Doi români au transformat un joc financiar într-o platformă online de training a traderilor profesionişti

Autor: Ioana Matei Postat la 24 martie 2016 2900 afişări

Doi români au transformat un joc financiar într-o platformă online de training a traderilor profesionişti

A urmat perioada 2008-2009, când acţionarii băncii greceşti au început „să pună frâne“ din cauza modului în care evolua piaţa. În acele condiţii, activitatea de trezorerie a încetat în 2010, iar Florin Cioacă a decis să se orienteze spre antreprenoriat. Florin Grosu şi-a început cariera tot în mediul corporate, după finalizarea studiilor de Cibernetică la ASE. Încă din liceu s-a implicat în programe ale Junior Achievement, în care a luat pentru prima oară contact cu o simulare de management şi cu experienţa competiţiilor internaţionale. La facultate a continuat să participe la astfel de programe. După ce s-a întors de la un program masterial la Universitatea Gothenburg din Suedia, s-a angajat la biroul ONU din România, dar a început şi să organizeze Şcoala de Vară destinată pentru pasionaţilor de finanţe, pentru a umple golul participării la programele de junior achievement.

Ideea produsului a venit în timpul şcolii de vară internaţionale pe teme de finanţe, unde cei doi antreprenori s-au cunoscut. Florin Cioacă a vizitat şcoala la prima ediţie şi a propus organizarea unui joc de trading interbancar pentru participanţii de acolo – traderi sosiţi din toată lumea. La prima ediţie, din 2009, jocul se derula pe hârtie, la fel cum se făcea tradingul înainte de apariţia calculatoarelor. „S-a ajuns la 2.000 de tranzacţii pe zi şi la 5-7.000 de tranzacţii în cadrul unui joc, iar eu eram cel care le verificam pe toate. Dormeam cel mult două ore pe noapte, a doua zi aveau cursuri, iar după ce traderii jucau, el începea să «reconcilieze» tichetele“, îşi aminteşte Florin Cioacă, cel care administra jocul. În timpul jocului se crea o agitaţie continuă, astfel că a fost bine primit de participanţii la şcoală.

Cei 40 de participanţi la prima ediţie şi-au dorit ca jocul să continue după ce se termină şcoala şi le-au dat ideea programării unei platforme care să le permită acest lucru. Florin Cioacă studiase anterior şi algoritmi, astfel că el a desenat arhitectura produsului, iar o echipă de programatori au făcut codarea. Codarea a început în 2013, iar la finalul anului 2014 aflaseră deja că au fost acceptaţi în cadrul acceleratorului QC Fintech din SUA. QC sunt iniţialele Queen City, denumirea neoficială a oraşului Charlotte, al doilea centru financiar al SUA după New York, în care se află sediul Bank of America, precum şi Wells Fargo, pentru Coasta de Est. Au aplicat la jumătatea anului 2014, iar în septembrie au început să meargă la interviuri în SUA. Au reuşit să îi impresioneze pe americani şi să fie una dintre cele cele zece companii selectate, singura din afara SUA.

Au plecat în America la începutul anului trecut şi au stat acolo trei luni. Antreprenorii spun că experienţa din SUA i-a învăţat mai ales să îşi spună povestea mai bine. „E greu să înveţi în România să faci asta, nu avem noi, românii, un talent nativ pentru a face asta şi nici noi doi, ca persoane. Dincolo de a avea un produs bun, feedback bun de la primii clienţi, este extrem de important să poţi împacheta toate lucrurile acestea, să poţi spune povestea start-up-ului tău astfel încât ea să fie convingătoare pentru cineva – este o deprindere pentru care trebuie să munceşti şi care se câştigă în timp“. Multe dintre cursurile şi seminariile la care au participat au fost axate pe această componentă. Au avut ocazia acolo să participe şi la evenimente dedicate start-up-urilor unde au putut să îşi exerseze abilităţile de speakeri. Spre exemplu, în cadrul eMerge Americas, s-au aflat printre cele 10 start-up-uri selectate să facă pitch-ul produsului lor pe scena centrală. „După ce faci acest lucru, îţi depăşeşti emoţiile. În juriu sunt de la cei mai importanţi jucători din zona antreprenoriatului de acolo, până la vedete precum Pitbull sau jucători ai echipei de baschet Miami Heat, care sunt interesaţi de investiţiile în start-up-uri.“

După program au primit prima finanţare, de la un grup de angel investors. În plus, experienţa din SUA i-a ajutat în următoarea etapă, în care şi-au prezentat proiectul în faţa consiliului director al Seedcamp. Programul de accelerare este printre cele mai cunoscute la nivel european, circa 500 de start-up-uri aplică anual în cadrul acestuia, din care doar câteva sunt selectate pentru finanţare. „Reţeta financiară a acestui program de accelerare este foarte bună: ei îţi dau 75.000 de euro pentru 7% din companie; dar mai mult decât atât contează statutul pe care ţi-l oferă o astfel de participare, ce oferă deschiderea şi altor uşi în Londra, dar şi în restul Europei.“ Grosu şi Cioacă au început să vândă produsul adresându-se clienţilor din România, însă în continuare şi-au propus să se concentreze pe discuţiile cu jucătorii internaţionali din domeniul finanţelor. „Etapa următoare pentru noi este să depăşim graniţa de bănci regionale care activează în România, de unde au venit oamenii pe care i-am pregătit noi şi să ajungem să lucrăm cu clienţi foarte mari, cum ar fi băncile din Tier 1, cele mai mari din lume“. În prezent se axează pe JP Morgan, una din cele mai mari bănci din lume din punct de vedere al volumelor de trezorerie, cu care au început deja discuţiile şi pregătirea în vederea derulării unui proiect pilot.

Şi-au propus să îşi vândă produsul şi prin intermediul unui canal indirect, respectiv companii de training care ar putea să folosească platforma lor. Printre firmele cu care discută se află Fitch Learning, parte a grupului Fitch, precum şi Training the Street TTS, un jucător la fel de important.

După ce vor livra proiectele pilot marilor bănci internaţionale şi firmelor de trading, şi-au propus să strângă fonduri în cadrul unei noi runde de finanţare. „Vrem ca până la finalul anului să strângem o finanţare de un milion de euro. 400.000 de euro îi avem deja promişi din partea Seedcamp, cât şi din partea unui fond de investiţii din Cehia care are ca acţionar majoritar o companie care produce şi vinde algoritmi de trading.“

Pe termen lung, cei doi antreprenori iau în calcul două opţiuni de dezvoltare. Prima este păstrarea companiei pe termen lung, şi adaugarea de noi module şi simulatoare, algoritmii creaţi abordând mai multe zone de interes pentru instituţiile financiare. Sau, în cazul unei creşteri accelerate, impulsionată de modul în care vor decurge lucrurile anul acestea, să fie achiziţionaţi de o mare companie internaţională, precum LinkedIn sau Bloomberg.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/doi-romani-au-transformat-un-joc-financiar-intr-o-platforma-online-de-training-a-traderilor-profesionisti-15141314
15141314
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.