Care sunt planurile noului CEO al Superbet

Autor: Ioana Matei Postat la 12 decembrie 2017 2513 afişări

După o experienţă de 16 ani în retail, timişoreanul Vlad Ardeleanu mizează pe un nou domeniu: al pariurilor sportive. Pe ce piloni se axează strategia sa din rolul de CEO al Superbet şi care sunt diferenţele faţă de domeniile în care a activat anterior?

Care sunt planurile noului CEO al Superbet

Potenţialul este evidenţiat şi de contextul în care, în urma unor reglementări ale guvernului polonez instituite anul acesta, câţiva dintre marii operatori de pariuri sportive online, precum Bet365 sau William Hill au ieşit de pe piaţă; o decizie vizează direcţionarea a 12% din veniturile unui astfel de operator spre Asociaţia Jocurilor de Noroc la Distanţă. Piaţa poloneză a jocurilor de noroc se situa anul trecut la 1,3 miliarde – 1,4 miliarde de zloţi (cca. 1,4 mld. lei), iar pentru anul acesta, previziunile Superbet Polonia indică o valoare dublă. Aleš Dobeš, CEO al Superbet Polonia, spune că vizează cu Superbet afaceri de cel puţin 1 miliard de zloţi (cca 1 mld. lei) fără să ofere un orizont de timp pentru atingerea acestui prag. 

O particularitate a pieţei poloneze constă în faptul că în agenţiile de pariuri sportive nu pot fi operate de către companiile private aparate tip slot machines acestea fiind sub monopol de stat, astfel că modelul de business diferă uşor de cel din România, unde în agenţiile Superbet există şi astfel de aparate. Planurile de expansiune ale operatorului local de pariuri sportive nu se limitează la graniţele Poloniei şi, potrivit lui Ardeleanu, de anul viitor Superbet vrea să îşi extindă operaţiunile şi în Serbia şi Slovacia.

O direcţie importantă de investiţii pentru companie este adusă şi de avansul tehnologic. „Unul dintre proiectele pe care noi le rulăm în organizaţie este transformarea culturii companiei dintr-una pur de retail într-o firmă de tehnologie şi de digital pentru viitor.” CEO-ul Superbet spune că investiţiile în această direcţie le întrec chiar pe cele dedicate expansiunii internaţionale, fiind de ordinul zecilor de milioane de euro anual. „Investim mult în digital - cea mai mare parte a profitabilităţii pe care o dezvoltă compania urmează să fie reinvestită în partea de digital şi tehnologie avansată. Este vorba despre investiţii mai mari decât cele dedicate expansiunii.” Vlad Ardeleanu spune că tehnologiile de bază ale platformelor folosite sunt dezvoltate în interiorul organizaţiei. 

Pentru aceasta, compania are huburi de tehnologie la Zagreb (Croaţia), Bucureşti, la Leeds (în Regatul Unit) – în cadrul cărora lucrează câteva zeci de IT-işti. „Vrem să investim în tehnologii foarte avansate. În acest domeniu trebuie să fim proprietari pe zona de inovaţie, nu avem de unde să cumpărăm inovaţia din exterior, astfel că o dezvoltăm noi. Industria se duce din ce în ce mai mult în zona de tehnologie, se mută din offline în online, scopul nostru de leadership este să transformăm această companie care a crescut ca o companie de retail, să o transformăm într-o companie de tehnologie. Asta este provocarea numărul 1.” 

Totuşi, Ardeleanu spune că această concentrare nu presupune închiderea agenţiilor fizice deţinute de companie. Pe piaţa locală, Superbet operează circa 1.000 de agenţii (sub brandurile Superbet, cu circa 600 de agenţii, Bet Arena, Go Bet şi Magic Jackpot), iar expansiunea va continua şi anul viitor. „Urmează o expansiune consistentă, atât timp cât permite dinamica fiecărui brand.” Spune că volumele de pariuri deţinute de Superbet se dublează de la an la an. „Acest lucru se datorează atât faptului că volumele de pariere sunt mai mari, cât şi faptului că într-adevăr sunt jucători mai mulţi”.

