Drumul de la amator la antreprenor

Autor: Georgiana Călin Postat la 11 august 2017 715 afişări

O declarată iubitoare de dulciuri de calitate, Cristina Dărvăreanu a cumpărat în urmă cu doi ani un laborator de deserturi, pentru a-şi îmbina pasiunea cu provocarea de a fi antreprenoare. Afacerea Palmiye, care include în prezent un laborator şi o cofetărie, a ajuns la rulaje de 120.000 de euro, iar printre planurile pe termen scurt se numără deschiderea unei noi unităţi şi dublarea afacerilor.

Drumul de la amator la antreprenor

Segmentul de piaţă pe care l-a ales să-şi încerce norocul ca antreprenorare, al cofetăriilor, este în continuă dezvoltare, iar Cristina Dărvăreanu se declară optimistă în legătură evoluţia firmei. ”Cât timp nu uiţi că ai pornit de la un hobby, îţi păstrezi pasiunea cu care ai lansat această afacere, cu toate suişurile şi coborâşurile, cred că asta te deosebeşte de restul“, spune antreprenoarea. Mai mult, ţine să precizeze că abordează competiţia ca pe o provocare constructivă şi nu se abate de la misiunea pe care şi-a asumat-o iniţial. ”Dacă ai reuşit să satisfaci din start un client şi ori de câte ori îţi trece pragul îi tratezi ca şi cum ar fi unul nou, atunci nu ai cum să dai greş“, sumarizează Dărvăreanu criteriile după care se ghidează. Însă foarte multe cofetării şi patiserii au mizat pe consumul ridicat de produse congelate sau de patiserie şi ”au profitat de orice spaţiu de 20-30 mp numai pentru a face profit. Iar dacă nu se închid acum, sigur se va întâmpla acest lucru în timp, în contextul actual al noului tip de consumator de wellness“, crede proprietara Palmiye. Şi argumentează, spunând că a constatat că în ultimii 2-3 ani majoritatea clienţilor sunt din ce în ce mai atenţi cu privire la prospeţimea produsului, integritatea şi calitatea acestuia, ceea ce face munca producătorilor tot mai complicată.

Totuşi, drumul antreprenoriatului nu este simplu, iar atunci ”când deţii o afacere şi eşti implicat 100% sunt rare momentele când nu apar dificultăţi“. Însă, povesteşte tânăra antreprenoare, unul dintre secretele sale este să nu se concentreze pe motivul sau cauza unui inconvenient, ci pe rezolvarea sa. ”Atunci când într-o zi se întâmplă să nu îţi meargă bine te întrebi dacă nu ţi-a scăpat ceva. Noi le luăm ca atare, cu calm şi răbdare. Şi nu mai par atât de dificile sau grave“, explică Dărvăreanu. Însă una dintre cele mai mari probleme ale industriei şi implicit ale afacerii sale este lipsa de personal calificat. ”Oricât am încerca să ne extindem sau să livrăm la timp, resursa umană este deosebit de importantă, iar munca în echipă este cheia succesului. Ca în orice afacere, de altfel“, menţionează antreprenoarea, care consideră vitală o promovare mai a acestui segment. Deşi există şcoli, asociaţii de pregătire şi mulţi specialişti care au decis să se implice în formarea de viitori cofetari şi patiseri, trebuie ca viitorii absolvenţi să fie interesaţi, ”să înţeleagă că munca de cofetar sau patiser implică pasiune, devotament, curiozitate şi dorinţa de autodepăşire. Fiindcă dulcele va supravieţui întodeauna. Deci pot avea un loc de muncă asigurat“, spune antreprenoarea. Piaţa dulciurilor este fragmentată, cu multe firme mici şi puţine companii mari; în domeniu au activităţi producători mari precum Nestlé, Heidi sau Kandia, importatori precum Mondelēz, dar şi mici fabrici sau laboratoare unde se realizează prăjituri pentru un număr mic de clienţi.

Cristina Dărvăreanu este expert contabil, consultant fiscal şi a absolvit Facultatea de Management în Turism. Fiind implicată în această afacere, spune că a ajuns să înveţe tot ce ţine de cofetărie, de la aparatură profesională, laborator şi oameni de încredere, până la respectarea normelor în vigoare. În opinia sa, cunoaşterea în amănunt a tuturor activităţilor firmei este vitală în actuala ”meserie“. Răbdare, informare permanentă şi cunoaşterea 100% a propriei afaceri sunt calităţile de bază ale unui antreprenor aflat la început de drum, consideră ea. ”Seamănă cu descrierea unui obsedat de control, dar când se află în joc nu numai viaţa profesională, ci şi personală, vei ajunge să înţelegi că este mai bine să deţii cât mai mult controlul“, precizează proprietara Palmiye.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.