Strategia celor mici sau cum trece un antreprenor prin criză

Autor: Razvan Muresan Postat la 30 septembrie 2011 91 afişări

“De ce să te lupţi cu multinaţionalele când poţi să-i faci partenerii tăi?” Motto-ul după care se ghidează Octavian Bădescu, şeful Delivery Solutions, l-a ajutat să treacă liniştit prin criză şi cu businessul de curierat, şi cu cel de audit în retail.

Cei mai mulţi clienţi sunt firme - "cu persoane fizice lucrăm accidental" -, iar o pondere importantă o reprezintă clinicile medicale, spitalele şi companiile farmaceutice, pentru care transportă probe biologice, de sânge sau medicamente la temperaturi controlate. O altă cincime înseamnă băncile, unde Sameday livrează carduri, coduri PIN sau documente de decontare cu trezoreriile. Magazinele online sunt însă nişa de creştere pentru afacerile din domeniu, acestea grupând circa 30%. Celălalt segment unde acţionează compania este cel al livrărilor de pliante în cutiile poştale prin Field Expert.

Bădescu a pornit proiectul în plină expansiune a pieţei, aşa că prăbuşirea economică de la finele lui 2008 a fost, după cum spune chiar el, "mai mult decât ne-am aşteptat". Totuşi, afacerile n-au fost lovite în mod deosebit, ci, mai degrabă, creşterea a încetinit. De fapt, tot 2008 a fost anul când a demarat proiectul Retail, de audit în retail, alături de doi parteneri israelieni. "Ne-am completat foarte bine, unul are experienţă de vânzări, celălalt e foarte bun pe partea de audit, iar noi aveam infrastructura de oameni, un element cheie pe care se bazează acest business, ca şi cel de curierat." Alexandru Zudor, operations manager al Retail, spune că afacerile au o strânsă legătură, chiar dacă industriile sunt diferite - curierat, marketing direct şi retail audit. Retail are capacitatea de a oferi producătorilor şi distribuitorilor din FMCG informaţii cuantificabile şi în timp real cu privire la modul de prezenţă a brandurilor în punctul de vânzare. "Pe baza acestor informaţii, clienţii pot lua decizii imediate care să conducă la creşterea vânzărilor lor întrucât în ziua de azi peste 70% din deciziile de cumpărare se iau <la raft>", explică Zudor. Iar principala diferenţiere e faptul că nu oferă toate serviciile de cercetare cantitativă şi calitativă, ci doar pe prima, respectiv măsurarea execuţiei la punctul de vânzare. Prin urmare, cât timp pentru un producător e foarte important modul lui de prezenţă în magazin, Retail verifică dacă produsul este prezent aşa cum îşi doreşte producătorul. Dacă la un anumit magazin produsul nu este la raft, situaţia e semnalată imediat, iar problema rezolvată rapid. "Criza a fost un avantaj pentru că dacă până acum risipa în a face campanii nemăsurate era un lucru comun, producătorii nu-şi mai permit asta şi vor să ştie clar care au fost rezultatele şi unde s-a greşit", mai spune Zudor. Cât despre curierat, deşi a remarcat presiunea pe costuri, Baltaru spune că cei mai mulţi clienţi au continuat să folosească serviciul de livrare în aceeaşi zi în lipsa vreunei alternative.

azul Retail, unde avea o treime din acţiuni, Bădescu a renunţat la jumătate din participaţie, ca fiecare din ceilalţi doi israelieni, către o subsidiară a grupului Nielsen, potrivit datelor Registrului Comerţului. "Există posibilitatea unui exit şi din curierat, dar nu sunt planuri concrete. E o variantă de luat în calcul", spune Bădescu despre cealaltă afacere unde deţine circa trei sferturi din acţiuni. Din punctul de vedere al competiţiei, prea multe schimbări nu vor apărea în perioada următoare. Bădescu vede posibilă doar apariţia companiilor mici - "dar care nu au şanse să facă valuri în piaţă" - cu servicii specializate, însă lupta va deveni tot mai aprigă: "Şi firmelor româneşti existente le va fi foarte greu să concureze de la egal la egal cu liga celor şase curierişti. Fie se vor vinde, fie se vor nişa sau vor rezista pe bucăţica lor".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/strategia-celor-mici-sau-cum-trece-un-antreprenor-prin-criza-8817434
8817434
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.