Studiu de caz: Contabilul din smartphone

Autor: Ioana Matei Postat la 17 mai 2017 537 afişări

Un antreprenor facturează direct de pe telefonul mobil în faţa clientului, iar factura ajunge instant atât la client, cât şi la departamentul sau firma de contabilitate. Durata acestui proces? Cu 50% mai puţin decât în situaţia facturării clasice, potrivit sibienilor de la Intelligent IT, care au dezvoltat aplicaţia Smart Bill Conta, prin care astfel de scenarii sunt posibile.

Studiu de caz: Contabilul din smartphone

Smart Bill a fost lansată în 2007 de antreprenorii sibieni Radu Hasan, Ioana Hasan şi Mircea Căpăţînă. Cei trei tineri din Sibiu au povestit într-un interviu acordat anterior Business Magazin că şi-au propus încă din liceu să fie antreprenori, chiar dacă pregătirea în domeniul IT le-ar fi asigurat un drum mai lin într-o multinaţională. După mai multe încercări fără succes, au dezvoltat un program de facturare care a ajuns, după şapte ani, să emită facturi cu o valoare care depăşeşte anual 2 miliarde de euro şi să atragă interesul unor investitori cu renume – anul trecut, au primit 1 milion de euro de la Gecad Ventures (Radu Georgescu) şi Catalyst Solutions (Marius Ghenea). „Încă din timpul facultăţii am fost ferm hotărâţi să avem firma noastră după ce vom absolvi, să fim propriii noştri stăpâni. Nu ştiam ce va face, însă ştiam că va fi ceva care să aibă legătură cu online-ul“, îşi descriau tinerii debutul aventurii antreprenoriale din perioada 2006-2007.

Prin start-up-ul  Intelligent IT, cei trei au dezvoltat soluţia de facturare Smart Bill, care se adresează persoanelor juridice, de la persoane fizice autorizate până la companii mari, instituţii sau persoane publice. „Nu am luat niciodată în considerare varianta de a lucra pentru o multinaţională. Am ştiut dintotdeauna că vrem să ne punem ideile în aplicare, să creăm ceva spectaculos, de la zero, pentru care să ne dedicăm total“, explică şi Mircea Căpăţână orientarea spre antreprenoriat aleasă încă din liceu.

Radu şi Ioana Hasan au terminat Facultatea de Inginerie, profilul Calculatoare din cadrul Universităţii Lucian Blaga din Sibiu, iar Mircea Căpăţână a urmat cursurile Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnice din Timişoara. Fiindcă erau prieteni şi aveau un ţel comun, au hotărât să înceapă afacerea în această formulă, deşi Căpăţână se afla în Timişoara, iar Ioana Hasan era încă studentă. Au intrat în afacerile în online în 2006, orientându-se spre web design pe piaţa din Sibiu şi pornind de la o investiţie iniţială de 700 de lei, bani cu care au înfiinţat firma la Registrul Comerţului; calculatoarele lor personale au constituit baza materială cu care au pornit la drum. S-au finanţat apoi din banii încasaţi de la clienţii lor, încă din prima zi de activitate.

Cei trei au renunţat la afacerea cu web design după doar şase luni de activitate; următorul pas a venit odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, prilej cu care au primit acces la domeniile .eu, oportunitate pe care tinerii au fructificat-o înfiinţând o afacere cu domenii. Faptul că în această piaţă activau jucători mari ai unor branduri consacrate i-a făcut să înţeleagă rapid că nici această afacere nu este una sustenabilă, astfel că, la începutul anului 2007, s-au orientat spre dezvoltarea programului de facturare Smart Bill, idee care îi venise lui Radu Hasan în urma întâlnirii cu primul client de web design şi cu prima factură tăiată pentru el.

„Facturile tipizate reprezentau un mare chin, aşa că ne-am dat seama imediat că e o problemă reală care trebuie rezolvată. Simţeam că nu e în regulă să trimitem clienţilor tipizate, nu ne reprezentau.“ S-a născut astfel conceptul unui program de facturare, într-un moment potrivit şi datorită faptului că, odată cu aderarea ţării la UE, modificările legislative permiteau emiterea facturilor de pe calculator. „Practic România depăşea epoca de piatră în domeniul facturării“, spune Căpăţână.

Încercările antreprenoriale din perioada respectivă nu s-au limitat însă la soluţii IT: cei trei au fondat în 2008 şi o firmă de curăţenie în Timişoara, pe care au fost nevoiţi să o închidă ca efect al crizei economice. Între timp, au continuat să dezvolte Smart Bill, deşi nu au identificat potenţialul afacerii de la început. În 2010 i-au adăugat şi o versiune de gestiune a stocurilor şi au început să câştige din ce în ce mai mult teren, astfel că din 2011 au renunţat la alte încercări şi s-au concentrat exclusiv pe aceasta. Cei trei şi-au delimitat clar responsabilităţile în interiorul firmei, astfel că Radu Hasan, CEO-ul companiei, se ocupă de viziune, strategie, coordonarea managerilor din echipă, relaţia cu investitorii şi partenerii strategici, Ioana Hasan este product manager şi coordonează echipa de dezvoltare, fiind responsabilă de produsele Smart Bill, iar Mircea Căpăţână se concentrează pe marketing, vânzări şi dezvoltarea afacerii.

Uitându-se în urmă, la lucrurile pe care le-ar face diferit, Hasan spune că ar fi introdus mai repede plata unui abonament pentru soluţiile lor, pentru că au funcţionat mai mult timp pe bază de licenţe. Iar cel mai dificil aspect în businessul lor se leagă, la fel ca în majoritatea situaţiilor din IT, de relaţia cu angajaţii, recrutarea şi motivarea lor. „Majoritatea angajaţilor sunt din Sibiu, avem şi câţiva colegi care s-au mutat din alte oraşe; şi acolo piaţa este la fel: suprasaturată, cerere mult mai mare decât oferta. Avantajul nostru este că suntem o companie de produs, care dezvoltă ceva şi nu una de outsourcing; asta ne ajută să atragem un anumit tip de oameni - cu iniţiativă.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.