Cum dezvolţi un start-up în consultaţă în construcţii?

Autor: Cristina Roşca Postat la 27 februarie 2016 509 afişări

Avea 26 de ani când a decis să facă primii paşi în antreprenoriat, iar de atunci a trecut deja un deceniu, compania sa ajungând să aibă un portofoliu de 80 de proiecte, 55 de angajaţi şi afaceri de 2 milioane de euro din consultanţă în construcţii.

Cum dezvolţi un start-up în consultaţă în construcţii?

Florin Popa spune însă că nu se gândeşte să deschidă o filială afară, deoarece competiţia este foarte mare şi acum lucrează la capacitate maximă.

Cel mai mare proiect coordonat de echipa Vitalis este în România şi este în progres. Este vorba despre Complexul Greenfield Residence Faza a II-a. Lucrările au început în 2014 şi continuă. Noul cartier numară deja 26 de blocuri de locuinţe alcătuite din parter plus cinci etaje şi alte 21 de blocuri începute.

„Ne-am lansat în business în 2006 şi de atunci s-au adunat în portofoliul nostru peste 80 de clădiri, totalizând peste 2.800.000 mp construiţi. În total am avut 180 de clienţi (un proiect poate fi dezvoltat de mai mulţi clienţi), firme româneşti şi străine, activând pe pieţele din România, Marea Britanie, Moldova şi Ucraina”, povesteşte antreprenorul, care are 36 de ani şi a absolvit Facultatea de Construcţii Civile în 2004. Încă din timpul facultăţii s-a angajat la o firmă internaţională de consultanţă în construcţii, Gleeds, care la momentul acela avea o echipă formată din foarte mulţi expaţi. A fost assistant project manager timp de un an şi jumătate, iar în 2005 a decis să plece. „A fost un job part-time ideal pentru un student în ultimul an la o facultate de construcţii.” S-a angajat apoi ca project manager pentru firma de amenajări interioare COS, însă la scurtă vreme după aceea a decis să îşi lanseze propriul business şi a fondat Vitalis Consulting.

A pornit la drum cu un vechi prieten, care este şi în prezent asociat. „Am decis la momentul acela că tot ce am învăţat la Gleeds pot aplica şi eu la propria mea companie, aşa că am decis să construiesc o firmă românească ce poate să ofere aceleaşi servicii.” Atunci piaţa de construcţii era în plin boom, însă piaţa adiacentă, de consultanţă în construcţii, nu era foarte bine conturată. Dezvoltatorii imobiliari preferau să aibă manageri de proiect in house pentru că voiau să construiască mai ieftin şi să termine repede. „Era anul 2006 când am decis că există în piaţă suficienţi clienţi pentru a pune bazele unui business propriu. Primul client a fost HP. Ne‑au înmânat un proiect pilot test. Dacă făceam o treabă bună urma să ne dea şi celelalte faze ale proiectului.” Era vorba de amenajarea clădirii Novo Park din Pipera, mai exact de prima fază a acesteia, ce măsura 1.500 de metri pătraţi. Le-a plăcut ce au făcut şi au primit şi celelalte faze, în total 11.000 mp.

Pentru Vitalis Consulting a urmat apoi proiectul Cortina Residence în 2007, dezvoltat la momentul acela de Cefin Real Estate. Apoi au venit alţi clienţi. „Circa 85% dintre clienţi sunt recurenţi sau ne recomandă către alţi potenţiali parteneri.”

În ceea ce priveşte portofoliul de clienţi, Florin Popa spune că are un mix echilibrat de antreprenori locali şi investitori internaţionali, ponderea fiind de 50%-50%. „Este important să ai un echilibru în portofoliu şi este la fel de important ca dezvoltatorii internaţionali să ştie despre noi.”

În piaţa locală de consultanţă în construcţii, evaluată la 20-25 milioane de euro anual, există cinci jucători mari, iar Vitalis Consulting este în top trei, spune Florin Popa. Piaţa este dominată de jucători locali, însă au venit şi companiile internaţionale care beneficiază de contactele pe care le au din afară. Astăzi compania Vitalis Consulting are 55 de project manageri şi şefi de şantier. „Un proiect implică un manager de proiect şi un şef de şantier.” Un bloc mic poate fi finalizat în circa opt luni, însă pentru un proiect de amploare, cum a fost Bucharest One spre exemplu, este nevoie de circa doi ani, adaugă antreprenorul.

„A face management de proiect înseamnă să îl coordonezi încă din faza de alegere a arhitectului.” Apoi, trebuie urmărite proiectarea şi autorizarea acestuia, iar când proiectarea este gata trebuie organizată o licitaţie pentru antreprenorul general. Tot managerul de proiect este cel care sfătuieşte dezvoltatorul ce tip de contract de antrepriză generală să semneze, iar apoi urmăreşte în detaliu lucrările de construcţie. Project managerul este tot timpul atent la bugete, iar în final este responsabil să predea proiectul la cheie. „Managementul de proiect este corebusinessul nostru, însă avem şi servicii servicii secundare, respectiv project monitor, dirigenţie de şantier şi audit tehnic.”

A face project monitor înseamnă că o bancă acordă un credit către un dezvoltator imobiliar şi angajează Vitalis Consulting să se asigure că sunt ţinute sub control costurile, iar banii merg unde trebuie. Diriginţia de şantier este o cerinţă a legii, astfel că fiecare construcţie trebuie să aibă un diriginte care este responsabil cu calitatea în construcţii. „În ceea ce priveşte auditul tehnic, dacă un investitor vrea să cumpere o clădire, ne angajează să o audităm.” Businessul principal – managementul de proiect – contribuie la totalul cifrei de afaceri a Vitalis Consulting cu circa 70%, restul venind din servicii secundare.

„Au fost ani în care m-am gândit să cumpăr un competitor, însă nu am mers mai departe cu decizia pentru că am ajuns la concluzia că este mai bine să ne dezvoltăm organic”, conchide într-un ton optimist antreprenorul. Şi loc de creştere încă este.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/cum-dezvolti-un-start-up-in-consultata-in-constructii-15089109
15089109
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.