Ofensiva chifteluţelor suedeze. Unde şi când se vor deschide noile magazine IKEA în România

Autor: Ioana Matei Postat la 08 noiembrie 2016 2641 afişări

Ofensiva chifteluţelor suedeze. Unde şi când se vor deschide noile magazine IKEA în România

Cumpărătorii de la IKEA au şanse mari să aleagă produse made in România, chiar dacă Vanoverbeke nu dă detalii referitoare la tipurile de produse realizate în ţară sau la procentul ocupat de acestea în magazinele reţelei din toată lumea; spune totuşi că volumul total al achiziţiilor realizate de la furnizori români depăşeşte 400 de milioane de euro. „Nu cumpărăm din România ca să vindem aici, ci pentru a pune produsele în magazinele noaste din toată Europa; acesta este modul nostru de lucru aici. Avem mai mult de 30 de furnizori mari în România, prin care acoperim mai multe categorii de produse - canapele, mese, scaune etc.“, explică el. Insistă asupra faptului că produsele achiziţionate din România ajung în toată lumea, lucru care înseamnă că au o cantitate asemănătoare de produse româneşti în magazinele companiei din Germania sau Polonia, spre exemplu.

Vanoverbeke spune că în noul magazin vor lucra 300 de angajaţi; aceştia se vor adăuga celor peste 560 care lucrează în companie în prezent. În atragerea lor, mizează pe un salariu minim brut care s-a mărit în primăvara acestui an la 2.000 de lei, fiind cu 47% mai mare faţă de nivelul din decembrie 2015; alte noi beneficii sunt bonusul pentru vacanţă de 900 de lei net şi decontarea cheltuielilor lunare de transport, în valoare de până la 150 lei. Compania oferă şi o pensie privată angajaţilor care lucrează pentru companie de peste cinci ani; numărul acestora a ajuns la 264 în România.

a urmare a rezultatelor obţinute de companie în România, managerul magazinului din Bucureşti, care a deţinut această funcţie timp de 10 ani, va conduce spaţiul de vânzare din Belgrad, care se va deschide în vara anului 2017. De altfel, mai mulţi angajaţi care şi-au început cariera în magazinul din Băneasa au evoluat spre cariere internaţionale: managerul de logistică de aici a devenit sales manager pentru Belgrad; sales managerul a devenit sales retail project manager pentru regiunea Europei de Sud-Est. „Cred că acest lucru arată nivelul ridicat al competenţelor pe care le avem în România şi cred că este minunat să putem beneficia de acestea în alte regiuni ale lumii“, spune Vanoverbeke. El însuşi este un exemplu în sensul abilităţilor grupului suedez de retenţie a angajaţilor: „Lucrez pentru IKEA de mai bine de 20 de ani; de fapt, am lucrat doar pentru IKEA, nu ştiu dacă asta este bine sau rău, dar îmi place această companie“, rememorează râzând parcursul carierei. Spune că în funcţiile pe care le-a avut de-a lungul timpului, l-a întâlnit de câteva ori şi pe Ingvar Kamprad, fondatorul companiei suedeze. 

Îşi aminteşte cum, la peste 80 de ani, el era mai energic decât toată lumea: „Este fascinant, când eram country manager în Polonia, a venit de trei ori acolo pentru zece zile; în timpul săptămânii vizita fabrici, în weekend-uri, când acestea erau închise, mergeam în magazinele IKEA. Cred că este uimitor, are o pasiune imensă, numeroase cunoştinţe şi o imensă motivaţie“, rememorează el interacţiunile cu fondatorul afacerii. Vanoverbeke îşi aminteşte amuzat că începeau vizitele la 6 dimineaţa, iar după-amiaza cei mai mulţi dintre cei care participau erau deja obosiţi, dar antreprenorul octogenar era în continuare plin de energie. 

Belgianul confirmă că articolele din presa internaţională nu greşesc atunci când vorbesc despre atenţia la cheltuieli a antreprenorului suedez. „Este foarte atent la cheltuieli, lucru care se reflectă şi în felul în care este construită afacerea: provine dintr-o regiune foarte săracă din Suedia, unde oamenii au suferit mulţi ani, depindeau de agricultură, dar terenul nu era foarte fertil. Aceste condiţii au generat spiritul lui econom pe care l-a adus şi în business: nu irosi materiale, foloseşte-le în cel mai inteligent mod posibil. Modalitatea de ambalare a produselor este un exemplu minunat în acest sens, cât şi modul în care a făcut preţul produselor mai accesibil clienţilor.“

Anul trecut, piaţa mobilei (producţie şi importuri) s-a ridicat la circa 2,6 miliarde de euro, fiind în creştere faţă de anul precedent, conform datelor de la Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România. Motorul fabricilor româneşti de mobilă este de departe exportul, producătorii locali de mobilă trimiţând anul trecut pe pieţele externe produse în valoare de peste 2 miliarde de euro, cu 8,4% mai mult faţă de anul precedent.

PAŞII SPRE UN SECOL DE ANTREPRENORIAT CU ORIGINI SUEDEZE.

Compania suedeză de retail mobilier şi decoraţiuni IKEA a fost fondată în 1943. Majusculele din denumirea IKEA provin din iniţialele numelui fondatorului: Ingvar Kamprad, numelui fermei unde a crescut: Elmtaryd, şi numele satului în care se găsea ferma: Agunnaryd. În august 2015, IKEA Group deţinea 380 de magazine în 47 de ţări sau teritorii, dintre care 47 de magazine erau francize deţinute de alte companii decât IKEA Group. Magazinul IKEA din Zona Comercială Băneasa a fost al 253-lea deschis în a 35-a ţară, pe 21 martie 2007. Până în luna martie 2010 a fost operat în sistem de franciză locală, iar după aceea IKEA România a devenit parte din IKEA Group.

În pofida faptului că este una dintre cele mai bogate persoane din lume, fondatorul IKEA este caracterizat drept foarte econom. Potrivit presei internaţionale, Kamprad conduce un Volvo din 1993, zboară doar la clasa economică şi îşi încurajează angajaţii să scrie pe ambele foi ale unei file de hârtie, reciclează plicuri de ceai şi colectează pacheţelele cu sare şi piper oferite la unele restaurante. 

Kamprad, care a făcut 90 de ani pe 30 martie, a declarant recent într-un documentar The Guardian că îşi cumpără hainele de la magazine second-hand pentru a economisi bani:„Nu cred că port ceva care să nu fi fost cumpărat de la magazinele second-hand. Vreau să dau un exemplu pozitiv“, a declarat el canalului de televiziune suedez TV 4. Potrivit presei suedeze Ingvar Kamprad are o avere estimată la 65 de miliarde de dolari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.