Ardeleanu nu contestă percepţia peiorativă care există în piaţă în ce priveşte industria în care activează, însă spune că aceasta se risipeşte treptat, odată cu transparentizarea din ce în ce mai mare a domeniului. „Există în continuare o percepţie negativă legată de industria jocurilor de noroc, dar care a început treptat să se mai risipească, în contextul în care piaţa este extrem de puternic reglementată; s-a legiferat constant în ultimii ani. În momentul în care reglementarea este insuficientă, fiecare îşi construieşte câte un colţişor al lui şi face lucruri care nu sunt neapărat conforme cu legea. Dar în momentul în care piaţa este bine reglementată şi transparentizată, nu mai există loc pentru aşa ceva”, explică el. 

Una dintre modalităţile de îmbunătăţire a percepţiei asupra pieţei se leagă de transparentizarea strategiei companiei, un exemplu în acest sens fiind pasul făcut la Bursa de Valori din Bucureşti, unde compania a avut o emisiune de obligaţiuni. „Aceasta a avut ca scop ridicarea de capital pentru dezvoltare - banii au rămas în ţară în principal pentru dezvoltarea de tehnologii avansate pentru businessul online.” Compania a derulat în septembrie la BVB o emisiune de obligaţiuni pe trei ani la o dobândă fixă de 12% pe an, cu o valoare totală de 9,7 de milioane de lei, cu maturitatea în 2020. Banii vor fi utilizaţi pentru extinderea afacerii de retail, agenţii noi de pariuri, cât şi pentru impulsionarea afacerii online.

În ceea ce priveşte dimensiunea pieţei, nu există studii exacte referitoare la aceasta, dar jucătorii pieţei o evaluează, din punctul de vedere al cifrelor de afaceri, la în jur de 1 miliard de euro; piaţa neagră a jocurilor de noroc este evaluată de unii jucători din domeniu la aceeaşi valoare. „În această industrie, cifra de afaceri se calculează ca fiind diferenţa dintre volumul pariurilor jucate şi premiile plătite - dacă pariaţi 100 lei, ca medie statistică, noi plătim premii de 80 de lei, astfel că rămânem cu o diferenţă de 20 de lei.” Din piaţa de aproximativ 1 miliard de euro, circa jumătate este reprezentată de aparatele de slot machine. 

Vlad Ardeleanu observă că pariurile au început să prindă contur adevărat ca business în România de circa 10 ani: „Aş spune că din 2007 încoace au prins avânt; criza nu a fost un catalizator anume. Ce cred eu că a justificat această creştere a fenomenului pariurilor sportive sau a businessului de pariuri sportive este faptul că ele constituie un mod de distracţie, de petrecere a timpului liber, pe bani puţini.” El spune că există mai multe profiluri de clienţi; oferă ca exemplu pe cel al prietenilor săi, jucători de şah, care datorită unor calcule matematice şi statistice aveau şi au câştiguri substanţiale din pariuri. „Dacă urmăreşti cu foarte mare atenţie mersul evenimentelor sportive şi foloseşti statistica, este foarte posibil să reuşeşti să faci un venit din pariurile sportive.” 

Media sumelor pariate este de 9-10 lei, luând în considerare toate brandurile operate de Superbet. „Noi nu încurajăm şi nu acceptăm pariuri foarte mari pentru că scopul nostru este de divertisment; a accepta pariuri foarte, foarte mari înseamnă un risc atât pentru compania noastră, cât şi social, pentru cel care pariază sume foarte mari de bani, de 10.000 de lei, 20.000 lei.” El a observat în piaţă o tendinţă de consolidare a jucătorilor: „Au existat foarte multe case de pariuri şi în continuare sunt multe, dar în ultimul an am observat o tendinţă destul de puternică de consolidare”. Volumul pariurilor jucate (wagered amounts, potrivit termenilor specifici industriei) este de circa 4 miliarde de euro – din care, potrivit reprezentanţilor pieţei, circa 80% se întorc ca premii la jucători.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.