Reaşezarea Uniqa

Autor: Ioana Matei Postat la 18 martie 2016 412 afişări

După ce a părăsit oraşul natal, Salzburg, Franz Weiler a făcut carieră resuscitând companiile cu probleme ale grupului Uniqa Asigurări. Cea mai recentă provocare este compania din România – care a înregistrat pierderi de 200 de milioane de lei în şapte ani de prezenţă pe piaţa locală - caracterizată drept cea mai dificilă de investitorii austrieci.

Un alt pilon al strategiei de anul trecut a fost reducerea numărului de birouri de pe teritoriul ţării, de la 160 la 93, la care se adaugă încă 10 parteneri în franciză. „Câteva dintre acestea erau într-o formă groaznică; aş vrea să le ofer clienţilor un mediu curat şi funcţional când folosesc serviciile noastre, unele dintre sedii erau inacceptabile din acest punct de vedere. Birourile nu vând produse, nu oferă servicii, angajaţii fac acest lucru, i-am transformat pe cei din birourile administrative în canale exclusive de vânzări – au laptopuri, îşi oferă serviciile direct la client şi rezultatul este că am câştigat clienţi suplimentari prin acest concept.“

Compania are trei canale de vânzări – o echipă de 350 de angajaţi în vânzări, orientaţi mai ales pe businessul de retail, care include şi IMM-urile; un parteneriat cu brokerii, prin care acoperă toată ţara şi un parteneriat cu Raiffeisen Bank, acţionar al companiei la nivel de grup, prin care oferă servicii de asigurare clienţilor băncii. „Anul trecut a fost un an al schimbării, am pus bazele noi structuri, pentru că înainte exista o puternică descentralizare a activităţilor administrative – aveam numeroase sucursale, în acestea erau multe joburi administrative, back office pe partea de daune, litigii şi alte servicii – nu era foarte eficient din punct de vedere al costurilor şi nu aducea valoarea adăugată serviciului de relaţii cu clienţii.“ Astfel, au centralizat total administraţia, lăsând pe teren doar partea de serviciu cu clienţii. „Avem două tipuri de produse – produse standard, care sunt susţinute de distribuţie şi de instrumente IT, acolo am delegat total competenţele în teren, pe de altă parte avem produsele puternic adaptate, destinate mai ales clienţilor corporate şi care sunt complet centralizate – funcţionând printr-o echipă de experţi – tehnicieni, analişti de risc cu experienţă“, explică Weiler. 

CEO-ul Uniqa Asigurări nu crede că piaţa funcţionează în baza unui sistem sustenabil – din moment ce este dominată de poliţele RCA, o linie de business negativă. „Nu există nicio diversificare în aplicarea de prime de asigurare în locurile unde nu se ştie dacă costurile daunelor şi operaţiunilor vor fi acoperite – astfel că, dacă îşi derulează afacerile aşa timp de mai mulţi ani – se va deschide o prăpastie financiară“, spune CEO-ul Uniqa, referindu-se la companiile care au înregistrat în continuare creşteri pe seama poliţelor auto obligatorii. În plus, el consideră că standardele de solvabilitate II, care nu vor putea fi satisfăcute de aceste companii cu probleme de pe piaţă, le vor determina să aibă nevoie de infuzii de capital. „Mă îndoiesc că există cineva interesat să facă o astfel de investiţie, mai ales pentru că un astfel de model nu este sustenabil. (...) Dacă ne referim la «Cei patru faimoşi» – una dintre aceste companii este în faliment, iar pentru celelalte trei cred că sunt puţine lucruri de făcut pentru a fi salvate – au nevoie de injecţii serioase de capital, care nu văd de unde ar putea veni. Dacă ne uităm la dezvoltarea pieţei, anul trecut problemele acestora nu au fost micşorate, ci dimpotrivă, au mărit viteza cu care se îndreptau spre dezastru şi, mai devreme sau mai târziu, restul industriei va trebui să finanţeze acest dezastru“, spune Franz Weiler referindu-se la companiile cu probleme din piaţă, cum ar fi Astra, Euroins, City Insurance sau Carpatica Asigurări (n. r. - Weiler nu a nominalizat niciuna dintre aceste companii). 

Potrivit lui Weiler, piaţa asigurărilor contribuie la finanţarea acestora cu 120 de milioane de euro, valoarea care va creşte în viitor, în contextul în care Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România va avea nevoie de fonduri suplimentare, iar contribuţiile la fondul de garantare vor creşte. „Fondurile, garanţiile pe care va trebui să le oferim vor fi destul de scumpe – valoarea la care vor ajunge depinde de dezvoltarea acestor companii – dacă nu găsim niciun fel de investitor care să le salveze, acest lucru ne va costa scump, sute de milioane de euro.“ CEO-ul Uniqa Asigurări atrage atenţia asupra faptului că acestea nu vor fi exclusiv problemele asigurătorilor, ci se vor reflecta asupra primelor de asigurare plătite de clienţi, al căror preţ va creşte în continuare. „Vedem deja o creştere substanţială a primelor de asigurare  deja de la sfârşitul lui 2014, începutul lui 2015. Este pur şi simplu o regulă de piaţă că veniturile ar trebui să se potrivească cu costurile pentru a genera şi profit industriei asigurărilor.“

Oferă ca argument în acest sens cel mai recent raport tehnic al ASF care arată că, pe segmentul RCA, pentru fiecare euro plătit pentru o poliţă de asigurare, industria asigurărilor plăteşte 1,2 euro ca urmare a unei rate combinate a daunei de 120%. „Pentru companiile internaţionale, capitalizarea vine de la companiile-mamă – dar nici această variantă nu este sustenabilă. Acţionarii şi investitorii noştri se aşteaptă să livrăm rezultate, de fiecare dată când avem întâlniri cu investitorii, una dintre întrebări este – „Şi, ce se mai întâmplă cu România?““. Potrivit CEO-ului Uniqa, compania pe care o conduce are o strategie pe termen lung aici şi ar vrea să contribuie la stabilizarea acestei pieţe: „Am investit aici, avem încredere că există potenţial, deşi în ultimii ani nu a fost posibil să valorificăm acest potenţial – dar mediul stabil şi predictibil reprezintă premizele potrivite pentru orice companie serioasă, mai ales când vine vorba despre asigurări“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/reasezarea-uniqa-15114071
15114071
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.