandat

Autor: Ioana Matei Postat la 28 februarie 2017 434 afişări

Marius Popescu, CEO-ul NN Asigurări, povesteşte care sunt cele mai recente realizări ale companiei pe care a condus-o timp de patru ani înainte de a trece de la o piaţă în construcţie (România) la una dintre cele mai competitive din regiune (Turcia).

Bilanţ la final de mandat

În ceea ce priveşte numele persoanei care îl va succede, Marius Popescu spune că acesta este încă discutat şi va fi anunţat în perioada următoare; până atunci, Mihai Muntean, actualul chief sales officer al NN România, va prelua interimar conducerea NN Asigurări de Viaţă. „Sunt multe nume în cărţi; sunt şi mai mulţi străini în procesul de selecţie, este foarte probabil să fie un nume străin cel care va prelua conducerea companiei”, explică Popescu.

Obiectivele pe care succesorul său le va prelua încep cu ieftinirea produselor de investiţii şi economisire ale companiei. Pe lângă vânzarea fondurilor unit linked cu 1,5% comision, compania a trimis către ASF o propunere prospect pentru fondul de pensii private facultative; în această propunere se regăseşte nivelul de 1,5% pentru fondul negarantat al companiei (NN Activ), similar cu fondurile unit linked şi cu fondurile mutuale, şi 1,7% pentru fondul garantat al companiei (NN Optim). De asemenea, şi-au propus să crească vânzările produselor de protecţie. „Ni se pare că în România este un deficit de protecţie. Dacă ne uităm nu doar la ce se vinde, cu şi la nevoile oamenilor, este evident că au nevoie de protecţie, care este chiar subdimensionată mult în România. Am vrea să ne concentrăm pe creşterea acestei penetrări, ea a crescut deja din 2015 în 2016 cam cu 35% în portofoliul companiei, dar este în continuare mică”.

Al treilea pilon pe care şi-au propus să se concentreze este sănătatea, concomitent cu digitalizarea şi modernizarea businessului, astfel încât să schimbe modul în care să ajungă la client. „Nevoia de sănătate de abia a ajuns să fie conştientizată şi dacă ne uităm la piaţa de asigurări de sănătate, vedem că este extrem de mică - 30 de milioane de euro cu totul. Nu în ultimul rând, cred că România va face paşi mult mai rapizi ca ţările din est dacă nu la vânzarea online - că asta probabil nu se va întâmpla extrem de repede, nici la ei, nici la noi - dar cel puţin la interacţiunea cu clientul, care urmează un pas ireversibil de digitalizare şi de comunicare directă.” Pentru anul în curs şi-au propus o creştere de 5-6% pe segmentul asigurărilor de sănătate; astfel apreciază că vor ajunge să vândă circa 15-20.000 de astfel de produse. În ceea ce priveşte potenţialele achiziţii, Popescu spune că nu sunt interesaţi de achiziţionarea unei companii de asigurări; ci poate a uneia care să ajute în dezvoltarea anumitor servicii: „Deocamdată facem dezvoltare internă, dacă o să vedem o companie care face ceva disruptiv, poate în IT, da, luăm în calcul o achiziţie; în schimb e foarte puţin probabil să ne uităm la o companie din asigurări, avem o cotă de piaţă de 34%, n-ar fi sănătos pentru piaţă să facem o achiziţie.”

Marius Popescu este discret în ceea ce priveşte planurile de dezvoltare a companiei din Turcia. Întrebat dacă ia în calcul dezvoltarea asigurării de sănătate şi în Turcia, produs pe care deocamdată compania olandeză nu îl are în portofoliu pe piaţa turcă, spune că este prematură această discuţie: „În Turcia nu avem într-adevăr acest produs; dar acolo este o piaţă dezvoltată, aici participăm la construcţia acestei pieţe. Vom vedea ce vom găsi acolo.” Strict pe segmentul asigurărilor de viaţă, afacerile NN în Turcia cumulează 143 milioane de lire turceşti, echivalentul a 175 milioane de lei anual, ceea ce înseamnă o cotă de piaţă de circa 3%, potrivit ZF.  

Spre comparaţie, în România afacerile NN Asigurări de Viaţă trec de 500 de milioane de lei anual. „Piaţa din Turcia este de patru ori mai mare decât cea din România – dacă ne uităm la ţara noastră, de multe ori avem tendinţa să ne punem pe un picior de inferioritate faţă de alte părţi, dar nu este chiar aşa. România este într-adevăr o piaţă subpenetrată, cu o pondere de asigurări de viaţă în PIB de 0,3%; în Turcia este de 0,2% din PIB, şi ei sunt 80 de milioane”, compară Popescu cele două pieţe. Dincolo de ordinul numeric, diferenţele se regăsesc şi în structura pe grupe de vârstă a populaţiei. „30 de milioane dintre ei au sub 25 de ani; demografic vorbind este o poveste cu totul diferită faţă de România. Dacă în România ne luptăm cu îmbătrânirea populaţiei şi acest război demografic arată cumva pierdut - nu ştiu cum o să ne întoarcem şi să îl câştigăm -, în Turcia pare că războiul demografic este câştigat - faptul că 40% din populaţie au sub 25 de ani e o oportunitate extraordinară acolo. Nu toată lumea e acolo pentru ceea ce e acum, ci pentru ceea ce o să fie în viitor, şi cred că viitorul are foarte mult potenţial. Dar în viitor e şi foarte mult potenţial în România.” 

Popescu nu este temător în ce priveşte conflictele din Turcia şi priveşte cu încredere mandatul său de acolo. „Desigur, ca în România nu e niciunde, dar şi în Franţa au fost atentate şi sunt peste tot - nu sunt stresat de securitate, mi se pare că oportunitatea, ţara şi ce se poate face acolo sunt mai importante decât riscurile. Evident nu e o ţară ca România, dar dintre locurile unde aş fi putut să merg, asta mi se pare foarte bună - e o piaţă în creştere, este foarte bine”, descrie Popescu optimist următorul prag în cariera sa.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.