Cum au reinventat doi tineri ardeleni gogoaşa americană

Postat la 17 iunie 2017 239 afişări

Aproape că nu există film american în care să nu fie prezentă faimoasa „doughnut” sau „donut”, devenită un simbol al scurtei istorii gastronomice a tărâmului făgăduinţei. Iar dacă originile produsului american sunt incerte, cu un trecut ce implică imigranţi olandezi, exilaţi ruşi, cofetari francezi, Irving Berlin, Clark Gable şi câţiva nativi americani, popularizarea modelului american de gogoaşă în românia are origini foarte clare: Târgu-Mureş şi antreprenorii ardeleni Marius Muntean şi Andra Otava. După doi ani de activitate, Donuteriile sunt răspândite în mai multe oraşe din ţară şi generează afaceri de 10 milioane de lei.

Cum au reinventat doi tineri ardeleni gogoaşa americană

Astfel, prima zi de activitate a Donuteriei a fost pe 28 martie 2014, într-un spaţiu aflat pe strada Bolyai nr. ¾, în Târgu-Mureş, la un magazin cu servire la geam; investiţiile în această unitate s-au amortizat în aproximativ 18 luni. Au început cu patru angajaţi – cei doi fondatori şi alte două angajate tinere, cu experienţă minimă. „Pe scurt, o carte de vizită în engleză ar fi avut la descriere: Founder, Donut Maker, Janitor, CEO. Făceam de toate, iar lipsa experienţei s-a transpus în multă muncă, puţină organizare, multă oboseală.” Au funcţionat aşa timp de trei luni, perioadă în care au observat toate lipsurile unei afaceri de început; au înţeles că nu pot oferi astfel experienţa pe care şi-o doresc. Prin urmare, au decis să închidă magazinul timp de o lună pe perioada verii şi să facă modificările necesare.

Odată cu schimbarea din temelii a conceptului, numărul de clienţi a crescut considerabil, iar mărimea echipei a fost direct proporţională cu acesta. În acea toamnă s-a alăturat afacerii şi Bogdan Muntean, fratele lui Marius, pe care antreprenorul îl descrie drept „un nou om bun la toate - producţie, aprovizionare, delivery”. Apoi, tot prin Bogdan Muntean, care acum este chief franchise officer la Donuterie, l-au cunoscut pe Dan Olteanu, partenerul care le-a facilitat intrarea în Cluj Napoca. „Din aceşti patru oameni e format şi nucleul de asociaţi şi echipa de conducere cu care funcţionăm şi astăzi.” Căutările lor pentru găsirea modelului ideal de afacere nu s-au oprit însă aici. În februarie 2015 au făcut un drum prin Europa pentru a înţelege la ce nivel se afla piaţa locală. O lună mai târziu, au închiriat centrul de producţie şi spaţiul pentru primul magazin, iar pe 5 iunie 2015 au deschis prima Donuterie din Cluj-Napoca. „Oamenii aşteptau la cozi imense, chiar dacă afară erau 30 de grade sau ploua cu găleata”, îşi aminteşte Marius Muntean. Anul 2015 s-a încheiat într-o notă optimistă, cu trei magazine deschise în Cluj-Napoca.

Pe unul dintre acestea l-au mutat anul următor în mall. „Deşi era cel mai frumos magazin, am înţeles importanţa vadului comercial şi am decis să îl mutăm destul de repede acolo unde sunt clienţi în România: în mall”, descrie Muntean un alt compromis făcut. În 2016, au atras noi investitori, un credit de investiţii cu care au amenajat o hală de producţie nouă, au schimbat tehnologia de producţie şi au pus bazele pentru dezvoltarea în sistem de franciză. Au experimentat totodată şi piaţa festivalurilor – prin prezenţe la evenimente precum Electric Castle, Untold - şi au încheiat anul cu un total de 11 magazine.

Din experienţa lor, cele mai dificile aspecte legate de dezvoltarea afacerii implică oamenii. „În primul rând, partenerii în business: e important ca echipa să se completeze, apoi angajaţii, care trebuie să simtă aceleaşi valori ca şi noi – fiind cei care fac zi de zi produsul, dar sunt şi interfaţa cu clienţii, aceştia sunt oameni decisivi în succesul unei afaceri. Şi nu în ultimul rând colaboratorii, furnizorii strategici, care pot accelera sau frâna ascensiunea unei companii.” Ei au observat şi că, pe măsură ce creşte numărul de magazine, se nasc mereu noi provocări, noi posturi în firmă, noi aspecte de gestiona, de pildă logistică, audit sau marketing local. În prezent, au semnate contracte pentru patru noi deschideri la început de 2017, iar atenţia principală este concentrată pe optimizarea costurilor, dezvoltarea produselor şi sporirea numărului de spaţii.

În ceea ce priveşte francizele, investiţiile în acestea pornesc de la 30.000 de euro şi pot ajunge la 50.000 euro, sumă care depinde de factori precum locaţia aleasă pentru magazin şi suprafaţa acestuia. Suma include asistare în alegerea locaţiei, amenajarea spaţiului sub brandul Donuterie, echipamente de producţie şi vânzare, training personal, suport marketing, suport operaţional, potrivit antreprenorilor.

Pentru anul în curs, Muntean şi Otava şi-au propus să dubleze numărul de magazine din reţeaua naţională şi, implicit, să dubleze şi cifra de afaceri. Pe termen lung însă, iau în calcul şi extinderea în afara ţării. „Piaţa UE va fi la un moment dat o continuare naturală a ceea ce am început în România”, descrie Marius Muntean obiectivele pe termen lung. Spune că au primit deja câteva propuneri din diverse ţări europene şi că se află în discuţii avansate pentru un parteneriat în Franţa. „Estimăm că vom fi pregătiţi pentru acest pas în a doua parte a anului 2017, până atunci partea logistică fiind provocarea cea mai mare de rezolvat.”

Faptul că tinerii revoluţionează HoReCa nu mai este un secret; un alt exemplu în acest sens este antreprenorul Alexandre Gorj, care la 23 de ani fonda marca Madame Lucie, cu activităţi în producţia şi comercializarea de prăjituri macarons, aproape inexistente pe piaţă în 2010, când el lansa conceptul pe piaţă. Tânărul Alexandre Gorj, născut şi crescut în Franţa, dar cu mama româncă, a ales să pornească o afacere în România după ce Decathlon l-a adus în ţară ca manager al primului magazin deschis pe piaţa locală. Gorj avea 23 de ani când a deschis primul magazin de macarons în zona Dorobanţi din Capitală, pe o piaţă în care concurenţii aproape că nu existau, iar oamenii se gândeau la paste când auzeau de prăjiturile franţuzeşti. „Lumea avea o problemă când auzea de macarons, se gândea la paste şi la Italia, prin urmare trebuia să ne ocupăm mai întâi de poziţionarea ca prăjitură“, povestea anterior tânărul în Business Magazin.

A investit mai întâi 50.000 de euro şi a ajuns rapid la trei magazine în Bucureşti, apoi a deschis unităţi şi în Cluj, Iaşi, Constanţa, Sibiu, Ploieşti, Chişinău. După un eşec generat de încrederea acordată unuia dintre angajaţii săi (care i-a lăsat o gaură în afacere de peste 20.000 de euro şi a deschis o afacere concurentă), el a reorganizat businessul în jurul comenzilor online şi a magazinului aflat pe Calea Dorobanţilor în Bucureşti; potrivit celor mai recente informaţii publice disponibile, businessul lui generează afaceri anuale de circa 1 milion de lei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.