Planurile fraţilor care au fondat prima companie IT de pe AeRO

Autor: Ioana Matei Postat la 12 iulie 2016 1207 afişări

Fraţii Mihai şi Cristian Logofătu citesc multă literatură americană de business, şi-au construit afacerea după un model american, iar sistemul alternativ de tranzacţionare AeRO s-a potrivit perfect cu planurile lor. La un an de la listarea pe AeRO şi-au propus să iasă din „no man’s land”, expresie cu care descriu firmele ce nu au depăşit 5 milioane de euro.

Planurile fraţilor care au fondat prima companie IT de pe AeRO

După trei ani, au ajuns la concluzia că ideea lor din 2011 de a atrage finanţare a fost corectă şi au ales acelaşi drum; au intrat în negocieri cu alţi business angels, iar spre finalul lui 2014 au fost vizitaţi de reprezentanţi ai AeRO, ce le-au prezentat noul proiect al Bursei. Se potrivea perfect cu „un plan, un vis, o obsesie de-a noastră pe care am avut-o de când am înfiinţat compania şi anume să construim totul după modelele americane, din cărţi”. Ideea era atractivă, iar după o şedinţă de board şi discuţii cu alţi potenţiali investitori prin care au dezbătut alegerea, au ajuns la concluzia că vor exista deopotrivă avantaje şi dezavantaje ce ar putea să apară. Cristian Logofătu descrie primul an de la listarea pe bursa alternativă AeRO drept unul „foarte interesant”, în care s-au întâmplat lucruri la care nici s-au gândit. Dintre avantaje, în afară de cel evident legat de accesul la capital şi atragerea a 150.000 de euro de la fondul de investiţii polonez Carpathia Capital, spune că operaţia de listare a adus şi mult mai multă vizibilitate.

Aceasta a avut un efect pozitiv asupra clienţilor din ţară, mult mai dispuşi să îi primească la întâlniri. Astfel, dacă în 2014 au avut 154 de clienţi, în 2015 numărul lor a ajuns la 185. Cristian Logofătu spune că AeRO i-a ajutat mai ales din acest punct de vedere; dacă ar fi fost să se gândească doar la bani, investitorul cu care erau în discuţii atunci le-a oferit 200.000 de euro, mai mult decât au atras prin intermediul listării. „Am considerat că este un prilej bun şi că am putea avea mai multe beneficii adiţionale, lucru care chiar s-a întâmplat.” În anul care s-a scurs de la listare, au observat o creştere a ratei de clienţi recurenţi; peste 50% din veniturile de anul trecut ale companiei au fost realizate prin contracte cu aceştia. Cei mai mulţi clienţi ai Bittnet Systems sunt companii mari şi foarte mari, cu departamente IT sau activităţi în acest domeniu. „Statistic vorbind, 93% dintre clienţii noştri au peste 100 de angajaţi, cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro, vorbim de companii din telecom, bănci, fabrici, hipermarketuri etc.” Centrele de suport reprezintă clienţi importanţi pentru afacerea de training, în condiţiile în care fluctuaţia de personal în aceste firme este ridicată şi au nevoie de servicii legate de formarea noilor angajaţi recrutaţi, deopotrivă pregătirea acestora odată cu schimbarea tehnologiilor. Un alt beneficiu adus de AeRO, pe care Cristian Logofătu spune că nu l-au anticipat înainte de listare, a fost atragerea de forţă de muncă. „Prin transformarea în companie publică şi transparentă potrivit reglementărilor pieţei de capital, am transmis un mesaj puternic legat de transparenţa companiei, care a fost apreciat pe piaţa muncii.” Potrivit lui Cristian Logofătu, de anul trecut echipa tehnică include cinci noi membri.  

În prezent, 70% din veniturile Bittnet Systems sunt aduse de afacerea de integrare, ce le aduce circa un milion de euro; activitate implică şi revânzare de mărfuri, nu doar servicii. Cele două linii de business au profitabilitate diferită ca procentaj: zona de integrare, care are şi componenta de revânzare de marfă, are o profitabilitate sensibil mai mică din punct de vedere procentual, dar aceasta se aplică la cifre mai mari. „Cam jumătate din bani vin din training şi jumătate vin din businessul de integrare, chiar dacă acestea reprezintă 70%, respectiv 30% din venituri.” În prezent, fondatorii Bittnet Systems urmăresc trei tendinţe pe care plănuiesc să dezvolte afacerea Bittnet Systems: migrarea către cloud, securitatea datelor, precum şi creşterea mobilităţii forţei de muncă. Cele mai importante creşteri de venituri se datorează trainingurilor bazate pe tehnologiile cloud (creştere de şapte ori în 2015), susţinute de Bittnet, în parteneriat cu Amazon Web Services, dar şi proiectelor de integrare lansate anul trecut de companie, care sunt orientate pe soluţiile cloud (+107%) şi data center (+160%).

Creşterea companiei va fi asigurată şi de o operaţiune modelată pe exemplele din trecut ale Băncii Transilvania, Albalact şi Impact, potrivit lui Logofătu. Fondatorii Bittnet au propus acţionarilor o majorare de capital, printr-o triplare a capitalului propriu, prin acordarea a câte două acţiuni gratuite la fiecare deţinută, încorporând profiturile anilor trecuţi şi, odată cu aceasta, şi o majorare cu acţiuni noi, cu aporturi noi, de aproximativ 7%.  Decizia este deja aprobată de acţionari şi urmează paşi specifici. „Lucrul cel mai important care se tranzacţionează pe piaţa de capital nu este capitalul, ci încrederea, atunci ea trebuie obţinută, câştigată, susţinută într-un fel.”

Un aspect atipic al companiei antreprenoriale este că niciunul din cei doi fraţi nu a absolvit facultatea în domeniu. „Eu am visat de mic să mă fac broker, de aceea am făcut Finanţe-Bănci. Am descoperit că de fapt, ce mă atrăsese, din filme, era postura de analist sau de money manager, funcţie în care nu te angajaează nimeni la 20 de ani.” Fratele său, Mihai Logofătu, a studiat managementul fiindcă de mic s-a dovedit a fi un lider înnăscut. „La bloc organiza pe toată lumea, chiar dacă era sensibil mai mic la vârstă.”

Cristian Logofătu glumeşte spunând că lipsa studiilor universitare de profil este deopotrivă un avantaj şi un handicap pe care le are compania: „Multe companii antreprenoriale din IT se bazează pe aptitudinile şi abilităţile fondatorului care este un inginer talentat, ceea ce este un handicap pentru companie. Înseamnă că restul companiei nu există, valoarea companiei este cea a persoanei. În cazul nostru, ca firmă şi de training, şi de integrare, noi suntem nerelevanţi, avem o echipă tehnică foarte talentată care rezolvă aceste probleme, nici vânzări nu facem, compania este o entitate care funcţionează de una singură, nefiind legată de persoanele noastre”.

În prezent, rezultatul spre care converg fraţii Logofătu este de a-şi creşte compania. „Nu suntem încă o companie mare, mai este mult până să ajungem acolo, dar nu mai suntem nici o companie mică; suntem într-o zonă care se numeşte prin cărţi no man’s land - prea mare să mai fii mic şi prea mic să fii mare. Ne putem lovi de probleme fiindcă nu intrăm într-un tipar, soluţia ideală e să ieşim prin creştere, de aceea mizăm pe creştere agresivă; avem o logică economică. Căutăm tot timpul extinderea finanţării, pentru a putea să alimentăm această creştere.”

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/planurile-fratilor-care-au-fondat-prima-companie-it-de-pe-aero-15524022
15524022
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.