Strategie olandeză cu dezvoltatori români

Autor: Ioana Matei Postat la 27 iulie 2016 836 afişări

Care sunt motivele pentru care un jucător global din industria de software a ales Bucureştiul pentru lansarea celui de-al treilea centru de dezvoltare al companiei şi cum va ajuta acesta la atingerea pragului de 100 de milioane de euro? Şi cum anume se luptă cu concurenţa pentru a atrage angajaţii pe care se bat companiile din IT?

Strategie olandeză cu dezvoltatori români

„Nu ştiam de potenţialul acestei pieţe până să lucrez la RES deşi am lucrat şi în alte companii din domeniul tehnologiei. Vorbeam despre extindere, dar România nu a intrat niciodată în discuţie. Am fost surprins când am aflat de prezenţa din Bucureşti a RES; până atunci am deschis birouri în India, în China, dar după ce am cunoscut echipa de aici am observat că este un loc fantastic, oamenii nu ştiu despre el, nu se ştie de capabilităţi, de talent, de infrastructura IT de aici“, spune CEO‑ul companiei. Alegerea Bucureştiului pentru cel de-al doilea birou european a fost logică, în contextul în care compania RES era clientul companiei braziliene de outsourcing Stefanini pe piaţa locală încă din 2012; compania i-a ajutat în recrutarea angajaţilor pe plan local. Au creat echipa din România pentru a se concentra pe următoarea generaţie de soluţii pe care o vor livra. „Am aflat că era din ce în ce mai greu să găsim oameni noi. Ne-am uitat la China, India, Europa, dar nu era important doar locul, ci şi ce tip de oameni găsim acolo, despre ce tip de cultură este vorba; cultura românească se potriveşte bine cu cea olandeză. Am avut o chimie bună cu echipa de aici.“

Pentru conducerea echipei româneşti au recrutat-o pe Alina Şandru, care şi-a început cariera în domeniul IT în urmă cu mai bine de 10 ani, în 2004. În mod atipic pentru acest domeniu, absolvise Facultatea de Psihologie, însă nu a fost atrasă de dezvoltarea unei cariere în acest domeniu şi a preferat mai degrabă să urmeze o chemare mai veche, din perioada studiilor la liceul de matematică-informatică. A reuşit să îmbine cele două domenii şi a început să lucreze în departamentul de resurse umane al unei companii din domeniul IT, apoi s-a angajat la Stefanini, unde a fost iniţial HR manager, iar ulterior operations manager. „Stefanini construia echipe pentru diverşi clienţi, din vestul Europei şi din State, astfel că am reuşit să învăţ câte ceva şi despre produsele clienţilor, şi despre oameni, şi despre cultură organizaţională, despre compensaţii şi beneficii“, povesteşte Şandru. La Stefanini a condus o echipă formată din 90 de persoane, responsabilă de 5-6 clienţi (printre ei s-au aflat IBM România şi Metrosystems). În 2012, la venirea companiei olandeze RES în România, era operations manager la Stefanini şi a făcut parte din echipa care încerca să-i câştige pe olandezi drept clienţi. A păstrat apoi legătura cu RES, iar la momentul în care ei au hotărât să intre în România, a aplicat pentru postul de CEO. A trecut prin toate etapele interviului „care nu au fost puţine“, anul trecut. Olandezii au decis să deschidă biroul în România în octombrie 2015, iar Şandru spune că de-atunci s-a ocupat de căutarea unui spaţiu adecvat, de buget etc. în paralel cu activitatea sa în cadrul companiei de outsourcing. „Informal am lucrat pentru RES de la începutul anului trecut, dar formal toată echipa a fost transferată în urmă cu câteva săptămâni.“ Astfel, chiar dacă din punct de vedere administrativ era angajat al Stefanini, din punct de vedere operaţional lucra deja pentru RES. S-a despărţit de fostul angajator în relaţii bune, iar Şandru nu exclude ca  în viitor Stefanini să devină clientul RES.

În prezent, 50% din veniturile companiei sunt aduse de piaţa americană, care este urmată de Olanda, care reprezintă 20-25% din încasări. În SUA sunt prezenţi mai ales în domeniul medical, în cadrul unor spitale, companii care fac management în sănătate, iar de anul trecut au  intrat în sectorul public în urma unui contract încheiat cu guvernul SUA. În Europa, anul acesta îşi vor concentra investiţiile în Regatul Unit, Germania şi ţările nordice. Compania vinde atât prin canalul propriu (în SUA de pildă au 40 de agenţi de vânzări), cât şi prin intermediul unor parteneri locali. „Cu biroul din Bucureşti, am ajuns la numărul de centre de dezvoltare de care avem nevoie. Vom creşte aici, în Olanda şi SUA, nu ne vom mai extinde.“ Compania spune că şi-a propus să vândă produsele şi pe piaţa locală, dar nu au conturat încă un plan de acţiune în acest sens.

RES se duelează astfel, pentru atragerea angajaţilor, deopotrivă cu multinaţionale din IT care au centre în România, cu companii din alte domenii care au deschis pe piaţa locală huburi regionale de servicii, dar şi cu antreprenorilor locali. Conform datelor dintr-un studiu realizat de Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) şi compania de consultanţă Pierre Audoin Consultants (PAC) citat de ZF, exporturile de produse şi servicii IT se vor dubla, de la 2 miliarde de euro în 2015, la 4 miliarde de euro în 2019, pe fondul creşterii numărului de angajaţi de la 84.000 la aproape 117.000, dar şi al migrării companiilor către servicii cu o valoare adăugată mai mare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.