Cum au reuşit doi români să câştige 500.000 de euro din YouTube în 2016. Anul acesta vor să ajungă la 1 mil. euro

Autor: Florin Casota Postat la 05 septembrie 2017 13874 afişări

Alexandru Badan deschide laptopul din faţa sa şi îmi arată o animaţie rudimentară făcută din creion. În clip, o furnică se ascunde de un elefant. Deschide un alt video şi îmi arată acelaşi clip, de data aceasta animat complet şi colorat. Este vorba despre clipul ”Elefantul Cici“ de pe canalul de Youtube Tralala. Alexandru Badan, alături de soţia lui, Cristina, a transformat cântecelele pentru copii într-o afacere de aproape jumătate de milion de euro, iar pentru anul acesta cei doi au în plan dublarea businessului.

Începutul antreprenoriatului pe YouTube datează din mai 2007, atunci când Google, după ce a achiziţionat platforma pentru 1,65 miliarde dolari, a introdus serviciul Partner Program. Acesta a schimbat complet faţa YouTube, oferind utilizatorilor posibilitatea de a fi plătiţi pentru clipurile care devin virale; tot în 2007, compania a ataşat pentru prima oară publicitate clipurilor. Cinci ani mai târziu, înţelegând potenţialul platformei, cei de la Google au pus la dispoziţie creatorilor de conţinut original burse în valoare de 100 de milioane de dolari prin programul YouTube Original Channel Initiative.

În luna iunie 2017 a fost înregistrată o creştere de 28 % a numărului de abonaţi YouTube din România faţă de luna ianuarie 2017. Această evoluţie poate fi asociată cu creşterea consumului de video online şi mai ales a consumului de vloguri, potrivit Zelist. În topul numărului de abonaţi ai canalelor din România, cele ale vloggerilor generalişti se află pe a doua poziţie (25,4%), la o mică diferenţă de cele de publisheri de muzică (25,8%).

Totuşi nu TraLaLa este vectorul de creştere al afacerii; canalul LooLoo Kids, lansat de români pentru piaţa internaţională cu cântecele în limba engleză, este primcipalul motor al Mora TV. ”O vizualizare din Statele Unite este poate de zece ori mai valoroasă decât una din România“, spune Alexandru Badan, referindu-se la încasările legate de vizualizarea clipurilor pe diverse pieţe. De fapt, canalele internaţionale LooLoo Kids şi Boon Boon (în engleză şi spaniolă) sunt cele mai profitabile pentru compania românească, reprezentând 85% din veniturile companiei. ”Creşterea veniturilor din acest an se datorează ascensiunii canalelor internaţionale, deoarece avem o piaţă de sute de milioane de vorbitori de limbă engleză şi spaniolă.“

Au pornit mai întâi cu canalul în limba engleză şi au avut numeroase discuţii despre cât de bună este această idee, având în vedere că este şi o piaţă cu mulţi jucători. ”Am intrat pe o piaţă competitivă şi aglomerată, dar noi avem un apetit de risc foarte mare. Ori la bal, ori la spital, cum se spune“, râde antreprenorul. ”Am lansat în engleză şi timpul ne-a demonstrat că a fost o decizie bună.“ Potrivit lui, factorul diferenţiator şi motivul pentru care canalele internaţionale ale românilor au prins este legat de calitatea animaţiilor 3D. Pentru canalul LooLoo Kids au realizat animaţii la cântece englezeşti, iar vocile sunt înregistrate de vorbitori nativi de engleză. Antreprenorii plănuiesc ca în cursul acestui an să adapteze şi cântecele româneşti pentru piaţa internaţională. Pe celălalt canal, Boon Boon, românii ţintesc un public format din copii mai mari, cu vârste de peste şase ani.

Cei mai mulţi privitori ai canalului TraLaLa sunt din România, Moldova, urmate de Italia şi Spania, pe când urmăritorii LooLoo Kids sunt din Thailanda, SUA, India, Filipine sau Marea Britanie. Pentru extinderea internaţională românii se uită la Rusia, Germania, dar şi Grecia, unde discută cu un partener pentru a colabora în ce priveşte conţinutul în greacă.

”Vrem să devenim un furnizor de desene animate pentru copiii din România, să nu depindem de firmele străine care fac desene pentru copiii de aici. Mizăm pe faptul că tot mai mulţi copii sunt mai digitalizaţi decât acum câţiva ani. Observăm o migrare de la TV către YouTube.

În ultimii doi ani, pe aceeaşi piaţă locală audienţa (timpul petrecut pe platforma video) a crescut de patru ori şi cifrele sunt în creştere“, spune antreprenorul.

Pe piaţa locală, TraLaLa a început să câştige tot mai mult din parteneriate cu diferite companii decât din publicate online. ”Au început să vină tot mai multe solicitări de parteneriate de la companii pentru a găsi metode de a plasa produse, de a realiza produse multimedia ce apoi pot fi apoi vândute sub forma de figurine etc.“

Poţi duce un trai liniştit dintr-o afacere pe YouTube în România? Da, dar foarte greu, ar spune Alexandru Badan. ”YouTube rentează în România doar când ai vizualizări de ordinul zecilor de milioane pe canal. Câştigul din acest moment la 1.000 de vizualizări pe Youtube România este într-o scădere continuă“, spune Badan, care menţionează şi că agenţiile de publicitate încă sunt orientate spre TV, nu online. ”Bugetele de online sunt mici, deşi audienţa se mută de la TV spre online.“

El le recomandă tinerilor care vor să facă un business cu un canal de YouTube să aibă răbdare şi să fie pregătiţi să investească bani şi timp pentru a produce conţinut de calitate. De asemenea, el precizează că este mai dificil acum să ai succes faţă de acum patru-cinci ani deoarece competiţia a crescut pe fiecare segment şi e foarte greu să te faci remarcat. ”Mai este luat în considerare şi faptul că YouTube îi face şi mai mari pe cei mari, iar cei mici se chinuie să se facă remarcaţi“, spune Badan, care mărturiseşte că a luat de la zero canalele internaţionale şi a trebuit să aibă răbdare doi-trei ani până când investiţiile au început să dea roade.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.